12 011 läst · 89 svar
12k läst
89 svar
Hjälp med val av elbil!
Verktygstokig
· Västerbotten
· 639 inlägg
Är det klart att totalvikten man får framföra med B körkort ska ökas till 4250 om man kör elbil?
Besserwisser
· östergötland
· 1 950 inlägg
Verktygstokig
· Västerbotten
· 639 inlägg
Ajdå jaja man får väl kanske bita ihop och ta BE.
Såg att Ioniq har levereranstid i december, vad händer med elbilsbidraget om man får bilen senare och den registreras i januari, går man miste om 20k då?
Såg att Ioniq har levereranstid i december, vad händer med elbilsbidraget om man får bilen senare och den registreras i januari, går man miste om 20k då?
Elbil och laddbox. Har kollat upp flera som har laddbox med och utan lastbalansering.
Ladda hemma med 20A huvudsäkring, värmepump, golvvärme i badrummen, hall etc.
Även de som har lastbalansering ser ingen större nytta egentligen vintertid. Det blir inte så mycket effekt över 3.7kW laddning.
Flera har ändå ställt laddboxen på 6A elle någon 8A.
Då är frågan nyttan med lastbalansering. Teoretiskt låter det skitbra, proppen går inte, resten går till att ladda elbilen.
Men 20A ger sällan mera än 3.7kW ut till elbilen oavsett med eller utan lastbalansering vintertid.
Med solceller och laddbox som matar extra kanske 7.4kW men en dyr investering som sällan betalar sig för enbart elbilen med det system vi har för debit/kredit av överskott hos elbolagen.
Har varit med på 7 ställen med laddbox och 3 snittar lite över 3.7kW, resten lite under. Alla med 20A huvudsäkring. 6 st Easee laddbox och en Halo.
Det lutar åt att jag inte slänger ut de tusenlappar det kostar med lastbalansering och ställer laddboxen på 6A alt 8A.
En lastbalansering har strulat men åtgärdats och fungerar nu. Det är inte helt problemfritt.
Det finns ändå marginer i lastbalansering, ett tak och man kan inte nyttja hela överskottet men ger ett litet tillskott.
Nyttan är marginell med fast inställning. Man kan ställa 6A vintertid och 8A sommartid och aldrig ha problem med huvudsäkringen.
Nu sätter alla som köpt lastbalansering frukosten i wrongstrupen ...
Vintertid blir det mindre till elbilsladdning som beror på kall bil/batteri, huset tar mera pga kylan ute, och man laddar på natten, den kallaste perioden på dygnet.
Ladda hemma med 20A huvudsäkring, värmepump, golvvärme i badrummen, hall etc.
Även de som har lastbalansering ser ingen större nytta egentligen vintertid. Det blir inte så mycket effekt över 3.7kW laddning.
Flera har ändå ställt laddboxen på 6A elle någon 8A.
Då är frågan nyttan med lastbalansering. Teoretiskt låter det skitbra, proppen går inte, resten går till att ladda elbilen.
Men 20A ger sällan mera än 3.7kW ut till elbilen oavsett med eller utan lastbalansering vintertid.
Med solceller och laddbox som matar extra kanske 7.4kW men en dyr investering som sällan betalar sig för enbart elbilen med det system vi har för debit/kredit av överskott hos elbolagen.
Har varit med på 7 ställen med laddbox och 3 snittar lite över 3.7kW, resten lite under. Alla med 20A huvudsäkring. 6 st Easee laddbox och en Halo.
Det lutar åt att jag inte slänger ut de tusenlappar det kostar med lastbalansering och ställer laddboxen på 6A alt 8A.
En lastbalansering har strulat men åtgärdats och fungerar nu. Det är inte helt problemfritt.
Det finns ändå marginer i lastbalansering, ett tak och man kan inte nyttja hela överskottet men ger ett litet tillskott.
Nyttan är marginell med fast inställning. Man kan ställa 6A vintertid och 8A sommartid och aldrig ha problem med huvudsäkringen.
Nu sätter alla som köpt lastbalansering frukosten i wrongstrupen ...
Vintertid blir det mindre till elbilsladdning som beror på kall bil/batteri, huset tar mera pga kylan ute, och man laddar på natten, den kallaste perioden på dygnet.
