Hej,

Nuvarande projekt att renovera ett äldre rum som använts som lägenhet på 50 talet. Obebott och orört sedan dess i princip.
Vägg och golv ska bort, och bakom dessa tidningsartiklar som isolering och 7 lager med tapet så är det timmer &/träväggar som ni ser på bbilden.

Vill gärna se till att det är fullt isolerat (ingen smygdrag) men framförallt så inga möss eller dylikt dyker upp mellan springor/små mindre hål. Jag vill att det ska vara tätt som tusan!

Känns förfärligt att fläska upp en Gips/OSB/Spånskiva över det hela. Min tanke är att betsa/måla timmerväggen/träväggarna efter man sett till att det är helt tätt i varje springa?

Skulle fogskum att fungera att täta allt med, eller finns det något annat alternativ? Och därefter måla något "träfärgat" gentemot timmarpanelen, eller sticker fogen ut för mycket tro?

Tar gärna tips och trix här.

Vill ha det hemmamysigt, men absolut fräscht och optimerat för boende med. :)
Mvh Amatör
 
  • Renoveringsprojekt av ett äldre rum med synliga träväggar där tapet och andra material tagits bort, med möbler och byggmaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vict0r
  • Laddar…
Som sagt, heimlaga är forumets expert på timmerhus. Isolering och fogskum är nog inget som rekommenderas, dock klarar vissa timmerhus av isolering på insidan. Vi har ett sådant, och har även fogskum. Men varför vissa hus klarar detta och andra inte har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
vict0r
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Som sagt, heimlaga är forumets expert på timmerhus. Isolering och fogskum är nog inget som rekommenderas, dock klarar vissa timmerhus av isolering på insidan. Vi har ett sådant, och har även fogskum. Men varför vissa hus klarar detta och andra inte har jag ingen aning om.
Tack för svar! Och precis som du säger, känns inte rätt heller och tror fogskum expenderar för mycket och är allmänt onödigt för mitt ändamål. Någon slags av kompakt fyllnadsmassa som går att måla alternativt som knappt syns, men har ingen aning vad man har som alternativ heller.

Skulle kunna lösa problemet med av alternativen jag nämnde i början, men då ser jag ingen träpanel vilket känns oerhört tråkigt. :(

Tack för ditt svar. Får hoppas på att någon kommer med ett bra förslag på produkt. :)
 
Fogskum håller på fukt har jag förstått, även glasull och stenull. Träfiber eller cellulosa är bäst för dessa timmerhus. Dock är det viktiga att dreva på från utsidan med lindrev. Har visat sig på vårt huset vara ett evighetsarbete :crysmile:
 
  • Gilla
vict0r
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Fogskum håller på fukt har jag förstått, även glasull och stenull. Träfiber eller cellulosa är bäst för dessa timmerhus. Dock är det viktiga att dreva på från utsidan med lindrev. Har visat sig på vårt huset vara ett evighetsarbete :crysmile:
Träfiber vore ett alternativ absolut, men kryper inte möss och liknande igenom sådant? Det vore supertråkigt och behöva sätta upp en skiva av något mot träpanelen nämligen, men vill ändå känna att det är stumt och tätt mellan alla springor. En mus har väl inga problem att krypa igenom isolering och träfiber menar jag, och då är väl problemet kvar.

Värsta fall får jag göra så och sätta upp OSB skiva och tapetsera typ. Några fler förslag?
 
Hur man blir av med möss är inte lätt. Vi har besökare av den sorten. Fällor och försöka bygga tätt är nog melodin. Tror att isoleringen är behandlad med något som gnagarna inte är så förtjusta i.
Men gamla hus är lätta måltavlor för dessa små djur.
Finns säkert många med goda råd här inne. Vet att lerklina väggar är effektivt. Men då tappar du den fina träväggen att titta på :thinking:
 
  • Gilla
kizen
  • Laddar…
Krisk-krisk-krisk-krisk-krisk.*

*Ljudillustration av möss som kalasar på fogskum.
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Med ”träpanelen” menar du då timmerväggen? Det är i så fall ingen panel. Timmerväggen tätas lämpligen med drevning om det finns glipor.
 
  • Gilla
vict0r
  • Laddar…
Är timmerväggen gles får du dreva den tät.

Det fanns goda skäl till att väggar klinades eller att masonit och tretex blev så populärt, det blev tätare och slätare. Örnpapp/asfaltsimpregnerad förhydringspapp har varit ett gott vindskydd utvändigt i hundra år på många timmerhus, det är en produkt och lösning som fungerar att montera även i dag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
En variant som funkat i dag är att bygga en isolering enligt moderna principer utanpå den gamla stommen.
 
  • Gilla
vict0r
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Krisk-krisk-krisk-krisk-krisk.*

*Ljudillustration av möss som kalasar på fogskum.
Bra tanke, fyyyyy!
 
Ok så,

Om jag lägger reglar 22x45 reglar, Sätter 60cc mellan dessa, sedan OSB skivor, med någon slags av isolering bakomför?
Skulle det fungera? Har aldrig gjort något liknande nämligen. :)

Om jag nu gör det lätt för mig, känner att jag inte är så sugen att dreva och ändå blir det inte så bra i slutändan.
 
vict0r vict0r skrev:
Ok så,

Om jag lägger reglar 22x45 reglar, Sätter 60cc mellan dessa, sedan OSB skivor, med någon slags av isolering bakomför?
Skulle det fungera? Har aldrig gjort något liknande nämligen. :)

Om jag nu gör det lätt för mig, känner att jag inte är så sugen att dreva och ändå blir det inte så bra i slutändan.
Drevar du inte otätheterna bör du åtminstone se till att huset har ett ordentligt vindskydd utvändigt, jag rekommenderar Örnpapp men det finns många lättarbetade våningshöga moderna produkter typ Windy
 
Microkatten
vict0r vict0r skrev:
Om jag lägger reglar 22x45 reglar, Sätter 60cc mellan dessa, sedan OSB skivor, med någon slags av isolering bakomför?
Jag förstår inte riktigt vad du vill åtgärda. Vill du isolera eller vindtäta? Vill du ha timret synligt inifrån eller vill du tapetsera/måla på slät yta?

vict0r vict0r skrev:
Om jag nu gör det lätt för mig, känner att jag inte är så sugen att dreva
Om du skall vindtäta inifrån är dreving det lättaste du kan göra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.