A ArneTW skrev:
En hel del tänkvärt har skrivits i tråden...

Någon som har koll på vart mest bidrag för bilar och och infrastruktur har betalats ut?

Min fördom är nog väl känd men det finns kanske någon med sanningen?

Lite intressant är det att många anser det oundvikligt pga av alla nya bilar är elbilar men samtidigt vill att dieselpriset bör höjas för att skynda på vad? urbaniseringen?

Tror jag ska se till att få lite potatis satt i vår trots att jag inte bör starta traktorn för att rädda miljön.

/ATW
https://infogram.com/nya-elbilsstatistik-lan-1ggk269kgw8j2n0

Hittar inget mer detaljerat. I varje län finns det ju mer eller mindre glesbygd och tätort. Diagrammet visar dessutom antal och inte andel så det blir naturligt fler i län med större befolkning.
 
P Pin skrev:
[länk]

Hittar inget mer detaljerat. I varje län finns det ju mer eller mindre glesbygd och tätort. Diagrammet visar dessutom antal och inte andel så det blir naturligt fler i län med större befolkning.
Här var en bättre lista: https://blipp.se/magazine/topplista-kommuner-elbilar
 
D djac skrev:
Jag tror din gissning är rätt, av många skäl, och om man ska spetsa till det så har väl bidragen betalts ut till de som bidrar med mest skatt, i allmänhet.

Jag tycker dock att det är synd att inte fler tar sig tiden och gör en noggrann kalkyl, är rätt övertygad om att många med mindre ekonomi hade kunnat dra mycket nytta av att byta.
Det är väl skönt att stöden går till de som har mest nytta av dem.

Övriga får vi baxa till rätt ställe med lite extra straffskatter.

/ATW
 
D djac skrev:
Jag tror din gissning är rätt, av många skäl, och om man ska spetsa till det så har väl bidragen betalts ut till de som bidrar med mest skatt, i allmänhet.

Jag tycker dock att det är synd att inte fler tar sig tiden och gör en noggrann kalkyl, är rätt övertygad om att många med mindre ekonomi hade kunnat dra mycket nytta av att byta.
Tja det är inte så enkelt som det låter. Det har diskuterats en hel del redan.
 
S sonabr4000 skrev:
Nej en mil är inte "cyklingsbart" för alla friska människor. Det beror på massor av saker.
Exempevis: Medåkande, väder, förekomst av cykelbanor, väghållning, behov av medhavda saker, övriga ärenden.
Alla "friska människor" har inte ett färdigdukat bord med cykelväg mellan bostad och jobb. Dessutom finns det "friska människor" som inte nödvändigtvis åker till ett jobb men måste handla regelbundet - ej möjligt med cykel.
Medåkande - Bortförklaring
Väder - Bortförklaring, köp kläder.
Cykelbanor, delvis bortförklaring. Har man bara vältrafikerad landsväg så ok.
Väghållning - Köp cykel som klarar det.
Medhavda saker - Vad mer än mat och kanske ett ombyte på måndag och fredag ska du ha med?

Ang att handla, planera.

Självklart kan inte alla cykla till jobbet beroende på vägar och dylikt eller de kanske inte passar med livet.
Men jo alla friska människor kan utan några bekymmer cykependla 2 mil om dagen om förutsättningarna är att man har en säker väg.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Sedan är många flerfamiljshus, lgh, brf lite rädda för att få in ellbilsladdning när en del bilmärken har fattat eld under laddning.
Ett tiotal ärenden i Norge och några i Sverige.
Tänker inte nämna något speciellt bilmärke som sticker ut.

[bild]
Jag var nyfiken och sökte på elbilsbrand.

Du ska vara mer rädd för bensin och diesel då enl undersökning från msb och danska motsvarigheten som kom fram till samma.
34 elbilar hade brunnit på 3 eller 4 år i sverige av över 300 tusen elbilar.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Cyklar är inte speciellt billiga längre. Jag kollar på alla alternativ som nu kommer, som små elbilar och annat. Även mopeder är bra. De kostar inte gigantiskt mot en bra cykel.
En vettig gubbacykel kostar 10-15 tusen. ?

Min ena mtb hardtail Trek 11 tusen. Min fullgungare kostade 26tusen.

Men menar du elcykel? Då hittar man ju från 20-25 tusen om du vill ha enkel och märke. En kollega använder biltemas elcykel för 13? och den funkar utmärkt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
En vettig gubbacykel kostar 10-15 tusen. ?

Min ena mtb hardtail Trek 11 tusen. Min fullgungare kostade 26tusen.

Men menar du elcykel? Då hittar man ju från 20-25 tusen om du vill ha enkel och märke. En kollega använder biltemas elcykel för 13? och den funkar utmärkt.
En fullt duglig cykel kan man få ny för 3', dyrare än så är lyx/bekvämlighet.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En fullt duglig cykel kan man få ny för 3', dyrare än så är lyx/bekvämlighet.
Utan tvekan. Men om man köper ny typ skeppshult eller cresent eller vad folk cyklar till vardags så ligger man väl i spannet 8-15.

