F
Silly Bear Silly Bear skrev:
Det fanns inte någon rabatt att få.

Som sagt säljarens marknad nu.
Säljaren sa att dom sålt 140 nya Ioniq iår och den jag bokade var den näst sista som fanns

Jag hade nog inte heller givit något rabatt om jag var säljare så länge elbils boomen fortsätter.

När jag köpt nya skotrar för mellan 120-200k så har man fått mellan 5-10% rabatt men här var det tvärstopp
Det är ju så det är men man kan ju tycka att en liten framtida krattning för att generera återkommande kunder borde rendera nån form av symbolisk rabatt. Om inte på bas-bilen så åtminstone på merförsäljning av tillbehör. På fossiler så är min erfarenhet att attraktiva paket är så slimmade att det alltid är noll kronor rabatt men däremot tillbehör så är det ofta 20% på istället, det är grymma marginaler på sånt. Når jag jobbade med produktutveckling av en större, rätt välkänd SUV så var total tillverkningskostnad högre på det som skickades med som standard än vad uppgraderingen kostade.

Vad var det som gjorde att du valde Ionic och inte Kia EV6 om jag får fråga? Jag har kikat på bägge och tycker att EV6 är klart attraktivare på det mesta faktiskt.
 
F fsn skrev:
man kan ju tycka att en liten framtida krattning för att generera återkommande kunder borde rendera nån form av symbolisk rabatt.
Jag tycker tvärtom att det vore skönt om man kunde komma ifrån rabatträsket i bilhandeln. De flesta andra konsumentprodukter säljs ju trots allt till fasta priser eller med förhandlade grupprabatter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är ju så det är men man kan ju tycka att en liten framtida krattning för att generera återkommande kunder borde rendera nån form av symbolisk rabatt. Om inte på bas-bilen så åtminstone på merförsäljning av tillbehör. På fossiler så är min erfarenhet att attraktiva paket är så slimmade att det alltid är noll kronor rabatt men däremot tillbehör så är det ofta 20% på istället, det är grymma marginaler på sånt. Når jag jobbade med produktutveckling av en större, rätt välkänd SUV så var total tillverkningskostnad högre på det som skickades med som standard än vad uppgraderingen kostade.

Vad var det som gjorde att du valde Ionic och inte Kia EV6 om jag får fråga? Jag har kikat på bägge och tycker att EV6 är klart attraktivare på det mesta faktiskt.


Jag gillade inte riktigt utseendet på Kian sen kostar den ju ca 70k mer.

Lite i sammanhanget men endå....
 
@
J jocke31 skrev:
Svårt att tro att du kan få rabatt på någon elbil just nu, faktiskt. Leveranstiden är väl minst ett halvår, ofta mer och trycket högt, så jag vet inte varför någon skulle ge rabatter. BTW så fick jag med just gratis gummimattor till min Mach-E, trots att det är en privatleasad bil. :cool:
Köpte en Skoda Enyaq 80x sportline och fick 6 procent på bilen, 10 procent på paket och tillbehör, gratis takräcke och en del andra saker...
 
F
@ @ndreas skrev:
Köpte en Skoda Enyaq 80x sportline och fick 6 procent på bilen, 10 procent på paket och tillbehör, gratis takräcke och en del andra saker...
Åfan, var det längesen och var det bara så eller har du nåt speciellt som motiverar grym rabatt? Enyak, det är den som motsvarar ID4 eller? Skall genast kolla på en Skoda, där har jag ju även väldigt bra säljarkontakter kom jag på.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker tvärtom att det vore skönt om man kunde komma ifrån rabatträsket i bilhandeln. De flesta andra konsumentprodukter säljs ju trots allt till fasta priser eller med förhandlade grupprabatter.
Det beror väl på…. Om vi säger så här, kan inte jag få nån rabatt så tycker jag också det vore skönt om den permanent försvann. Men om jag kan få topp-rabatt så ser jag gärna att den är kvar.
 
