Brinnande ved i en Keddy-spis med glasluckor som lyser rödorange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej alla vedexperter.
Jag har en KEDDDY som jag vill minska vedåtgången i.
Värmen är det inget fel på, men det går säkert att förbättra förbränningen och således minska vedförbrukningen.
Det finns några trådar här om hur man kan göra med en Roslagsspis.
Optimera värmen från roslagsspisen | Byggahus.se
Modifiera Roslagsspisen, lilla trekanten. | Byggahus.se
Roslagsspis modernisera reklam | Byggahus.se
Roslagsspisen. Vilken modell har jag? | Byggahus.se
Finns här någon som modifierat en KEDDDY?
Det finns tydligen några speciella skivor man kan montera, vad har dessa för effekt?
Vad är en rökhylla?
Är en rökhylla plåten ovanför eldstaden som tvingar rökgaserna framåt för att sen åka bakåt?
Kan man beklä rökhyllan med något för att värmen skall studsa tillbaka till eldhärden?

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Om du kan så ta bort sidoplåtarna runt fronten som sittet där, då cirkulerar luften bättre runt kaminen, nu är de bara för utseende.
Går det ta upp hål ovanför i det som ser ut som murstock, det gör det väldigt mycket om luften kan cirkulera runt kamin och sedan trycks ut av värmen upptill.
Försök få rumsluften att cirkulera runt kamin bättre och sedan få ut den i rummet.
Att bygga om kaminen tror jag gör marginellt.
Vad har du för ved du eldar med?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Om du isolerar brännkammaren invändigt med vermiculitskivor får du effektivare förbränning.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Mr Marqs och 2 till
  • Laddar…
Jag byggde om min kedddy med vermaculitskivor och laborerade lite med sekundärluft för ett tag sen. Jag vill nog påstå att det gick åt mindre ved. Dock blev ju utrymmet i kaminen mindre så veden jag har blir lite för stor. Så i nuläget kör jag kaminen i originalutförande. Har dock kapat årets ved kortare så jag kan återuppta testandet till hösten. Är även inte på att bygga en Arduino styrd reglering av förbränningsluften.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Problemet är att kunna nyttja värmen som gjutjärnet avger, även om det brinner långsammare så måste ts få bättre luftcirkulation från sidor/bakdel så den kommer ut i rummet.
Första steget är att ta bort sidoplåtarna, samt det över/under, dvs förbättra luftcirkulation.
När vi satte in vår första för på 90-talet var rådet från firman att inte sätta dit något runt fronten pga att det försämrade cirkulation.
Har två Keddy och det är där man ska lägga fokus på.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vår lilla Keddy, inte optimalt men gjort det bästa av hur den får plats i befintlig murstock där det tidigare varit öppen eldstad.
Keddy-kamin inbyggd i befintlig murstock med brinnande eld inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om du kan så ta bort sidoplåtarna runt fronten som sittet där, då cirkulerar luften bättre runt kaminen, nu är de bara för utseende.
Går det ta upp hål ovanför i det som ser ut som murstock, det gör det väldigt mycket om luften kan cirkulera runt kamin och sedan trycks ut av värmen upptill.
Försök få rumsluften att cirkulera runt kamin bättre och sedan få ut den i rummet.
Att bygga om kaminen tror jag gör marginellt.
Vad har du för ved du eldar med?
Värmen på ovansidan av kaminen är betydligt högre, så att öppna på sidorna kommer sänka effekten.
Jag har en fläkt bakom kaminen, jag har provat med större fläkt, så jag kommer skaffa det.
All möjlig ved, så given ved vill jag förbränna bättre.
 
Och här är den den stora med bättre förutsättning och med murad kåpa där "utblåsgaller" sitter.
Vitmålad murad öppen spis med eldstad och svart utblåsgaller ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Problemet är att kunna nyttja värmen som gjutjärnet avger, även om det brinner långsammare så måste ts få bättre luftcirkulation från sidor/bakdel så den kommer ut i rummet.
Första steget är att ta bort sidoplåtarna, samt det över/under, dvs förbättra luftcirkulation.
När vi satte in vår första för på 90-talet var rådet från firman att inte sätta dit något runt fronten pga att det försämrade cirkulation.
Har två Keddy och det är där man ska lägga fokus på.
Jag har en fläkt bakom, mer fläkt ger mer värme, jag behöver dock få fläkten tystare också.
 
A AndersS skrev:
Och här är den den stora med bättre förutsättning och med murad kåpa där "utblåsgaller" sitter.
[bild]
Kan du täppa till sidorna och montera en fläkt så luften åker över de översta värmeflänsarna kommer du få ut mer värme.
Jag har även gjort speciella sotningsverktyg jag använder flera gånger i veckan. Har jag inte sotat invändigt på 2 veckor sjunker effekten påtagligt.
Det är en av punkterna med bättre förbränning att minska sotmängden.
Nu är det väldigt lite sot, men lite sot ökar på gränsskiktet betydligt inne på kylflänsarna och därmed verkningsgraden.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Värmen på ovansidan av kaminen är betydligt högre, så att öppna på sidorna kommer sänka effekten.
Jag har en fläkt bakom kaminen, jag har provat med större fläkt, så jag kommer skaffa det.
All möjlig ved, så given ved vill jag förbränna bättre.
Nja, du har flänsar även på sidorna så det är den totalt avgivna värmen du har nytta av så du ska försöka få bort all värme då blir det effektivare. Så all luft du kan blåsa ut värmer, så jag skulle ta bort dina plåtar.
Och skulle inte lägga en sekund på att bygga om kaminen för det ger minimal.
Att jag frågade om veden beror på att man kan blanda t.ex. barr, ek, björk, etc, så man får lugnare och längre förbränning. Jag eldar oftast en blandning av gran och löv, utifrån att det brukar bli 50/50% av den ved jag tar i skogen,
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, du har flänsar även på sidorna så det är den totalt avgivna värmen du har nytta av så du ska försöka få bort all värme då blir det effektivare. Så all luft du kan blåsa ut värmer, så jag skulle ta bort dina plåtar.
Och skulle inte lägga en sekund på att bygga om kaminen för det ger minimal.
Att jag frågade om veden beror på att man kan blanda t.ex. barr, ek, björk, etc, så man får lugnare och längre förbränning. Jag eldar oftast en blandning av gran och löv, utifrån att det brukar bli 50/50% av den ved jag tar i skogen,
Björk är ju väldigt trevligt att elda, men jag eldar allt, så givet bättre förbränning kommer all ved oavsett kvalite brinna bättre.
Värmen är mycket högre ovanpå kaminen då det är värmeflänsar invändigt och utvändigt, så koncentrerar man luftflödet dit får man högst verkningsgrad. Empiriskt provande och mätningar visar på detta.

Hur hög temperatur har du ca 1 dm utanför kaminen i höjd med värmeflänsarna? Jag måste mäta igen, men jag har som mest mätt upp 135C.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kan du täppa till sidorna och montera en fläkt så luften åker över de översta värmeflänsarna kommer du få ut mer värme.
Jag har även gjort speciella sotningsverktyg jag använder flera gånger i veckan. Har jag inte sotat invändigt på 2 veckor sjunker effekten påtagligt.
Det är en av punkterna med bättre förbränning att minska sotmängden.
Nu är det väldigt lite sot, men lite sot ökar på gränsskiktet betydligt inne på kylflänsarna och därmed verkningsgraden.
Nja, lågorna slår uppåt men sedan har du plåten inne i kamin som gör att det brinner mera "runt" och som även ska minska att den varma luften åker rakt genom skorstenen.
Din fläkt blåser bara rakt ut och förbättrar inte tillförser av ny luft, utan där förhindrar istället dina plåtar.
Tar din fläkt luft från baksidan/sidan av din murstock/eldstad då kan du få större effekt med fläkten?
Häller fast vid att du ska försöka få med luften från hela kaminen, men vi har olika erfarenhet och synsätt.
 
  • Gilla
hp73 och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Värmen är mycket högre ovanpå kaminen då det är värmeflänsar invändigt och utvändigt, så koncentrerar man luftflödet dit får man högst verkningsgrad. Empiriskt provande och mätningar visar på detta.
Hur hög temperatur har du ca 1 dm utanför kaminen i höjd med värmeflänsarna? Jag måste mäta igen, men jag har som mest mätt upp 135C.
Inte en aning gällande temp då det är ganska ointressant i mitt fall då jag vill få så stor luftomsättning runt hela kaminen som möjligt, så lägre temp kan ge bättre resultat med större total luftomsättning.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, lågorna slår uppåt men sedan har du plåten inne i kamin som gör att det brinner mera "runt" och som även ska minska att den varma luften åker rakt genom skorstenen.
Din fläkt blåser bara rakt ut och förbättrar inte tillförser av ny luft, utan där förhindrar istället dina plåtar.
Tar din fläkt luft från baksidan/sidan av din murstock/eldstad då kan du få större effekt med fläkten?
Häller fast vid att du ska försöka få med luften från hela kaminen, men vi har olika erfarenhet och synsätt.
Min fläkt tar luft från baksidan, japp.
Jo vi har olika erfarenheter :) Och jag har mätt med och utan ram runt, dock inte utan plåten invändigt, men den tror jag hjälper.
Jag ska labba med de där #verculitskivorna# tänkte jag, på bakväggen till att börja med, där ändå luften troligtvis står rätt stilla.
Jag ska även göra ett galler i botten istället för att ha aska som golv för brasan, det tror jag också ökar effekten.
 
  • Ledsen
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.