278 965 läst · 1 445 svar
279k läst
1,4k svar
Vill inte låta mig ladda
Medlem
· Stockholm
· 6 939 inlägg
Jag blev faktiskt förvånad för ett par år sen när vi hade hyrt bil (med dubbfria Nokian Haka däck) och åkte up ptill sällen.Nissens skrev:
Åkte på en blankisväg (det var tidig vår med omväxlande smältning och frysning). Kom fram mot stugan och där var en liten uppförsbakce som man behöver ta i krypfart. Körde upp bilen (framhjulsdriven) halvvägs innan det slirade. Gick ut för att reka och stod på rumpan direkt på blankisen.
Backade tillbaks och tog lite mer sats och den "klibbade" upp sig utan problem.
Blev helt klart imponerad av dubbfritt då - men det är vissa märken modeller som funkar bra, andra känns extrem halkiga...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 403 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 403 inlägg
https://www.statenssc.se/besokservicekontor/eslovservicekontor.10061.htmlAlfredo skrev:
Fråga efter Ingrid, hon har skaplig koll.
Rörelseenergin är lika stor, men genereringen beror på förändring i rörelsenergin, dvs bromseffekt. Och maximala bromseffekten du kan ta ut på ett hjul är betydligt mindre än du kan ta ut på alla fyra hjulen tillsammans.Eriksgatan skrev:Men rörelseenergin i bilen ÄR INTE OLIKA FRAM OCH BAK... . Då skulle din bil per definition brytas i två delar och du får bromsa med röven. Rörelseenergin är bilens massa multiplicerad med farten. Och den energin kan omvandlas till ström via vilken elmotor som helst som driver hjulen. Oavsett om det är 1, 2 3, eller 4 stycken motore
Vi som har bakhjulsdrift bromsar ofta med bakhjulen.F fsn skrev:
Hade vi större motorer och bara manelll låda och diesel så skulle vi kunna sköta nästan all bromsningen med motorbroms, på bakhjulen.
Om vi orkade hålla på med det.
Med eldrift sköts det automagiskt.
Risk för sladd finns även vid framhjulsdrift, givetvis ska man aldrig bromsa så är något hjul låser.
Och det behövs ytterst sällan, så det räcker vid normal körning att regenerera via bakhjulen.
Som sagt är det dessutom begränsad effekt som kan tas emot vid regenerering.
Kommer ihåg att det stod i instruktionsboken till min gamla Amazon att det finns över 1600 hk tillgänglig bromseffekt.
Du kan aldrig ta hand om ens 1/4 del via el
Ja. Men vad du och fsn fortfarande inte förstår är att det aldrig är aktuellt att regenerera 100% av bromseffekten vid de förhållanden där alla 4 hjulen behövs.M -MH- skrev:
Låt det sjunka in nu.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 403 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 403 inlägg
Men snälla, förstå att en bakhjulsdriven modern elbil som regenererar maximalt läger på frambroms med i väldigt många situationer, vare sig du ber om det eller inte.K karlmb skrev:Vi som har bakhjulsdrift bromsar ofta med bakhjulen.
Hade vi större motorer och bara manelll låda och diesel så skulle vi kunna sköta nästan all bromsningen med motorbroms, på bakhjulen.
Om vi orkade hålla på med det.
Med eldrift sköts det automagiskt.
Risk för sladd finns även vid framhjulsdrift, givetvis ska man aldrig bromsa så är något hjul låser.
Och det behövs ytterst sällan, så det räcker vid normal körning att regenerera via bakhjulen.
Som sagt är det dessutom begränsad effekt som kan tas emot vid regenerering.
Kommer ihåg att det stod i instruktionsboken till min gamla Amazon att det finns över 1600 hk tillgänglig bromseffekt.
Du kan aldrig ta hand om ens 1/4 del via el
Ja. Men vad du och fsn fortfarande inte förstår är att det aldrig är aktuellt att regenerera 100% av bromseffekten vid de förhållanden där alla 4 hjulen behövs.
Låt det sjunka in nu.
Jag försökte tänka på att observera hur mycket min (iofs phev passat GTE) regenererade på guessometern vid min körning till jobbet. Min bedömning är att jag i de flesta inbromsningar inte regenererade ens max vad den kan ta emot. Men jag kanske kör mer gubbigt och förutseende än jag tror... Så att man en stor del av retardationerna bromsar så mycket att det ens är risk för att hjulen släpper på torr asfalt tror jag inte. Därav tror jag att systemet, vare sig bak eller fram, i många fall kan bara elmotorbromsa utan att anlägga ett uns av hjulbroms. Och är det så spelar det ju ingen roll på vilken axel man bromsar.