@
F fsn skrev:
Åfan, var det längesen och var det bara så eller har du nåt speciellt som motiverar grym rabatt? Enyak, det är den som motsvarar ID4 eller? Skall genast kolla på en Skoda, där har jag ju även väldigt bra säljarkontakter kom jag på.
Köpte vår i juli och fick den i oktober. Enyaq och Id 4 (samt en Audi som jag inte kan namnet på) är byggd på samma plattform. Personligen tycker jag att Enyaq är en bättre bil än Id4. Skodan är rymligare både i kupén och bagaget. Därtill tyckte jag att Skodan var snyggare invändigt. Men smaken är såklart olika...
 
Redigerat:
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det beror väl på…. Om vi säger så här, kan inte jag få nån rabatt så tycker jag också det vore skönt om den permanent försvann. Men om jag kan få topp-rabatt så ser jag gärna att den är kvar.
Jag tycker art dessa rabatter är ett otyg som borde begravas. När jag tecknade mig för min E-Niro senhösten 2018 så var det ingen rabatt. Fick min bil någon månad tidigare än väntat tack vare att några hade hoppat av för att de inte fick någon rabatt. För vissa spelar inte priset inte avgörande utan att de kan få rabatt. Nej jag är FÖR lika priser oavsett om man som jag köper EN bil som att en företag kan få 11 bilar i stället för 10. Det ger förutsägbarhet och lättare att köpa där man trivs med försäljare och attityd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det beror väl på…. Om vi säger så här, kan inte jag få nån rabatt så tycker jag också det vore skönt om den permanent försvann. Men om jag kan få topp-rabatt så ser jag gärna att den är kvar.
Så kan man förstås tycka, men generellt sparar det väldigt mycket tid om man kan lita på att de listpriser som finns är rimliga.

Sen är förstås alla priser förhandlade på något vis, men ju mer automatiserad den funktionen blir, desto bättre.

Både jag och en biltillverkare skulle förmodligen tjäna på att jag plockade ihop min bilbeställning själv på nätet. Nu går jag istället till dagens motsvarighet till 1900-talets bankpalats och låter en överbetald ”säljare” göra det åt mig för att få prata pris. Avslutar säljarna så mycket affärer att de och nybilshallarna är motiverade? Jag gissar på inte, och många bilföretag verkar ju också vilja ta sig ur sina återförsäljarorganisationer världen över.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
sunnis
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så kan man förstås tycka, men generellt sparar det väldigt mycket tid om man kan lita på att de listpriser som finns är rimliga.

Sen är förstås alla priser förhandlade på något vis, men ju mer automatiserad den funktionen blir, desto bättre.

Både jag och en biltillverkare skulle förmodligen tjäna på att jag plockade ihop min bilbeställning själv på nätet. Nu går jag istället till dagens motsvarighet till 1900-talets bankpalats och låter en överbetald ”säljare” göra det åt mig för att få prata pris. Avslutar säljarna så mycket affärer att de och nybilshallarna är motiverade? Jag gissar på inte, och många bilföretag verkar ju också vilja ta sig ur sina återförsäljarorganisationer världen över.
Man betalar ju trots allt en 10% av bilen till bilhandlaren i form av marginal på bilköpet och bonusprogrammet. De fina lokalerna med högt i tak med all personal kostar en hel del att driva runt.

Det kommer vara mycket svårt att hålla igång alla bilhandlare när fler märken säljer bilarna till ett fast pris på nätet istället. Bättre för konsumenten och bättre för tillverkaren. Visning av bilarna kan tillverkarna ordna med showrooms och rullande event.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Utvecklingen går framåt ...

 
sunnis
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Utvecklingen går framåt ...

[media]
Jäkligt imponerade att se hur mycket autopiloten har utvecklas på några få år.
 
sunnis sunnis skrev:
Jäkligt imponerade att se hur mycket autopiloten har utvecklas på några få år.
De flesta nya bilar har lite funktioner. Som att hitta vägen och hjälpa till om någon vinglar till. Eller är på väg att krocka mm, hjälper till att hålla avstånd. Helautomatiskt helljus. Kurvljus mm.
Men autopiloten är lååång lång borta ännu.
 
Många av incidenterna i filmen hade undvikits om alla bilar hade haft autopilot.
 
E
Magnus E K Magnus E K skrev:
Be dem skicka med en räckviddsförlängare/nödmotor:

[bild]
1 hästkraft! :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.