M Mamma Fin skrev:
Språkpolis? Slut på argument?
Bästa svaret gav jag till Sigfrid.
Bästa praktiska svaret ger jag till BirgitS.
Nej det är inte slut på argument, problemet är att mottagaren inte mottaglig...
Starta en blogg i stället för att fråga här och svara själv.
Eller ännu bättre, läs på om ämnet.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Nej det är inte slut på argument, problemet är att mottagaren inte mottaglig...
Starta en blogg i stället för att fråga här och svara själv.
Eller ännu bättre, läs på om ämnet.
Jag har hört att kärnkraftverk inte är byggda för att krocka med flygplan?
 
M Mattias Svederberg skrev:
Murkna? Det tar 40 år för betong att nå max styrka, våra kärnkraftverk har nätt och jämt kommit upp i max styrka. Här är en video på ett 20 ton tungt F4 phantom flygplan som kör i 700km/h in i en reaktor vägg.
[media]
Varken Ukraina eller Ryssland har tillgång till GBU-28 bunkerbuster.

En vanlig reaktor på ca 1MWe (som VVER1000 i Ukraina har), har normalt sett runt 18 miljoner bränsle kutser, så varje kuts har en nominell på 0.056W... fast det är elektrisk, effekten termisk är ungefär 3 gånger så hög, dvs 0,17W. Varje kuts är ungefär lika stor som en 1/3 AAA batteri, dvs om man staplar 3 kuts så har de ungefär samma storlek som ett AAA batteri. Detta är dock effekten i reaktorn vid fullt pådrag. Ögonblickligen efter att reaktorn stängs ner reduceras effekten till ca6%, dvs 0.01W (hela reaktorn är dock på 180kWt vilket är en ansenlig effekt). Detta är orsaken att man normalt sett låter reaktorn stå ett par dagar innan den laddas ur. Efter en vecka är effekten nere på 0.5%, vilket är normalt vid urladdning. Effekten är då 0.0008W

Så tycker du min siffra för hur mycket effekt de är kvar efter 20 år då verkar orimlig?

"Det är inte UV- strålningen som gör bananer radioaktiva!!!"
Vad skulle de annars vara?
Hur många watt är en daggmask?
Missilen jag länkade till? Jag tror det räcker med en mindre.
Drönarna har nog hittat hål.
 
Maskintok skrev:
Du tänker på den radioaktiva isotopen K-40?
Helt rätt.
Trollen måste vara på riktigt skumma forum för att tro att solljus gör bananen radioaktiv?
 
Mach 5 missiler har använts i Ukraina.
 
M Mattias Svederberg skrev:
En vanlig reaktor på ca 1MWe (som VVER1000 i Ukraina har), har normalt sett runt 18 miljoner bränsle kutser, så varje kuts har en nominell ........
VVER-1000 är knappast på 1MWe, den heter väl 1000 för att den är på 1000 MWe resp 3000 MW termisk.
 
D Dub361 skrev:
VVER-1000 är knappast på 1MWe, den heter väl 1000 för att den är på 1000 MWe resp 3000 MW termisk.
Han har problem med potensen.
 
M Mamma Fin skrev:
Jag har hört att kärnkraftverk inte är byggda för att krocka med flygplan?
Det stämmer. Kärnkraftverken är inte byggda för att kunna flyga.
Däremot finns det kärnkraftverk som är byggda för att stå emot en krasch från passagerarplan. Tyskland, som nu lägger ner sina kärnkraftverk av politiska orsaker, har det kravet för nukleära installationer. Sizewell B i England byggdes med två kupoler för att stå emot angrepp och störtande flyg. Svenska kärnkraftverk står emot ”normalt” störtande plan, d vs som inte störtar helt lodrätt. Dock torde nog bassänger, reaktorhallgolv, kupol och reaktortanklock stå emot även lodrätt störtande plan.
 
S Sigfrid skrev:
Det stämmer. Kärnkraftverken är inte byggda för att kunna flyga.
Däremot finns det kärnkraftverk som är byggda för att stå emot en krasch från passagerarplan. Tyskland, som nu lägger ner sina kärnkraftverk av politiska orsaker, har det kravet för nukleära installationer. Sizewell B i England byggdes med två kupoler för att stå emot angrepp och störtande flyg. Svenska kärnkraftverk står emot ”normalt” störtande plan, d vs som inte störtar helt lodrätt. Dock torde nog bassänger, reaktorhallgolv, kupol och reaktortanklock stå emot även lodrätt störtande plan.
Bassängerna är ju i princip oskyddade.
 
M Mamma Fin skrev:
Bassängerna är ju i princip oskyddade.
Så är det och det kan vid vissa tillfällen finnas bränsle där. Annars finns inget i bassängerna som kan förorsaka något.
 
D Dub361 skrev:
VVER-1000 är knappast på 1MWe, den heter väl 1000 för att den är på 1000 MWe resp 3000 MW termisk.
helt rätt.. GW ska de vara så klart
 
Kempa_swe
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om vi säger såhär; vill du hellre leva under USA eller sovjet/Ryssland? Mitt val är ganska enkelt...
Hellre Ryssland än usa.
 
M Mamma Fin skrev:
Njut av humlen.
Den blir inte radioaktiv av uv-ljus.
Och inte bananer heller.
Men vid en kärnkraftsolycka är det bättre att dricka destillerad sprit.
Funderar på att köpa ett Osmos filter .
"Den blir inte radioaktiv av uv-ljus.
Och inte bananer heller."

Så du är alltså vetenskaps förnekare. Inte konstigt att du står på anti kärnkraft sidan
 
M Mattias Svederberg skrev:
"Den blir inte radioaktiv av uv-ljus.
Och inte bananer heller."

Så du är alltså vetenskaps förnekare. Inte konstigt att du står på anti kärnkraft sidan
Gärna förklara. Du har ju haft fel i allt du påstår.
 
Jehu gillar fakta.
Konstigt att ni båda har fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.