K Krille4 skrev:
Jag tror fortfarande att du driver med oss? ;) Han räknar ju fram att allt under 36 000 kr/år för hyrbil gör att alternativet med "billig bil plus hyrbil" blir billigare.

Läs uträkningen igen så förstår du att du räknat fel och/eller missförstår.

/Krille
Eller så läser du det jag har skrivit sen förklarar du hur jag har fel.
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men det var inget jag valde då. Jag hade redan ägt den bilen i många år.
kalkylen blir en helt annan med en ny bil
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
kalkylen blir en helt annan med en ny bil
Ja med en ny Volvo blir det ännu mer lönsamt att hyra en vecka.

Service 4500 kr var 1500 mil är 3 kr per mil
Däck 1 kr per mil
Värdeminskning X kr per mil…

Skriv vad du har för bil och vad den har gör fasta och rörliga kostnader.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eller så läser du det jag har skrivit sen förklarar du hur jag har fel.
Du har fått det förklarat ett flertal gånger
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eller så läser du det jag har skrivit sen förklarar du hur jag har fel.
Det var ju just det jag gjorde så ytterligare upprepning lär inte hjälpa. ;)

/Krille
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tibber?
Ja de alternativet finns med. Men man slipper bli kund hos de? Bara köp av installation box och sladd?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det skiljde cirka 3000 kr i månaden bara där.
Jag försökte googla lite på priser för privatleasing och det verkar inte vara i närheten av så stora skillnader i månadskostnad idag.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Stor bil som räcker till allt: 5500 kr/månad = 66000 kr / år
Liten bil som fungerar till vardags 2500 kr/månad = 30000 per år.
Jag har haft min bil i 5 år, den kostade 180 000 i inköp har jag för mig. Om den har tappat hela sitt värde idag (vilket den såklart inte har) så innebär det 3000 spänn i månaden. Och detta är ju den fasta kostnaden. Visst, jag är lat och lämnar in på service på märkesverkstad numera (eftersom då ingår deras mobilitetsgaranti, jag slipper alltså ha en separat räddningsförsäkring) så vi kan lägga på några hundralappar i månaden på det, säg 3500 i månaden i fast kostnad. Väldigt långt ifrån de där 5500 kr/månad. Särskilt eftersom bilen inte har tappat hela sitt värde.
 
K Krille4 skrev:
Skillnaden är 36 000 kr/år och kostar det mindre än så att hyra bil på semestern är alternativ två billigast även om man räknar med hyrbilen under semestern.
Nej, skillnaden är inte så stor idag. Den var möjligen det då. Och det handlade om privatleasing, det blir en helt annan kalkyl om man faktiskt köper bilen själv, särskilt om man köper en begagnad bil istället för en ny.

De fasta kostnaderna är lika stora oavsett om man kör bilen eller inte, så den fasta kostnaden per mil minskar ju mer man kör. Att då ställa bilen och istället hyra en bil gör att den fasta kostnaden per mil ökar.
 
Fairlane
Eftersom du ville ha en förklaring på var du tänker fel @Bananskalare så gör jag ett försök här-

Bananskalare Bananskalare skrev:
Du pratar om en kalkyl mellan 2 olika bilar.
till sen ena behöver hyrbil men är billigare.
Sen är det upp till var och en att göra sitt val.
Så långt är du helt rätt ute.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ska du göra en kalkyl kan du bara utgå från det du valde.
Här är du helt ute och cyklar. Man kan göra en kalkyl utan att ha valt något. Det är väl faktiskt det absolut vanligaste?
Ska vi köpa en Skoda eller en Audi, låt och göra en kalkyl innan vi bestämmer oss (man har inte valt)
Ska vi åka till Norge eller Danmark på semester, låt och göra en kalkyl innan vi bestämmer oss (man har inte valt)
Ska vi bygga ett hus med firma, eller själva, låt och göra en kalkyl innan vi bestämmer oss (man har inte valt)
Etc.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Eller så resonerar man så att vi valde den billigare bilen men vi måste hyra bil till semestern. Det ska räknas som en tillkommande kostnad.
Ja, självklart ska det räknas som en tillkommande kostnad, det har vi alla fullständigt klart för oss. Det är något vi redan räknade med i kalkylen, men för att förtydliga så du är med:

Bil A (stor): 66000 kr/år
Bil B (liten): 30000 kr/år + 15000 kr att hyra bil för (10' på sommaren, 5' vid jul) = 45000 kr/år
Skillnad: 66000-45000= 21000 kr/år spar man på att välja den mindre bilen i detta exempel. OBS! Det är bara ett exempel, man kanske i verkligheten hyr bil för 25' om året istället. Då blir skillnaden mindre, men ändå till den mindre bilens fördel, rent ekonomiskt.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag trodde det var självklart. Hyrbilen är en kostnad. Tänk på att den var ett måste när man valde bilen
Precis, det är självklart. Det har alla förstått och räknat in. Det verkar som du tror att vi missat den kostnaden, men så är det inte.

Är det fortfarande oklart läs igenom räkneexemplet några rader upp en gång till.

Är det fortfarande oklart ja då har du rätt och alla andra har fel kan vi säga.
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Jag försökte googla lite på priser för privatleasing och det verkar inte vara i närheten av så stora skillnader i månadskostnad idag.
Då kan jag citera min text som du citerade. "Jag gjorde en "test' för några år sen, då med olika leasingavtal." Dvs jag har aldrig påstått att det är de skillnaderna idag. Jag har heller aldrig påstått att det måste vara just den skillnaden då det varierar beroende på vilka bilar man tittar på. Allt jag sagt är att det var den skillnaden mellan de två bilar jag jämförde där och då.

Men som ett exempel på privatleasing av Skoda, då det är det märket du kör:
Skoda Fabia (skulle fungera till vardags, hämtning och lämning på förskola/skola/träningar etc, samt handla: 3295:-/månad
Skoda Superb Scout (Skulle fungera på semester, både vinter och sommar, samt allt ovan): 6225:-/månad.

Inte riktigt 3000 i skillnad, men bra nära...

Tar vi istället en Suberb Combi för 5395 så är skillnaden bara 2100 kr/månad, men ändå kan man hyra en större bil för semestern för 25000 kr varje år om man tar den mindre bilen, utan att förlora på det ekonomiskt.

Här hittar du priserna om du vill kontrollera: länk


N Nerre skrev:
Jag har haft min bil i 5 år, den kostade 180 000 i inköp har jag för mig. Om den har tappat hela sitt värde idag (vilket den såklart inte har) så innebär det 3000 spänn i månaden. Och detta är ju den fasta kostnaden. Visst, jag är lat och lämnar in på service på märkesverkstad numera (eftersom då ingår deras mobilitetsgaranti, jag slipper alltså ha en separat räddningsförsäkring) så vi kan lägga på några hundralappar i månaden på det, säg 3500 i månaden i fast kostnad. Väldigt långt ifrån de där 5500 kr/månad. Särskilt eftersom bilen inte har tappat hela sitt värde.
Och min bil kostade 195' och jag har haft den i 12 år. Vad har det med saken att göra?
Att det är billigare att köpa en begagnad bil än en ny tror jag faktiskt vi alla förstår.

N Nerre skrev:
De fasta kostnaderna är lika stora oavsett om man kör bilen eller inte, så den fasta kostnaden per mil minskar ju mer man kör. Att då ställa bilen och istället hyra en bil gör att den fasta kostnaden per mil ökar.
Vilka fasta kostnader räknar du med då? Skatten?
Inte försäkring, inte värdeminskning åtminstone.

Visst kan den fasta kostnaden per mil öka, men det är väl ointressant? Det som är intressant om man vill titta rent ekonomiskt är vad man betalar i kronor och ören totalt för sitt resande.
 
  • Gilla
ReginB och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, skillnaden är inte så stor idag. Den var möjligen det då. Och det handlade om privatleasing, det blir en helt annan kalkyl om man faktiskt köper bilen själv, särskilt om man köper en begagnad bil istället för en ny.

De fasta kostnaderna är lika stora oavsett om man kör bilen eller inte, så den fasta kostnaden per mil minskar ju mer man kör. Att då ställa bilen och istället hyra en bil gör att den fasta kostnaden per mil ökar.
Känns som att du har helt egna ekonomiska begrepp samt ändrar förutsättningarna för att bevisa att andra har fel. Kalkylen stämmer naturligtvis inte när du ändrar till de förutsättningar som "passar dig."

Det är väl självklart att det kan skilja 3000 kr/mån i kostnad mellan bilar oavsett man köper nytt/begagnat eller köper/privatleasar. Vi har t ex två bilar som vi båda köpt själva där månadskostnaden skiljer över 3 000 kr mellan bilarna.

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Har vi kommit till nivån där vi med långa inlägg behöver förklara för de som har svårt att förstå innehållet i kortare men ändå rätt tydliga och logiska inlägg?

Nästan så jag tror på troll, för hur skulle de annars hitta hit?
 
  • Gilla
  • Haha
Nils Terminus och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jo, men att öka ett bostadshus förbrukning med 120 kW är ju tveksamt om det kan göras utan att lägga ny servis, särskilt om värmen i huset idag kommer från fjärrvärme och inte el. Det blir väl typ 170 A extra?
Tja, 100 laddplatser, då torde huset ha bortåt 200 lägenheter, dvs flera huskroppar.
Redan med 100 lägenheter så är det nog flera huskroppar.
Det är alls omöjligt att det redan finns den kapaciteten i servisernas area.

Dock anser jag det underdimensionerat i detta exempel, ifall man räknar med 6A enfas (1,3 kW) per laddplats. Minimum är 10A, men att ha tillgång till 3,7kW (som är 16A enfas eller lägre ström utsmetat på flera faser) tycker jag man får se som minimum för en hemmaladdningsmöjlighet.
Men här är ju tricket effektvakter och lastbalansering. Vilket innebär att kanske just kl 7-9 och 17-19 så kan inte alla bilar laddas med 3,7kW, men övrig tid finns det full kräm.

Här har laddstationer av idag rätt mycket inbyggd intelligens för att hantera sånt här, och det kommer antagligen utvecklas lite till. Nåja det är inte så mycket magi i detta, de bästa systemen har kanske redan allt som går att ordna.

Men många BRF'r å andra sidan kommer under de kommande åren bli tvungna att beställa kraftigare elmatningar, särskilt äldre som har en dimensionering från typ 40-50-talet. De som byggt med fjärrvärme från start är också i riskzonen, medan de som fått fjärrvärme mitt i husets levnadstid kanske rätt ofta redan har överdimensionerad servis. osv.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.