Men det verkar vara trender där med. Det verkar ha kommit även till vår lille by med christianiacyklar med el. Rätt smart att kunna ha ungarna fram. Men de kostar ju som en bra bil.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om jag trivs väldigt bra där jag bor. Varför tvinga någon att flytta på sig?
För väldigt många är det också så att boendekostnaderna ökar om man flyttar närmare jobbet. Så där blir bilen ett sätt att hålla boendekostnaderna nere.

Jag har tur som har både hem och jobb mindre än 1 km från en pendeltågsstation (längs samma linje). Men jag har kollegor som t.ex. bor i Vallentuna och jobbar i Kista. Enligt Google maps tar det 1 timme att åka kollektivt från Vallentuna station till där vi jobbar. Med bil tar det (också det enligt Google maps) 25 minuter.

Om man klickar sig in i ett bostadsområde en bit bort från Vallentuna station så ökar restiden med 15-20 minuter kollektivt (och bara några få minuter med bil).

Skulle nån bo söder om stan på "fel" sida, t.ex. i Haninge Centrum, så tar det 2 timmar kollektivt och en timme med bil.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P Pin skrev:
De flesta klarar att cykla längre än en mil, men få vill göra det.
På sommaren är det väl helt ok. Men vintertid är det besvärligare. Och det blir ännu besvärligare om man t.ex. måste hämta och lämna på dagis på vägen.
 
C crappyusrname skrev:
Tänk om, en tråd, om elbilar, kunde handla om elbilar och inte fossilbränslepriser, det hade varit en intressant tråd.
Tänk om folk kunde inse att fossilbränslepriserna är relativt avgörande för om det är ekonomiskt sunt att skaffa elbil eller inte.
 
ullberg ullberg skrev:
och för att förekomma frågor: ja, vi har andra bilar, onödigt många om jag ska vara ärlig, men vi har använt den befintliga elbilen mycket mer än jag ursprungligen trodde.
Men då är vi åter där i det som jag tog upp tidigare. Funkar bilen till 95% av körandet, 99% eller 99,9%?

För mig är 25% av körsträckan sommarens campingsemester på 2-3 veckor och för att den inte ska bli tortyr krävs en kombi. Visst, det går säkert att åka och campa över en helt i en mindre bil, men vill man ha lite bekvämlighet så vill man ha lite mer saker med sig, t.ex. ombyteskläder, matlagningssaker, campingbord och stolar. Att ta in på hotell istället (som vissa förordar) blir troligen 10 gånger dyrare (eftersom man då måste "äta ute" varje dag också. Och med hotell är det svårt att vara spontan, vi föredrar att kunna anpassa oss efter väder, skogsbränder och liknande (ja, för några år sen fick vi skippa att åka den sträcka vi tänkt åka eftersom riksväg 70 var stängd på grund av bränderna).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det handlar antagligen en del om vilken människotyp man står närmast enligt nedan. :crysmile:
Jag är ingen av de där, jag är mer att när mätaren börjar visa 1/4 tank så tänker jag "nästa gång jag åker förbi en mack stannar jag till och tankar".

Precis som elbilsägarna så tankar jag inte när jag måste, utan passar på när när det funkar smidigast. Ibland tankar jag trots att det är 3/4 tank kvar eftersom jag ändå passerar en mack. Det tar ju bara några minuter, och sambon kan passa på att köpa glass på macken.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
ullberg
N Nerre skrev:
Men då är vi åter där i det som jag tog upp tidigare. Funkar bilen till 95% av körandet, 99% eller 99,9%?

För mig är 25% av körsträckan sommarens campingsemester på 2-3 veckor och för att den inte ska bli tortyr krävs en kombi. Visst, det går säkert att åka och campa över en helt i en mindre bil, men vill man ha lite bekvämlighet så vill man ha lite mer saker med sig, t.ex. ombyteskläder, matlagningssaker, campingbord och stolar. Att ta in på hotell istället (som vissa förordar) blir troligen 10 gånger dyrare (eftersom man då måste "äta ute" varje dag också. Och med hotell är det svårt att vara spontan, vi föredrar att kunna anpassa oss efter väder, skogsbränder och liknande (ja, för några år sen fick vi skippa att åka den sträcka vi tänkt åka eftersom riksväg 70 var stängd på grund av bränderna).
Eftersom du så uppenbart från tidigare inlägg i denna tråd redan på förväg vet vilket svar du ska uppnå kommer inte jag lägga min energi eller engagemang på en meningslös diskussion. Jag tyckte jag var ganska tydlig med min fetstil, men tydligen inte

/U
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.