K Kane skrev:
Har inget med frekvenserna att göra, alla radios idag är remote.
Jo, det har det! Att köra med vågledare eller coaxialkabel för mycket höga frekvenser ( som används mera idag) är inte lämpligt på längre sträckor ( några meter), då förlusterna blir för stora. På sändarsidan ger det stora effektförluster och för mottagaren blir det för dålig känslighet.
Fördelen med main-remote är ju också att man kan använda samma " Main"- burk till flera frekvenser, så tillverkningen blir billigare.
 
K Kane skrev:
Har inget med frekvenserna att göra, alla radios idag är remote.
Det används rätt mycket rus idag fortande.
 
A Andy78 skrev:
Det används rätt mycket rus idag fortande.
På frekvenser under 2 GHz , så är det ju beprövad teknik, men kommer man högre upp i frekvens, så blir nackdelarna betydande, såvida det inte är mycket nära till antennen.
 
A Andy78 skrev:
Det används rätt mycket rus idag fortande.
Ja, men inte i denna typ av cabinet va?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fördelen med main-remote är ju också att man kan använda samma " Main"- burk till flera frekvenser, så tillverkningen blir billigare.
Så du påstår att radioenheterna är uppdelade i en main och en remote del? Ge ett exempel på det.
 
K Kane skrev:
Så du påstår att radioenheterna är uppdelade i en main och en remote del? Ge ett exempel på det.
Nej, jag skrev bara att den uppdelningen kom i.o.m. de högre frekvenserna ( och lägre sändareffekt). Idag är ju ofta radion t.o.m. integrerad med antennen, så då blir ju " Main"- delen mer av en frekvensoberoende opto-switch, som betjänar flera radiohuvuden/antenner.
 
Vars är detta skåp placerat? Adress?
 
K Kane skrev:
Så du påstår att radioenheterna är uppdelade i en main och en remote del? Ge ett exempel på det.
Det är så ”alla” mobil basar är konstruerade. Digitalenheten kan sitta 40 km från radioenheten, eller i samma låda. Även digitalenheten är en del av radion, den står för modulering till radiosignal, som skicka i digitalt format till radioenheten.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är så ”alla” mobil basar är konstruerade. Digitalenheten kan sitta 40 km från radioenheten, eller i samma låda. Även digitalenheten är en del av radion, den står för modulering till radiosignal, som skicka i digitalt format till radioenheten.
Vilken tillverkare har delat på den digitala och analoga delen av radion och har de fysiskt åtskilda?
Jag avser inte basbandsprodukterna här.
 
K Kane skrev:
Vilken tillverkare har delat på den digitala och analoga delen av radion och har de fysiskt åtskilda?
Jag avser inte basbandsprodukterna här.
Ericsson, och några fler som jag inte vet exakt.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ericsson, och några fler som jag inte vet exakt.
Jag vet ingen.
 
K Kane skrev:
Jag vet ingen.
@hempularen i inlägg #40 har rätt, men mina sekretessavtal förhindrar mig att gå in på detaljer.
Kan ju också vara förvirrande att tala om "basband". Menar man då enskild användares dataström, kombinerad dataström, "pre distorted" dataström, färdig mellanfrekvens eller vad?
Hur som helst, så är det inte vanligt med klassiska "Feeders" i form av coax-kablar när det gäller höga frekvenser, men de förekommer fortfarande.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
@hempularen
Kan ju också vara förvirrande att tala om "basband". Menar man då enskild användares dataström, kombinerad dataström, "pre distorted" dataström, färdig mellanfrekvens eller vad?
Hur som helst, så är det inte vanligt med klassiska "Feeders" i form av coax-kablar när det gäller höga frekvenser, men de förekommer fortfarande.
Den fysiska enheten, här illustrerad av Ericsson.
Diagram som visar komponenter i ett mobilnätverk inklusive central RAN, basband, radio och antenner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P paralun skrev:
Jo men sidodörren ser ju ut att kunna öppnas.
Det är ingen sidodörr, det är ju ett elmätarskåp. TS kanske är där och byter mätare tom.

De skåpen måste elnätsägaren kunna öppna så ofta är det bara den vanliga trrekantsnyckeln. Ibland har kunden egna hänglås (syns byglar för lås), men det beror lite på nätbolagets policy för detta, de måste då hantera en nyckel.

Finns mängder av mobilbaser som har olåsta mätarskåp.

/capmac
 
  • Gilla
Klas Persson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.