Är det halt eller man kör som en racerförare så är jag benägen att hålla med om att man sannolikt regenererar mer med elmotor fram, samtidigt tror jag man då även spinner mer vid acceleration.
Och jag återkommer till att jag inte tror de som jagar prestanda köper Zoe, Dacia spring och liknande bilar (iofs framhjulsdrivna, men i tänkt trist småbilsklass) och därmed köpare av dessa småbilar kör som gubbar och gummor.
I teorin är därmed framjulsregenerering att föredra, men i praktiken kvittar det...
Är det halt eller man kör som en racerförare så är jag benägen att hålla med om att man sannolikt regenererar mer med elmotor fram, samtidigt tror jag man då även spinner mer vid acceleration.
Och jag återkommer till att jag inte tror de som jagar prestanda köper Zoe, Dacia spring och liknande bilar (iofs framhjulsdrivna, men i tänkt trist småbilsklass) och därmed köpare av dessa småbilar kör som gubbar och gummor.
I teorin är därmed framjulsregenerering att föredra, men i praktiken kvittar det...
...jag kan tillägga att jag (trots jag är en högst oprofessionell lastbilsförare) har använt tillsatsbroms på relativt olastad lastbil i backar som är hyfsat långa och branta, länge sen, men tex Jönköping, Norrköping och även nedför Sierra Nevadas sluttningar i Spanien. Dock skulle jag aldrig dra i spaken om det är halt, detta var så länge sen att esp nog var ovanligt om ens fanns på dessa bilar... Aldrig då jag gjort detta på torr asfalt har greppet varit ett problem. Vid en kraftig inbromsning inför ett köslut eller i halka vill jag inte använda tillsats eller avgasbroms utan bara hjulbroms.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 403 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 403 inlägg
Retarder på lastbil är ordentligt kraftfull. Nu var det längesen jag körde sån men när jag jobbade med utveckling på lastbil så minns jag att man utan större problem kunde bryta ur en traktor i sladd på en grusplan bara med retardern.J JohanLun skrev:...jag kan tillägga att jag (trots jag är en högst oprofessionell lastbilsförare) har använt tillsatsbroms på relativt olastad lastbil i backar som är hyfsat långa och branta, länge sen, men tex Jönköping, Norrköping och även nedför Sierra Nevadas sluttningar i Spanien. Dock skulle jag aldrig dra i spaken om det är halt, detta var så länge sen att esp nog var ovanligt om ens fanns på dessa bilar... Aldrig då jag gjort detta på torr asfalt har greppet varit ett problem. Vid en kraftig inbromsning inför ett köslut eller i halka vill jag inte använda tillsats eller avgasbroms utan bara hjulbroms.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 403 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 403 inlägg
Det är fö ett rätt väldokumenterat fenomen att tex Tesla 3 har eller har haft problem med just sladd där röven bryter ut vid gassläpp vid halt väglag så vänligen ge upp och acceptera sanningen.K karlmb skrev:Vi som har bakhjulsdrift bromsar ofta med bakhjulen.
Hade vi större motorer och bara manelll låda och diesel så skulle vi kunna sköta nästan all bromsningen med motorbroms, på bakhjulen.
Om vi orkade hålla på med det.
Med eldrift sköts det automagiskt.
Risk för sladd finns även vid framhjulsdrift, givetvis ska man aldrig bromsa så är något hjul låser.
Och det behövs ytterst sällan, så det räcker vid normal körning att regenerera via bakhjulen.
Som sagt är det dessutom begränsad effekt som kan tas emot vid regenerering.
Kommer ihåg att det stod i instruktionsboken till min gamla Amazon att det finns över 1600 hk tillgänglig bromseffekt.
Du kan aldrig ta hand om ens 1/4 del via el
Ja. Men vad du och fsn fortfarande inte förstår är att det aldrig är aktuellt att regenerera 100% av bromseffekten vid de förhållanden där alla 4 hjulen behövs.
Låt det sjunka in nu.
Har du elbil bör du lösa laddningen hemma. Betalar själv 0.84 kr/kWh. Laddar i princip aldrig på någon snabbladdare. För övrigt är 5.99 kr/kWh ovanligt dyrt....A Anders_Nilsson skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 403 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 403 inlägg
Är 0,84kr/kWh ditt fasta avtal du har med din elleverantör så har du ytterligare 45 öre skatt och en överföringsavgift att lägga på. Samt moms på allt utom skatten med skulle jag tro.@ @ndreas skrev: