useless useless skrev:
En fråga som kanske relaterar till TS frågeställning är t ex om man odlar grödor och inte längre kan sälja dom. Kan man få någon ersättning då?
Eller om vattentäkten blir kontaminerad så man behöver investera i ett dyrt filter? Etc...
jo jag förstår hur du tänker men hur värderas det och hur länge? Det blir en person, ta samma gånger några miljoner människor eller kanske fler. Det blir som sagt ingen rolig försäkringspremie....
 
Ja, det är nog inget försäkringsbolag som inte har garderat sig mot det.
Mitt inlägg var mest för att nyansiera frågeställningen som motpol till de som raljerade över att TS inte behöver bry sig om pengar när vederbörande fått en missil i huvudet.
 
  • Gilla
mlaf och 2 till
  • Laddar…
Det går säkert att hitta försäkringsbolag som kan ta en sån här risk men rent generellt så tror jag aldrig att ett normalt bolag någonsin skulle ge sig in i nåt sånt här. Försäkringsbolag är ju inte direkt nå socialt skyddsnät som bara finns där och betalar ut ersättning för alla former av skador. De är affärsdrivande precis som alla andra företag och tjänar pengar på rimliga risker.
Sen finns det nisch bolag som tar mer risker men då blir premien därefter.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Jo det har hänt mycket efter Fukushima och man såg vilka kostnader en större olycka ger.

Alla reaktorer i väst har numera krav på sig att ha en oberoende härdkylning.
[länk]

Sen vill du fördjupa dig så har du ett antal bra referenser och källdokument i wikipediaartikeln.
Det var inte det jag skrev om. Jag skrev om vilka ersättningar som utgår vid olycka. Läs igen.
 
M Mamma Fin skrev:
Det känns bättre att fråga ett forum,
en säljare litar jag inte på.
Det är väl såhär att försäkringsbolag vill helst inte betala ut ersättning för någonting. Det är så du ska tänka.
Särskilt inte för livsmedel och natur som blivit förstörda utomhus.
Villa-hemförsäkringen kanske går att utöka till jordföroreningar från främmande makt?
 
M Mamma Fin skrev:
Det känns bättre att fråga ett forum,
en säljare litar jag inte på.
Fast om du läser ditt försäkringsbrev så borde det framgå där. Så du behöver inte prata med en "säljare".

Som exempel har jag Trygg Hansas villkor där det tydligt står;

"Atomskador
Försäkringen gäller inte för skada på egendom eller vid skadeståndsskyldighet, om skadan direkt eller indirekt orsakats av atomkärnprocess."
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jo jag förstår hur du tänker men hur värderas det och hur länge? Det blir en person, ta samma gånger några miljoner människor eller kanske fler. Det blir som sagt ingen rolig försäkringspremie....
Det är ju förstås svårt att spekulera, men worst worst worst case behöver ju inte hända.
Om man tar Fukushima, som ändå får betraktas som ngn slags worst case katastrof för en sådan typ av reaktor, så sanerade man stora delar av området genom att gräva bort det översta lagret jord och ersätta med ren jord.
Nu är det Tepco i det fallet som kommer stå för den största delen av kostnaden, men säg att du då hade en liten "täppa" lite längre ut som inte omfattades av saneringen.

Då är det ju högst relevant om du själv måste stå för kostnaden eller inte.
Det handlar inte om att "alla dör", utan att du kanske inte kan odla din jord, eller om du säljer huset får du mindre betalt, eller om du även sålde grönskaer, så får du kanske inte det och förlorar inkomst etc

"hur länge" behöver inte vara en issue. Det kanske handlar om en engångsersättning för att köpa ut dig (tänk om du hade en stuga i den förbjudna zonen i Tjernobyl tex), eller ersättning för sanering osv. Så tidspannet tills jorden är brukbar igen behöver inte vara den enda faktorn.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är ju förstås svårt att spekulera, men worst worst worst case behöver ju inte hända.
Om man tar Fukushima, som ändå får betraktas som ngn slags worst case katastrof för en sådan typ av reaktor, så sanerade man stora delar av området genom att gräva bort det översta lagret jord och ersätta med ren jord.
Nu är det Tepco i det fallet som kommer stå för den största delen av kostnaden, men säg att du då hade en liten "täppa" lite längre ut som inte omfattades av saneringen.

Då är det ju högst relevant om du själv måste stå för kostnaden eller inte.
Det handlar inte om att "alla dör", utan att du kanske inte kan odla din jord, eller om du säljer huset får du mindre betalt, eller om du även sålde grönskaer, så får du kanske inte det och förlorar inkomst etc

"hur länge" behöver inte vara en issue. Det kanske handlar om en engångsersättning för att köpa ut dig (tänk om du hade en stuga i den förbjudna zonen i Tjernobyl tex), eller ersättning för sanering osv. Så tidspannet tills jorden är brukbar igen behöver inte vara den enda faktorn.
jo men man är ju där iallafall, engångsersättning ja visst men alla inom en zon ska ju då köpas ut och till vilken kostnad då?..........Kan ju bli ofantliga summor. Vet faktiskt inte hur det resonerades runt Tjernobyl. Var det nån som fick nåt överhuvudtaget? Eller fick de bara gilla läget och flytta och möjligen en markbit av staten ?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
De ersättningar som har förekommit är från staten till näringsidkare. Framför allt inom jordbruk och renskötsel. Jag tror nog inte det finns några som har fått någonting från sitt försäkringsbolag.
 
