Golvet färdigt

Nyinstallerat golv i ett byggprojekt med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Börjar pyssla med ångbroms mot yttervägg

Ett oisolerat rum under renovering med ångbroms installerad längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
martinhq och 1 till
  • Laddar…
Börjat regla upp väggarna. Ytterväggarna är ganska krokiga och ojämna, så för att inte stjäla alltför mycket yta har jag valt att regla upp 45 mm och staga upp lite extra, i stället för 70 utan stöd. Det blir tvärstumt med stöd på mitten, så det blir säkert bra.

En nyreglad vägg med isolering och en katt på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jontha och 2 till
  • Laddar…
N Nikoneer skrev:
Börjat regla upp väggarna. Ytterväggarna är ganska krokiga och ojämna, så för att inte stjäla alltför mycket yta har jag valt att regla upp 45 mm och staga upp lite extra, i stället för 70 utan stöd. Det blir tvärstumt med stöd på mitten, så det blir säkert bra.

[bild]
Ursäkta om frågan är dum, men vad är det för klossar som sitter på reglarna?
 
J Jontha skrev:
Ursäkta om frågan är dum, men vad är det för klossar som sitter på reglarna?
Eftersom timmerväggen inte är rak så tror jag klossarna är där för att göra den nya väggen riktigt stum, klossen ligger an mot timmerväggen. det är vad jag tror
 
  • Gilla
Jontha och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Eftersom timmerväggen inte är rak så tror jag klossarna är där för att göra den nya väggen riktigt stum, klossen ligger an mot timmerväggen. det är vad jag tror
Precis så! I stället för tjockare reglar för att få tillräcklig stabilitet så har jag valt klenare reglar som även förankras på mitten.
 
  • Gilla
martinhq och 2 till
  • Laddar…
Det har ju varit sommar och semester, och då har bygget legat nere till förmån för sol och bad... Men nu börjar det röra på sig lite. Värmerör är utbytta och väggarna är färdigreglade.

Jag har också insett att den 80-dörr jag satt in är för smal för att uppfylla tillgänglighetskraven. Ingen kommer att kolla, men om det nån gång i framtiden skulle behöva anpassas så kan det bli strul.
Hur skulle ni gjort? Köpt en 90-dörr i stället och bytt nu när det är relativt enkelt att fixa, eller låtit det vara?
 
  • Renoveringsarbete inuti ett hus med färdigreglade väggar och en monterad vit dörr som kan vara för smal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med färdigreglade väggar och en inbyggd smal dörröppning som leder till ett rum med schackrutigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hej!
Beror nog lite på hur du själv resonerar och tänker för framtiden tänker jag. Är det en enplansvilla och det är rimligt att bo kvar vid eventuell funktionsnedsättning så kan det vara värt att förbereda så gott det går och sätta in en 90 dörr. I en tvåplansvilla kanske det inte är lika rimligt att bo kvar och enbart kunna nyttja ett plan.
Men också värt då att tänka på tröskelhöjden om det ska vara tillgängligt :)
 
  • Gilla
Nikoneer
  • Laddar…
Jag skulle byta. Du kommer sparka dig själv om någon i familjen eller vänner behöver rullstol/rullator - tillfälligt eller permanent - i framtiden om du inte gör det nu när det är enkelt.
 
  • Gilla
Nikoneer
  • Laddar…
Jag kommer att byta dörren, har beställt en ny idag. Det kommer aldrig att vara enklare än det är nu...
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vattenrör på plats. Det kluriga nu är hur jag ska gå igenom timmerväggen till vänster för inkommande vattenrör och komma ut på ett bra ställe på andra sidan...
 
  • Installerade vattenrör med förankringar på en trävägg och synliga timmerbjälkar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här är andra sidan, rören kommer att gå igenom uppe till vänster nånstans. Troligtvis kommer jag att gå utmed väggen uppe vid taklisten och bygga in med en låda efteråt. Ett annat alternativ är att öppna väggen ovanför dörren och gå invändigt i den, eller ovanför innertaket. Lite hänger det också på var jag vill gå in i nästa rum, där inkommande vatten finns. Tror det går lite elrör där nånstans också, det lär visa sig...
 
  • Vy genom en dörröppning mot ett rum med schackrutigt golv, potentiell rördragning upp till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Ja, det där gick ju över förväntan att få igenom! Sista bilden är inifrån toaletten som kommer att bli garderob/förråd när det nya badrummet är klart, och därifrån tar jag inkommande vatten. Där kommer det estetiska inte att vara så viktigt, så rören får gå utanpåliggande.
 
  • Rörinstallation utanpåliggande på väggbeklädnad av trä i ett renoveringsobjekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt av ett rum under renovering med en ojämn vitmålad takyta och utanpåliggande rör längs en kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synliga gråa rör längs taket i ett rum med tapetserade väggar och en spegel, för framdragning av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade, men en del har hänt sen sist. El är förberett, väggarna isolerade, 15 mm plywood på plats
 
  • Elnätinstallation i vägg, rör, kablar och anslutningsdosa, under konstruktion, oskyddade trästommar, oavslutade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsarbete med träreglar, mineralull och ångspärr, pågående konstruktion, oavslutat byggprojekt inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggarna gipsade:
 
  • Renovering pågår, vit dörr, oskyddade gipsskivor, byggmaterial och verktyg, träbjälkar, oavslutade väggar, upplyst arbetslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt, källare, oskyddade träbjälkar, gipsväggar, fönster, arbetsbänk, verktyg, byggmaterial, arbetslampa, ingen person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.