Vid en kärnkraftsolycka i Sverige tror jag inte du behöver bekymra dig över hemförsäkring, du lever inte efter en sådan olycka.
Oftast gäller hemförsäkringar för katastrofer för händelser i Sverige. Om kärnkraftsolyckor händer i utlandet gäller troligtvis inga försäkringar. Då får du rikta krav mot det landets regering som är ansvarig.

Det är ju bättre oroa sig för vad fallande propellrar från vindkraftverk kan orsaka för skador, eller vilt flygande bristfälligt fastsatta kinesiska solpaneler. De utgör större fara idag än kärnkraftverk.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
V Värmlandshusägare skrev:
Vid en kärnkraftsolycka i Sverige tror jag inte du behöver bekymra dig över hemförsäkring, du lever inte efter en sådan olycka.
Vad får dig att tro att hela Sveriges befolkning skulle dö av en olycka i ett kärnkraftverk?
Vad jag vet dog inte alla i nuvarande Ukraina, Estland, Lettland Litauen, Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Serbien, Bulgarien, Rumänien, Moldavien och Vitryssland vid olyckan i Tjernobyl.
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
M
V Värmlandshusägare skrev:
Vid en kärnkraftsolycka i Sverige tror jag inte du behöver bekymra dig över hemförsäkring, du lever inte efter en sådan olycka.
vad grundar du det antagandet på?
I Tjernobyl dog tre personer som jobbade på kraftverket initialt. Av brandmännen som skickades dit oskyddade för att släcka branden dog ungefär 50 inom 10år. Och detta var i ett verk helt utan inneslutning som dessutom var instabilt redan i konstruktionen.
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Vad får dig att tro att hela Sveriges befolkning skulle dö av en olycka i ett kärnkraftverk?
Vad jag vet dog inte alla i nuvarande Ukraina, Estland, Lettland Litauen, Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Serbien, Bulgarien, Rumänien, Moldavien och Vitryssland vid olyckan i Tjernobyl.
Vi ska alla dö. Ett dilemma, gissel, mänskligheten ständigt har sysselsatsig med.
De ejyptiska härskarna övertygade omgivningen om nyttigheten av pyramider.
Pyramider är ett hotell efter döden för ett väldigt minimum av den lilla gruppen faraoner, härskare. USA är både rika och religiösa, där kan man om penningen och tron är stor bo i en djupfryst.
Våran framtida dödsmöjlighet utökades 1945-08-06 med hemlig nytt blixtsnabbt sätt av aldrig tidigare skådad hastighet eller omfattning.
Diplomingenjör herr Einstein var inte så dum som han gärna framställde sig på bild.
Dessutom är han död, 1955, så om honom kan man tillskriva alla möjliga utsagor.
En i raden är: Albert vad tror du om ett tredje Världskrig?( Frågan var ställd efter 1945-08-06.) Svaret löd vet inte när det startar, vet inte vilka vapen ni kommer använda.
Men det fjärde(4) världskriget kommer ni utkämpa klädda i djurhudar, med spjut och stenyxor.
Men som sagt Albert, är död.
Så citatet kanske skapades på Norra Brunn?
Hur som vår dödsångest är alltid närvarande och konstant.
Men livet för en minoritet av jordens befolkning har onekligen blivit bättre.
Den oundvikliga framtida döden kan slå ner som en blixt, ursäkta bomb.
Det femte(5) utdöendet.
Själv ska jag sola och äta våfflor.
Sol och skit mat lär oxå påskynda dödens ankomst.
Amen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M Mamma Fin skrev:
P paralun skrev:
Jo men du ställer en hypotetisk fråga som inte har något svar mer än "force majeure" för försäkringsbolag.
[länk]
Vad är sannolikheten för en kärnkraftsolycka efter de nya regelverket efter Fukushimaolyckan?
P paralun skrev:
Jo men du ställer en hypotetisk fråga som inte har något svar mer än "force majeure" för försäkringsbolag.
[länk]
Vad är sannolikheten för en kärnkraftsolycka efter de nya regelverket efter Fukushimaolyckan?
Det är större risk för att du får din nattsömn störd av ett vindkraftverk!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
clintan9 clintan9 skrev:
Det är större risk för att du får din nattsömn störd av ett vindkraftverk!
Jo men håller vi oss till Topic så är det mycket viktigt att man inser fakta mellan en kärnkraftsolycka och att kärnvapen används.

Kärnkraftverk har historiskt havererat, TMI, Tjernobyl samt Fukushima och vi har noga undersökt varför och
sett till att det inte ska hända igen och är hanterbart för männsikan.

Kärnvapen har då människan använt två gånger i Hiroshima och Nagasaki och det är ju en helt annan sak när ett kärnvapen exploderar och förintar allt samt direkt ger stora strålskador.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Atombomberna_över_Hiroshima_och_Nagasaki
 
sleven08 skrev:
Vi ska alla dö. Ett dilemma, gissel, mänskligheten ständigt har sysselsatsig med.
De ejyptiska härskarna övertygade omgivningen om nyttigheten av pyramider.
Pyramider är ett hotell efter döden för ett väldigt minimum av den lilla gruppen faraoner, härskare. USA är både rika och religiösa, där kan man om penningen och tron är stor bo i en djupfryst.
Våran framtida dödsmöjlighet utökades 1945-08-06 med hemlig nytt blixtsnabbt sätt av aldrig tidigare skådad hastighet eller omfattning.
Diplomingenjör herr Einstein var inte så dum som han gärna framställde sig på bild.
Dessutom är han död, 1955, så om honom kan man tillskriva alla möjliga utsagor.
En i raden är: Albert vad tror du om ett tredje Världskrig?( Frågan var ställd efter 1945-08-06.) Svaret löd vet inte när det startar, vet inte vilka vapen ni kommer använda.
Men det fjärde(4) världskriget kommer ni utkämpa klädda i djurhudar, med spjut och stenyxor.
Men som sagt Albert, är död.
Så citatet kanske skapades på Norra Brunn?
Hur som vår dödsångest är alltid närvarande och konstant.
Men livet för en minoritet av jordens befolkning har onekligen blivit bättre.
Den oundvikliga framtida döden kan slå ner som en blixt, ursäkta bomb.
Det femte(5) utdöendet.
Själv ska jag sola och äta våfflor.
Sol och skit mat lär oxå påskynda dödens ankomst.
Amen.
Så du rekommenderar TS att skita i jordgubbslandet, bygga en pyramid istället och äta ihjäl sig på våfflor i solen?

Tolkade jag dig rätt?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men du ställer en hypotetisk fråga som inte har något svar mer än "force majeure" för försäkringsbolag.
[länk]
Vad är sannolikheten för en kärnkraftsolycka efter de nya regelverket efter Fukushimaolyckan?
 
  • Haha
mlaf
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men håller vi oss till Topic så är det mycket viktigt att man inser fakta mellan en kärnkraftsolycka och att kärnvapen används.

Kärnkraftverk har historiskt havererat, TMI, Tjernobyl samt Fukushima och vi har noga undersökt varför och
sett till att det inte ska hända igen och är hanterbart för männsikan.

Kärnvapen har då människan använt två gånger i Hiroshima och Nagasaki och det är ju en helt annan sak när ett kärnvapen exploderar och förintar allt samt direkt ger stora strålskador.
[länk]
Om vi ska hålla oss till Topic så gör försäkringsbolagen ingen skillnad på olycka och vapen. Båda genererar "Atomskador" och ingår inte.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nu är ersättningen enligt atomansvarighetslagen ca 13 miljarder. Men jag tror inte du behöver oroa dig nämnvärt för trädgården, naturen kommer frodas. Som Lord Marshall förklarar, "Why not in your back yard?" Kanske kan du likt Babushkas of Chernobyl glädjas åt ett långt liv om du stannar kvar!
 
S
MathiasS MathiasS skrev:
Fast det är väl inte riktigt sant. Det måste ju inte vara så att hela Sverige blir obeboeligt bara för det händer en liten olycka i min trädgård så jag skulle förstås önska att jag fick de +10MSEK som fastigheten är värd så jag kan börja om i en annan del av världen eller Sverige. Måste jag flytta till Jöttebörg vill jag dock ha extra kompensation.
I mitt scenario låg jordgubbslandet bredvid huset när kärnvapenladdningen detonerade. Det som skulle följa då kanske kan ses som en diversifierad flytt av dina atomer till olika delar av Sverige.
 
P paralun skrev:
Jo men håller vi oss till Topic så är det mycket viktigt att man inser fakta mellan en kärnkraftsolycka och att kärnvapen används.

Kärnkraftverk har historiskt havererat, TMI, Tjernobyl samt Fukushima och vi har noga undersökt varför och
sett till att det inte ska hända igen och är hanterbart för männsikan.

Kärnvapen har då människan använt två gånger i Hiroshima och Nagasaki och det är ju en helt annan sak när ett kärnvapen exploderar och förintar allt samt direkt ger stora strålskador.
[länk]
Och till huvudfrågan om hemförsäkringen gäller för sanering i detta läge är nog Nej…

För övrigt så har mänskligheten dragit av otaliga kärnvapen i så kallade provsprängningar utan någon direkt påtaglig effekt globalt. Flera av dessa får Nagasaki att framstå som en kinapuff.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
diversifierad flytt av dina atomer till olika delar av Sverige
Japp, och tyvärr täcks inte den flytten av försäkringen. Å andra sidan har man ju inga omkostnader heller så det kanske är ok....
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Matte001 Matte001 skrev:
Och till huvudfrågan om hemförsäkringen gäller för sanering i detta läge är nog Nej…

För övrigt så har mänskligheten dragit av otaliga kärnvapen i så kallade provsprängningar utan någon direkt påtaglig effekt globalt. Flera av dessa får Nagasaki att framstå som en kinapuff.
Jovisst men det viktiga är att vi sett det fasansfulla med vad som händer när kärnvapen exploderar i en stad, Hiroshima samt Nagasaki. Sen att det då numera finns mycket kraftfullare missiler.

Så därför är atomskador "force majeure".
 
M Mamma Fin skrev:
Hej.
Vad täcker hemförsäkringen vid en kärnkraft olycka?
Som många skriver. Läs först ditt försäkringsbesked, sedan kontaktar du ditt bolag med förberedda detaljerade frågor om vad du undrar över, ex odlat som visar högt innehåll av radioaktivt.
Men hela den här diskussionen är helt hypotetiskt och gör att en del människor tror att det värsta ska hända. Ett tag, köptes allt salt med jod upp för att någon sagt att det vara bra vid en olycka där det kan bli radioaktiv strålning. Folk är lättpåverkade och ser ofta värsta scenariet. Var källkritik, fundera på sannolikhet. Forum är bästa stället att spä på sin rädsla.
 
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.