Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
M mickef skrev:
För att de tror att de ska undvika smittan genom att smittskydda sig, kanske för att de vill ta "vaccinet" den naturliga vägen genom övre luftvägarna eller något annat skäl som t ex. i alternativen i den här opinionsundersökningen. Men framför allt utsätter de sig inte för en garanterad risk, om än liten, för biverkningar av sprutan.
Å andra sidan är det enda sättet att undvika att utsätta sig för risken att få allvarlig covid-19 att fullständigt isolera sig. Gör de så också?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Eftersom det fanns så få vaccinerade i Afrika behövde väl inte viruset muteras?
Virus har inga behov överhuvudtaget.
Utan det är först när det stötte på antikroppar det blev tvunget att mutera och det fanns nog inte hos ovaccinerade. Växa sig stort har det väl gjort bland vaccinerade i lika hög grad?
Virus muterar hela tiden. De muterar inte av tvång. Ju fler virioner som finns desto större är sannolikheten att en mutation inträffar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Å andra sidan är det enda sättet att undvika att utsätta sig för risken att få allvarlig covid-19 att fullständigt isolera sig. Gör de så också?
Rimligen, sen finns det ju grader av isolering.
 
P pmd skrev:
Virus har inga behov överhuvudtaget.

Virus muterar hela tiden. De muterar inte av tvång. Ju fler virioner som finns desto större är sannolikheten att en mutation inträffar.
Jag refererar bara till WHO's kommentar:
"Denna typ av variant var väntad. Vi förstod att det skulle bli en alltmer komplicerad variant eftersom alltfler människor är vaccinerade och viruset därför måste hitta nya sätt att multipliceras och smitta, säger Nabarro på plats i Genève."
Jag är inte virolog och har inte heller någon läkemedelsutbildning överhuvudtaget utan måste lita till mitt förstånd, som iofs ifrågasätts på sina håll i den här församlingen. I det här fallet "måste...(viruset)...hitta nya sätt att multipliceras och smitta" undrade jag om det bara var ovaccinerades förskyllan att Omikron uppstod och växte till. Jag tror att jag har fått svar på det och tänker inte fortsätta på det här spåret.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det bygger på att det inte funnits några smittade innan innan kineserna började stäng ner. Det faller på sin egen orimlighet. Folk var smittade och sjuka innan man började undersöka det hela. teoretiskt räcker det med en smittad.
Det måste då råka vara en superspridare i så fall. Ca 75% av de smittade smittade inte vidare, så det var enklare att stoppa den tidiga ”vilda varianten” av viruset. Statistiskt borde en person inte räcka. Chansen var större att smittan dör ut med bara en smittad individ.

Nu när viruset återvänder till kina som den mycket mer smittsamma omikron varianten lär det bli mycket svårt med deras ”masstesta och isolera” strategi.
 
P pmd skrev:
Jag vet inte hur händelsekedjan såg ut när mutationen omikron bildades. Det är nog ingen som vet det i detalj, även om vissa framsteg har skett av forskare som har försökt klarlägga det.
Fast vissa saker vet man. Tex vet man att man inte hittat denna varianten tidigare.
Man kan också se på vilka mutationer som saknas från de kända varianterna.
Då kan man datera omikrons ursprung till så tidigt som mitten 2020.
Om varianten ska undgått upptäckt sen dess måste den spritt sig i länder som inte testar. Så det är mer sannolikt att omikron uppstod i något land som inte testar eller vaccinerar i någon stor utsträckning.

Förändringarna som gjorde omikron så väldigt smittsam måste kommit in sent eftersom man annans skulle sett den enorma snabba smittspridningen tidigare. Det tyder på att omikron kunnat spridas fritt innan den blev extremt smittsam, men undgått upptäkt. Det har inte skett i länder som testat och vaccinerar i hög grad.
Sen kan man resonera om vad som är mer eller mindre sannolikt, eller rent av osannolikt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag refererar bara till WHO's kommentar:
"Denna typ av variant var väntad. Vi förstod att det skulle bli en alltmer komplicerad variant eftersom alltfler människor är vaccinerade och viruset därför måste hitta nya sätt att multipliceras och smitta, säger Nabarro på plats i Genève."
Jag är inte virolog och har inte heller någon läkemedelsutbildning överhuvudtaget utan måste lita till mitt förstånd, som iofs ifrågasätts på sina håll i den här församlingen. I det här fallet "måste...(viruset)...hitta nya sätt att multipliceras och smitta" undrade jag om det bara var ovaccinerades förskyllan att Omikron uppstod och växte till. Jag tror att jag har fått svar på det och tänker inte fortsätta på det här spåret.
Omikron lär inte ha bildats bland ovaccinerade i Sverige i alla fall. Varianten måste ha fått ”växa till sig” någon stans där den undgått upptäkt.