Redigerat:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 639 inlägg
Nu efter att ha dividerat fram och tillbaka tusen ggr så blev det tillslut en Ioniq 5 4x4
Rabatter är det som sagt uselt med. Jag plockade ihop en bil med ovanstående specar och vettig extrautrustning och det blev 661 000 kr.F fsn skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det är ju bara att testa själv på https://bestall.hyundai.se/checkout/?vcms_edit=0&vcms_hscope=0&vcms_mode=0&vcms_view=0#payment
Var mest ute efter om det gick att snacka sig till nån rabatt öht. Plocka ihop en bil på nätet kan jag redan, Gummimattor har jag alltid fått på köpet oavsett vilket, naturligtvis på nya bilar men öven nya gummimattor när jag köper begagnad bil hos märkeshandlare. Det är inte direkt kundens marknad just nu om man säger så.J jocke31 skrev:
Svårt att tro att du kan få rabatt på någon elbil just nu, faktiskt. Leveranstiden är väl minst ett halvår, ofta mer och trycket högt, så jag vet inte varför någon skulle ge rabatter. BTW så fick jag med just gratis gummimattor till min Mach-E, trots att det är en privatleasad bil.F fsn skrev:Var mest ute efter om det gick att snacka sig till nån rabatt öht. Plocka ihop en bil på nätet kan jag redan, Gummimattor har jag alltid fått på köpet oavsett vilket, naturligtvis på nya bilar men öven nya gummimattor när jag köper begagnad bil hos märkeshandlare. Det är inte direkt kundens marknad just nu om man säger så.
GrattisJ jocke31 skrev:
Beror väl på vad du har förbrukare. Har själv en huvudsäkring på 16A och kan ladda ~9kW. Brukar emellertid ställa ner laddeffekten till 10A eftersom det sällan är någon brådska att ladda bilen. Men lastbalansering rekommenderar jag (helst via kabel)...MRLINDELL skrev:Elbil och laddbox. Har kollat upp flera som har laddbox med och utan lastbalansering.
Ladda hemma med 20A huvudsäkring, värmepump, golvvärme i badrummen, hall etc.
Även de som har lastbalansering ser ingen större nytta egentligen vintertid. Det blir inte så mycket effekt över 3.7kW laddning.
Flera har ändå ställt laddboxen på 6A elle någon 8A.
Då är frågan nyttan med lastbalansering. Teoretiskt låter det skitbra, proppen går inte, resten går till att ladda elbilen.
Men 20A ger sällan mera än 3.7kW ut till elbilen oavsett med eller utan lastbalansering vintertid.
Med solceller och laddbox som matar extra kanske 7.4kW men en dyr investering som sällan betalar sig för enbart elbilen med det system vi har för debit/kredit av överskott hos elbolagen.
Har varit med på 7 ställen med laddbox och 3 snittar lite över 3.7kW, resten lite under. Alla med 20A huvudsäkring. 6 st Easee laddbox och en Halo.
Det lutar åt att jag inte slänger ut de tusenlappar det kostar med lastbalansering och ställer laddboxen på 6A alt 8A.
En lastbalansering har strulat men åtgärdats och fungerar nu. Det är inte helt problemfritt.
Det finns ändå marginer i lastbalansering, ett tak och man kan inte nyttja hela överskottet men ger ett litet tillskott.
Nyttan är marginell med fast inställning. Man kan ställa 6A vintertid och 8A sommartid och aldrig ha problem med huvudsäkringen.
Nu sätter alla som köpt lastbalansering frukosten i wrongstrupen ...
Vintertid blir det mindre till elbilsladdning som beror på kall bil/batteri, huset tar mera pga kylan ute, och man laddar på natten, den kallaste perioden på dygnet.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 639 inlägg
F fsn skrev:
Det fanns inte någon rabatt att få.
Som sagt säljarens marknad nu.
Säljaren sa att dom sålt 140 nya Ioniq iår och den jag bokade var den näst sista som fanns
Jag hade nog inte heller givit något rabatt om jag var säljare så länge elbils boomen fortsätter.
När jag köpt nya skotrar för mellan 120-200k så har man fått mellan 5-10% rabatt men här var det tvärstopp