D djac skrev:
Det gäller ju att försöka hålla två tankar i huvudet på samma gång och att forma det känslomässiga runt det verkliga.

Fakta är nog att fossilpriserna kommer fortsätta uppåt allt snabbare, dessutom kommer fossilt få det allt svårare politiskt. I det läget är det helt rätt att uppmana de som har små marginaler att se om sitt hus nu, redan nu kan man gå över till elbil med positiva kalkyler, man bör nog också se över sitt resemönster, att tex behålla längre pendling till ett arbete som inte betalar så bra kommer förmodligen att bli omöjligt, eller åtminstone väldigt menligt för ekonomin.

Att säga detta betyder inte att man vill klämma åt någon, det är bara ett konstaterande av fakta, att däremot inte säga det och försöka linda in det, alternativt kortsiktigt sponsra status quo genom olika kortsiktiga subventioner, är att uppsåtligen skada.
Din bild av små resurser är lite skev...

Många skatter, indragen service, dyrare allmänna transporter. Gör livet svårt för många.
Att då prata om att det är "lönsamt" att skaffa elbil upplevs som ett hån.

För många är det lönsamt... speciellt om du bor i villa med laddstolpe vid jobbet.

Men vad är din lösning på en fattig hyrestagare på landsbygden? Sjukpension?

/ATW
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
D
A ArneTW skrev:
Din bild av små resurser är lite skev...

Många skatter, indragen service, dyrare allmänna transporter. Gör livet svårt för många.
Att då prata om att det är "lönsamt" att skaffa elbil upplevs som ett hån.

För många är det lönsamt... speciellt om du bor i villa med laddstolpe vid jobbet.

Men vad är din lösning på en fattig hyrestagare på landsbygden? Sjukpension?

/ATW
Det är väl enklast att vända din fråga, om man har låg inkomst och kombinerar detta med lång pendling som bygger på bilkörning, vetandes vad som kommer, är ditt fortsatta råd att bara "köra på"?

Min åsikt är att det är bättre att värdera sin situation och göra ändringar innan man hamnar i en ekonomisk omöjlighet, då har du ännu färre val kvar.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Det bakomliggande i tråden på sistone är väl det faktum att "de fattiga" i Sverige tidigare varit väldigt rika i ett internationellt perspektiv, det kommer troligen inte att fortsätta gälla utan det sker en global utjämning. En konsekvens av det är att grupper i Sverige som traditionellt har haft råd med bil kanske inte kommer att ha det i framtiden
 
D
A ajn82 skrev:
Det bakomliggande i tråden på sistone är väl det faktum att "de fattiga" i Sverige tidigare varit väldigt rika i ett internationellt perspektiv, det kommer troligen inte att fortsätta gälla utan det sker en global utjämning. En konsekvens av det är att grupper i Sverige som traditionellt har haft råd med bil kanske inte kommer att ha det i framtiden
Japp, detta är ju en global trend och anses vara det som ligger bakom uppgången för nationalistiska och populistiska strömningar. Det rikaste har fått det avsevärt bättre och de allra fattigaste detsamma, dock måste ju detta komma någonstans ifrån och det har lett till att de i mitten antingen stått still eller tom fått det något sämre.
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det bästa vore om bensin och elbils förare
kunde acceptera varandras val
Det tror jag att de flesta klarar och gör. Det är nog en liten minoritet som stör sig så mycket på andras val att de måste leta problem.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag att de flesta klarar och gör. Det är nog en liten minoritet som stör sig så mycket på andras val att de måste leta problem.
Aldrig stött på någon IRL, där handlar det mer om att vi fossilbilsanvändare är lite nyfikna och avundsjuka på de som tagit steget, i takt med att vänner och bekanta bekräftar att allt går bra så kommer migreringen accelerera.

Känns som ett isolerat nätforumsfenomen att vara rädd för elbilar.

Däremot finns det mycket befogad oro över trögheten i omställningen men då är kanske inte bilarna det enskilt största problemet.
 
  • Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är väl enklast att vända din fråga, om man har låg inkomst och kombinerar detta med lång pendling som bygger på bilkörning, vetandes vad som kommer, är ditt fortsatta råd att bara "köra på"?

Min åsikt är att det är bättre att värdera sin situation och göra ändringar innan man hamnar i en ekonomisk omöjlighet, då har du ännu färre val kvar.
Det har jag aldrig sagt.