useless useless skrev:
En fråga som kanske relaterar till TS frågeställning är t ex om man odlar grödor och inte längre kan sälja dom. Kan man få någon ersättning då?
Eller om vattentäkten blir kontaminerad så man behöver investera i ett dyrt filter? Etc...
Efter att radioaktiviteten dragit förbi är väl näst regn normalt?
Att rena radioaktivt vatten låter dyrt.
Att samla regnvatten måste var billigare?
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är ju förstås svårt att spekulera, men worst worst worst case behöver ju inte hända.
Om man tar Fukushima, som ändå får betraktas som ngn slags worst case katastrof för en sådan typ av reaktor, så sanerade man stora delar av området genom att gräva bort det översta lagret jord och ersätta med ren jord.
Nu är det Tepco i det fallet som kommer stå för den största delen av kostnaden, men säg att du då hade en liten "täppa" lite längre ut som inte omfattades av saneringen.

Då är det ju högst relevant om du själv måste stå för kostnaden eller inte.
Det handlar inte om att "alla dör", utan att du kanske inte kan odla din jord, eller om du säljer huset får du mindre betalt, eller om du även sålde grönskaer, så får du kanske inte det och förlorar inkomst etc

"hur länge" behöver inte vara en issue. Det kanske handlar om en engångsersättning för att köpa ut dig (tänk om du hade en stuga i den förbjudna zonen i Tjernobyl tex), eller ersättning för sanering osv. Så tidspannet tills jorden är brukbar igen behöver inte vara den enda faktorn.
Gräva bort överst mat jordeslagret. kanske ge det i present till Annika Strandhäll?
Ja var ska vi något enfaldiga Arma människor lagra "vårt" kärnavfall?
Kanske jordens ensammaste plats södra Stilla havet!
Va, finns det vatten där - tänkte inte på det! (Yrol).
  • Ungefär som vi dumpar rötslamet i en djup f.d gruva i Boliden ?
  • Men det är ju miljövänligt om vi kör dit det med tåg - eller hur?
  • Hört talas om Nisse, Nisse i Åsa?
  • Du vet han med Raketen..
 
hsd
P paralun skrev:
Jo men du ställer en hypotetisk fråga som inte har något svar mer än "force majeure" för försäkringsbolag.
[länk]
Vad är sannolikheten för en kärnkraftsolycka efter de nya regelverket efter Fukushimaolyckan?
Finns en putinfaktor
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Finns en putinfaktor
Jo nu svarade jag då angående en kärnkraftsolycka sen svängde då tråden mer åt kärnvapen och då finns det en "putinfaktor".

I sak så finns det inga försäkringsbolag oavsett hur mycket återförsäkrade de är som klarar atomskador.

För kärnkraftsolyckor så har man då valt att höja säkerhetskraven så att man ska hamna att det är helt osannolikt eftersom det inte går att försäkra.

För kärnvapen så skrev jag då igår att jag tror att inte ens Putin skulle trycka på kärnvapenknappen men mycket väl hota.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
P paralun skrev:
Jo nu svarade jag då angående en kärnkraftsolycka sen svängde då tråden mer åt kärnvapen och då finns det en "putinfaktor".

I sak så finns det inga försäkringsbolag oavsett hur mycket återförsäkrade de är som klarar atomskador.

För kärnkraftsolyckor så har man då valt att höja säkerhetskraven så att man ska hamna att det är helt osannolikt eftersom det inte går att försäkra.

För kärnvapen så skrev jag då igår att jag tror att inte ens Putin skulle trycka på kärnvapenknappen men mycket väl hota.
Tänkte mer på bombningar av kärnkraftverken
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Tänkte mer på bombningar av kärnkraftverken
Försäkringar har sin grund i stora stadsbränder, större fartygsolyckor.
Under tidigare delen av vad vi kanske vill benämna modern tid var systemet med ensamförsörjare(vanligtvis mannen). Livförsäkringar.
Om mannen dog sattes familjen på bar backe . Hade mannen ett fredligt civilt yrke typ präst kunde han teckna in livförsäkring. Försäkringsbolagen är i sin grund vinstdrivande. En indelt soldat kunde inte teckna livförsäkring. Där fick den döde, skadade, lemlästade Rotel försörja änkan och eventuella barn. Systemet bygger på att skall finnas soldater. Så snart fanns där i soldattorpet en ny yngre man.
Det innebär att försäkringsbolagen aldrig tar några uppdrag för ersätta krigsskador, miljökatastrofer, m.m. Stater, landstingen,kommuner, försvaret tar inga försäkringar.
Utan förlitar sig på kollektivet av medborgare.
Försäkringsbolagen gör riskbedömningar, försäkringsmatetik. Allt som inte går att riskbedömma lämnas oförsäkrad. Enligt den gamla romerska rätten används Force Major.
Troligen använder inte försäkringsbolagen begreppet putinfaktorn.
Låter som ett nyord från media, sociala medier, typ har du alla hästar hemma.
Trevlig helg, glöm inte ställa fram klockorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.