Du får inte hänga upp dig på Nabarros ordval och lägga för stor betydelse i dem.
Man får se han budskap i vidare perspektiv.
WHO-expert pekar och talar under en presskonferens om coronaviruset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från hans tvitterflöde

Illustrerad sammanfattning av Dr. David Nabarros online-briefing om COVID-19 med betoning på fortsatta utmaningar och åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustrativt möte som visar strategier mot COVID-19, inkluderar text och färgglada skisser om samarbete och beredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det måste då råka vara en superspridare i så fall. Ca 75% av de smittade smittade inte vidare, så det var enklare att stoppa den tidiga ”vilda varianten” av viruset. Statistiskt borde en person inte räcka. Chansen var större att smittan dör ut med bara en smittad individ.

Nu när viruset återvänder till kina som den mycket mer smittsamma omikron varianten lär det bli mycket svårt med deras ”masstesta och isolera” strategi.
Jag pratade om teorin, det är inte verkligheten som tur är
 
blackarrow blackarrow skrev:
Omikron lär inte ha bildats bland ovaccinerade i Sverige i alla fall. Varianten måste ha fått ”växa till sig” någon stans där den undgått upptäkt.

Du får inte hänga upp dig på Nabarros ordval och lägga för stor betydelse i dem.
Man får se han budskap i vidare perspektiv.
Jag har inte hängt upp mig på Nabarros ordval, möjligen på hur Omikron "växer till sig" och om det bara är hos dem utan antikroppar, men det är inte Nabarros ordval vad jag vet.
 
Redigerat:
BirgitS
M mickef skrev:
Antagligen, den som lever får se.
Vadå vänta och se?
Det syns ju väldigt tydligt på antalet patienter med covid under februari.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vadå vänta och se?
Det syns ju väldigt tydligt på antalet patienter med covid under februari.
Jag tappade tempus i ditt inlägg. Det verkar som om Omikron är mer smittsam än tidigare varianter men är på god väg att bli en normal influensa eller kanske en vanlig förkylning t o m.
 
B
blackarrow blackarrow skrev:
Från hans tvitterflöde

[bild]

[bild]
Stora och viktiga ord från Nabarro.
Blir extra viktigt nu i de länder som liksom oss har sett att det lugnat ner sig och att det nu mer ser ut som en endemisk säsongsinfluensa.
Han skriver: "Work together" , "Build trust"
Viktigt att se att myndigheter visar att de verkligen tycker att sjukvården är viktig, skjut till pengar och resurser.
Dessa saker påverkar mig när det gäller huruvida jag kan tänka mig att vaccinera mig.
Det blir extra ledsamt när man läser nyheter som den från Sundsvall att nu ger man inte en normal löneökning till sjuksköterskor: (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...ll-kirurgisk-verksamhet-pa-sundsvalls-sjukhus)
Viktigt att samhället ändrar dessa misstag snabbt (alla kan göra misstag det är hur man hanterar dem som visar trovärdighet), så använd nu argumentet som användes för att i onödan vaccinera de yngre "vi behöver alla hjälpa till att avlasta och hjälpa vården" lät de nyss när man ville påverka folk att vaccinera sig, och nu.......
För framtida pandemier och framtida vaccinerings skull (av de som behöver vaccinera sig) så behöver man nu bli konsekvent och bygga upp vården inte minska löner mm (läs nyheten, hur många riskerar men pga minskade resurser i kirurgi mm).
 
Redigerat:
  • Haha
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B bonoworld skrev:
Stora och viktiga ord från Nabarro.
Blir extra viktigt nu i de länder som liksom oss har sett att det lugnat ner sig och att det nu mer ser ut som en endemisk säsongsinfluensa.
Han skriver: "Work together" , "Build trust"
Som en del i "Protect people" anser han ju att vaccinering är viktig.

B bonoworld skrev:
Viktigt att se att myndigheter visar att de verkligen tycker att sjukvården är viktig, skjut till pengar och resurser.
Det är något som bestäms av de som röstar.

B bonoworld skrev:
Dessa saker påverkar mig när det gäller huruvida jag kan tänka mig att vaccinera mig.
Jag förstår inte. Menar du så här?
Om regionerna satsar pengar på vården så kan du tänka dig att vaccinera dig.
Om regionerna snålar på pengar till vården så kan du inte tänka dig att vaccinera dig.

För det resonemanget blir ju lite som att när sjukvården redan är hårt ansträngd så gör det inget om den blir ändå mer ansträngd medan om sjukvården har gott om resurser så blir det viktigt att den inte belastas. Själv tycker jag tvärtom verkar mest vettigt.

B bonoworld skrev:
Det blir extra ledsamt när man läser nyheter som den från Sundsvall att nu ger man inte en normal löneökning till sjuksköterskor: ([länk])
Det står inget om löneökning i artikeln utan om allmänt missnöje, vilket brukar kunnat härledas till organisationsproblem. Det är nog så att om fler hade vaccinerat sig så att belastningen på vården hade blivit lägre så hade sjuksköterskorna trivts bättre.

Vaccin kostar så otroligt lite jämfört med sjuksköterskors löner så det har ju inte heller något samband.

Sen ska det inte diskuteras politik, förutom bostadspolitik, i forumet enligt reglerna.
 
  • Gilla
Tullen127 och 4 till
  • Laddar…
DE
BirgitS BirgitS skrev:
Som en del i "Protect people" anser han ju att vaccinering är viktig.


Det är något som bestäms av de som röstar.


Jag förstår inte. Menar du så här?
Om regionerna satsar pengar på vården så kan du tänka dig att vaccinera dig.
Om regionerna snålar på pengar till vården så kan du inte tänka dig att vaccinera dig.

För det resonemanget blir ju lite som att när sjukvården redan är hårt ansträngd så gör det inget om den blir ändå mer ansträngd medan om sjukvården har gott om resurser så blir det viktigt att den inte belastas. Själv tycker jag tvärtom verkar mest vettigt.


Det står inget om löneökning i artikeln utan om allmänt missnöje, vilket brukar kunnat härledas till organisationsproblem. Det är nog så att om fler hade vaccinerat sig så att belastningen på vården hade blivit lägre så hade sjuksköterskorna trivts bättre.

Vaccin kostar så otroligt lite jämfört med sjuksköterskors löner så det har ju inte heller något samband.

Sen ska det inte diskuteras politik, förutom bostadspolitik, i forumet enligt reglerna.
flesta partier har sagt att de ska satsa på sjukvården. Dock är det ingen som har sagt vilken sjukvård. Vården är viktig för väljare kanske inte lika viktigt som annat just nu. Men politiker har en förmåga att glömma bort vad de lovade. Det är lika illa för samtliga partier.
Sen är det än gammal vana att spara in på vården.
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
Som en del i "Protect people" anser han ju att vaccinering är viktig.
Ja det gör han!

BirgitS BirgitS skrev:
Det är något som bestäms av de som röstar.
Glömde det, liksom att de bestämmer vilka och hur många som skall vaccineras???
Eftersom de isåfall kan bestämma de delarna i sjukvården kan de även lastas för de stora antal döda Sverige hade i äldrevården i början på Covid!!!! Du fortsätter med din klara, konstruktiva argumentering :)

BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår inte. Menar du så här?
Om regionerna satsar pengar på vården så kan du tänka dig att vaccinera dig.
Om regionerna snålar på pengar till vården så kan du inte tänka dig att vaccinera dig.

För det resonemanget blir ju lite som att när sjukvården redan är hårt ansträngd så gör det inget om den blir ändå mer ansträngd medan om sjukvården har gott om resurser så blir det viktigt att den inte belastas. Själv tycker jag tvärtom verkar mest vettigt.
Förstår att du har svårt med detta, tror man behöver ha lite förståelse för vad det innebär att arbeta tillsammans, förståelse för varandra, kunna se andra åsikter än ens egna och kunna ta dem till sig på ett nyanserat sätt, förståelse för de rättigheter som samhället har kämpat för i tusentals år, förståelse för historia.
Ser att du är helt oförmögen att gå in i dessa frågeställningar.
Förstår du att det är folk som har tagit vaccinet fast de inte velat eller vart rädda, du blundar för det, du ser bara din egen rädsla, det är därför du i slutändan med din argumentering gör mer skada än vad du tror, mer skada än nytta är jag övertygad om, du argumenterar på ett fundamentalistiskt och extremt sätt och du jobbar hårt för att segregera dialogen.
Du kritiserar andras inlägg som off topic eller politiska, och sitter själv i ett forum nu som: " riktar sig till de som tvekar, avvaktar eller inte tänker vaccinera sig", förstår inte hur du kan acceptera sån dubbelmoral, filosofin "man får göra vad som helst bara syftet är gott", är väldigt farlig/förkastlig att luta sig emot.
I mina försök till att beskriva min ståndpunkt gällandes varför jag inte har vaccinerat mig så har jag tidigare försökt förklara, sen i nästa steg (när du visat att du inte förstått) så har jag föreslagit att du skall läsa, "A clockwork orange", "du sköna nya värld" mfl, men förstår nu att du förmodligen inte förstår vad de vill säga och skrämma oss för.
Du verkar strunta i samhället, du verkar bara vilja höras och på ett sammhällsförödande sätt tvinga alla till vaccination.

BirgitS BirgitS skrev:
Det står inget om löneökning i artikeln utan om allmänt missnöje, vilket brukar kunnat härledas till organisationsproblem. Det är nog så att om fler hade vaccinerat sig så att belastningen på vården hade blivit lägre så hade sjuksköterskorna trivts bättre.

Vaccin kostar så otroligt lite jämfört med sjuksköterskors löner så det har ju inte heller något samband.

Sen ska det inte diskuteras politik, förutom bostadspolitik, i forumet enligt reglerna.
Jo det handlar om lön: https://www.dagensmedicin.se/arbetsliv/arbetsvillkor/massuppsagningar-fran-sundsvalls-sjukhus/
Vaccineringen kostar mycket jämfört med sjuksköterskors löner, det ämnet hänger ihop med vaccinationsplanen och dess reklam och har ett klart samband.
Som vanligt vill du radera (eller skriva över med annan propaganda) andra åsikter som inte stämmer med dina egna, medans du tillåter dig själv att överträda riktlinjer givna i trådar, du visar med det att du anser att du står över andra, du har sanningen och därför har du rätt, vem kan man likna det med i dessa tider?
 
Redigerat:
  • Haha
  • Arg
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.