Det är kanske fel ord att prata om fattiga i Sverige men att det finns ett antal som har lägre betalda jobb i glesbygd är väl ett faktum som till och med du håller med om.

Glesbygd är inte bara Norrlands inaland utan alla orter där service som affärerer/post/bank/bensin/Kommunal service har avvecklats de senasta 20-30 åren.

Att de ska fortsätta straffas med allt högre skatter och minskad service är provocerande.

Vad är dina riktiga förslag istället för "bli rik och flytta till storstaden".

/ATW
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Aldrig stött på någon IRL, där handlar det mer om att vi fossilbilsanvändare är lite nyfikna och avundsjuka på de som tagit steget, i takt med att vänner och bekanta bekräftar att allt går bra så kommer migreringen accelerera.

Känns som ett isolerat nätforumsfenomen att vara rädd för elbilar.

Däremot finns det mycket befogad oro över trögheten i omställningen men då är kanske inte bilarna det enskilt största problemet.
Du skulle nog må bra av att röra dig utanför dina välbeställda cirklar och stöta ihop med någon som har riktiga ekonomiska utmaningar mer än att fundera på Pool eller Attefallshus.

/ATW
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A ArneTW skrev:
Du skulle nog må bra av att röra dig utanför dina välbeställda cirklar och stöta ihop med någon som har riktiga ekonomiska utmaningar mer än att fundera på Pool eller Attefallshus.

/ATW
Varför då? Kommer han träffa på fler som avskyr elbil då?

Det är ju skillnad på att inte ha råd att köpa en elbil och att avsky dem.
 
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför då? Kommer han träffa på fler som avskyr elbil då?

Det är ju skillnad på att inte ha råd att köpa en elbil och att avsky dem.
Vem avskyr elbil?

Elbil är dock inte tillgänglig för alla pga ett otal anledningar.

Varför avskyr du låginkomstagare?

/ATW
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
D
A ArneTW skrev:
Det har jag aldrig sagt.

Det är kanske fel ord att prata om fattiga i Sverige men att det finns ett antal som har lägre betalda jobb i glesbygd är väl ett faktum som till och med du håller med om.

Glesbygd är inte bara Norrlands inaland utan alla orter där service som affärerer/post/bank/bensin/Kommunal service har avvecklats de senasta 20-30 åren.

Att de ska fortsätta straffas med allt högre skatter och minskad service är provocerande.

Vad är dina riktiga förslag istället för "bli rik och flytta till storstaden".

/ATW
Tja, det kan låta hårt men det är lättare att påverka inkomst, boende och beteende än oljepriset och dess avgifter. En elbil kan ju vara del av ekvationen för att kunna behålla en del av det man har, så att inte överväga den chansen framstår ju som dumt.

Rent generellt har skatterna gått ner men vi kan nog vänta sig att avgifterna för miljöbelastning bara kommer att öka, så lika bra att planera för detta.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
A ArneTW skrev:
Vem avskyr elbil?

Elbil är dock inte tillgänglig för alla pga ett otal anledningar.

Varför avskyr du låginkomstagare?

/ATW
Om du läser inläggen du kommenterar istället för att utgå ifrån att folk avskyr låginkomsttagare så blir kommunikationen begripligare.

Jag avskyr inte låginkomsttagare, hur du kan dra det slutsatsen förstår jag inte.

Jag kommenterade helt enkelt ditt obegripliga svar till djac.

Det känns lite som du dragit på dig en offerkofta och utgår ifrån att alla skriver saker där de ser ner på låginkomsttagare, eller på folk som bor i glesbygd, trots att de inte gör det. I stort sett alla dina inlägg på sistone i den här tråden är sådana.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
JAg tycker vi inför skatt på batterier....
Menar du utöver de 25% som de redan nu är beskattade med?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
JAg tycker vi inför skatt på batterier....
Jag kan ha fel men där ligger redan 25% på batteriet och som minst betalar man 40öre per kwh i skatt.
sen moms på hela beloppet. så ironiskt nog är nog elen mer beskattad än de flytande
 
D
A Alexn72 skrev:
Jag kan ha fel men där ligger redan 25% på batteriet och som minst betalar man 40öre per kwh i skatt.
sen moms på hela beloppet. så ironiskt nog är nog elen mer beskattad än de flytande
Ett sätt att inte behöva öka kostnaderna för de med fossilbil skulle kunna vara att behovspröva innehavet och utfärda licenser för visst nyttjande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.