Att rädda ett ödehus kan man säga har blivit en trend, men att flytta hus är inte en ny trend - det är ett undantag. Mycket kan gå fel på vägen och det är lärdomen efter att ha sett Husdrömmar avsnitt 9 där de följer en husflytt från Sundsvall till Hällevik.


Du kan läsa artikeln här: Flyttar rivningshotat 1880-talshus - Husdrömmar
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Det här var nog det tråkigaste avsnittet i mitt tycke. Det hände ju tyvärr inget med huset, hade varit bättre om de visade det nästa säsong så man får se det mer färdigt.
 
  • Gilla
magiul och 33 till
  • Laddar…
Det kostar nog en bra slant att värma upp den där kåken i Elområde 4!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Pinsamt SVT, det här är två år från att vara ett färdigt program.
 
  • Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Hon kommer troligen aldrig bli klar. Mycket drömmar men ser inte ut att hända någonting. Hoppas jag har fel.
 
  • Gilla
ch0klad och 4 till
  • Laddar…
Det här fungerar inte.

ingen utövare vill skrapa huset innan målning? Problemet är att allting kostar enorma summor och troligen var hon inte beredd att betala detta. Det är människor som ska utföra olika moment och de ska ha lön, och pension och semesterersättning mm. Känner ett par som tog in offert för skrapning och målning av sitt sekelskifteshus. Huset var knappt 200 kvm. De skrapade själva båda två varje dag under semestern 5 veckor. De sparade 100 tkr på detta och kom undan med 120 tkr för själva målningen.

Vad tror hon att trädgården kostar att planera och fixa, 50 tkr? Snarare 500 tkr
 
  • Gilla
ch0klad och 3 till
  • Laddar…
Håller med föregående talare, tämligen ointressant avsnitt där alltför mycket hängde i luften, bokstavligt talat.
 
  • Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Gnällspikar, huset var ju enastående! :love:
 
  • Gilla
Tom_N och 16 till
  • Laddar…
Man blev inte avundsjuk på skrapningen av färgen, herregud vilket jobb
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vad är det för regelverk för att få flytta in i ett sådant här hus? Är det en ny fastighet och är det då ett nytt hus med alla de villkor som krävs för att det ska betraktas som en bostad?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
N
R Rikard_Sa skrev:
Det här var nog det tråkigaste avsnittet i mitt tycke. Det hände ju tyvärr inget med huset, hade varit bättre om de visade det nästa säsong så man får se det mer färdigt.
Cliffhanger!
 
  • Gilla
ChrisF
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Cliffhanger!
Jo, men då blir det bara 5-10min i ett gemensamt program med andra hus. Jag hade gärna sett mer om det här huset.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Husflyttaren var ju TOTALT ointresserad av att jobba med huset...

Hoppas hon stämmer honom och får tillbaka en STOR del av kostnaderna för flytten då detta inte gjordes enligt vad som uppenbarligen skulle gjorts...
 
  • Gilla
TechChad och 6 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Gnällspikar, huset var ju enastående! :love:
Jag klagar inte på huset och känns inte som övriga heller för det utan att programmet i säg hade mer att önska. Jag gillade också huset mycket, men ville ha ett färdigt hus vid programmets avslut.
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.