För att tillägga, om bilen bara kan genererar på en axel, så blir den bromsverkan som hamnar på andra axeln omöjlig att återvinna. Om det alltid vore 50/50 så hade det inte spelat någn roll vilken axel man använder, man hade ändå bara kunnat återvinna hälften av bromsenergin.

Jag undrar hur en bil som VW:s bakhjulsdrivna MEB (ID.3/4 etc) gör, om de bromsar mer där bak än fram så länge datorn känner av att det inte släpper/sladdar?
 
Fint så, det går säkert dryfta om procentfördelningen på bak och framhjul, men hur mycket av bromsenergin återvinns vid inbromsning, om vi undantar motorbroms och släpning?

Men, oavsett, jag tror det om det inte är en stor skillnad framförallt kommer handla om packning på små bilar. Liksom man valt framhjulsdrift på småbilar.

Stora elbilar kommer sannolikt ha driving på båda axlarna i många fall.
 
M -MH- skrev:
Det går på min gamle elbil rätt lätt att få framhjulen att släppa på regen om det är halt ute. Trots att det är framshjulsdrift.

60-40 innebär 50% mer energ tillgänglig för regen på framjulen än bakhjulen
Fast hur ofta bromsar du öht så framhjulen låser sig? Det lär ju vara mindre än 1% av all regenerering och därmed försumbart.
 
F fsn skrev:
Eller typ HELT TVÄRT OM. Det är väl självklart att en framhjuls- eller 4-hjulsdriven elbil regenererar mer då naturligtvis mer bromsning sker fram.
Varför då?
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast hur ofta bromsar du öht så framhjulen låser sig? Det lär ju vara mindre än 1% av all regenerering och därmed försumbart.

Det beror på hur man kör, och underlaget. Men om bromsverkan alltid är större fram så blir det alltid mer regenering om man har den fram. Oavsett hur mycket du bromsar.
 
F fsn skrev:
Lite tappad? Om vi säger så här då…. Har en framhjulsdriven eller en bakhjulsdriven elbil samma förutsättningar att regenerera? Om inte, vilken av dessa gör det bäst?

Ta med dig det faktum att på en helt vanlig personbil så är minst 60%, ofta MYCKET MER av bromseffekten fram.


Och skall vi prata om att skriva om fysikens lagar så kan du ju maxa din trampmoped och prov skillnaden mellan frambroms och se om det blir annorlunda när du bara använder bakbroms. Du visade ungefär vad du kan när du hävdade att bakbroms/regenerering motverkar sladd, alltså det dummaste och mest felaktiga på ett par decennier faktiskt.
Att 60% eller mer av värmen hamnar i frambromsarna på en traditionell bil har inget med hur det måste vara när man regenererar i en elbil.
60% eller mer kommer ju bara av dimensioneringen för kortaste stoppsträcka.
Vid regenerering kan man inte ta hand om all energi som måste tas om hand vid en tvärnit utan det är mkt mindre ofta inte ens hälften.
 
F
K karlmb skrev:
Varför då?

Varför vad? Nåt om att det skulle vara kopplat till hjulens lika varvtal, nån ide om att om man bromsar med bromsar bakhjulen vid halka så får man inte sladd påbakhjulen. Läs resten av inläggen så kanske du hittar svaren du saknar,
 
Tar man tex lastbilar går det utmärkt att ha tillsatsbroms som bara tar på drivaxel och kan reducera bromsslitage enormt. Om regeln att man inte får bromsa bak vore tillämplig skulle sådan broms inte finnas. Så länge man inte börjar få slip på den axeln torde man kunna lägga stor del av broms där. ESP kan ta hand om ev slip och föra över bromsverkan när det behövs tänker jag...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
F fsn skrev:
Lite tappad? Om vi säger så här då…. Har en framhjulsdriven eller en bakhjulsdriven elbil samma förutsättningar att regenerera? Om inte, vilken av dessa gör det bäst?
Båda har exakt samma förutsättningar att regenera samma ström ur samma rörelseenergi. Hur kan du ens ställa en sådan fråga? Tror du att en 2 ton bakhjulsdriven bil vid 100 km/h har en lägre rörelseenergi än en 2 ton framhjulsdriven bil vid 100 km/h?
F fsn skrev:
Ta med dig det faktum att på en helt vanlig personbil så är minst 60%, ofta MYCKET MER av bromseffekten fram.
70/30 är en mer korrekt siffra. Men det varierar med farten. Vart ska jag ta med mig det? Det är nämligen fullständigt irrelevant. Skivbromsar är inga generatorer. De alstrar ingen ström. Tror du att du kan ersätta bromsslangen med en elkabel och tanka ut ström ur bromsen??? :crysmile:
Repetition från inlägg #1066 ovan: Bromsning skapar ingen energi. Vid bromsning med bromsbelägg omvandlas rörelseenergin till värme. Inte ström.
Men rörelseenergin i bilen ÄR INTE OLIKA FRAM OCH BAK... :rofl:. Då skulle din bil per definition brytas i två delar och du får bromsa med röven. Rörelseenergin är bilens massa multiplicerad med farten. Och den energin kan omvandlas till ström via vilken elmotor som helst som driver hjulen. Oavsett om det är 1, 2 3, eller 4 stycken motorer.
F fsn skrev:
Och skall vi prata om att skriva om fysikens lagar så kan du ju maxa din trampmoped och prov skillnaden mellan frambroms och se om det blir annorlunda när du bara använder bakbroms. Du visade ungefär vad du kan när du hävdade att bakbroms/regenerering motverkar sladd, alltså det dummaste och mest felaktiga på ett par decennier faktiskt.
Så kan du få tycka i din alternativa verklighet, där du kommentar saker INGEN har påstått. Har redan bett dig läsa igen vad jag skriver. Förstår att du med dessa lässvårigheter inte klarade högstadiefysiken utan fick sitta i OBS-klass under lektionerna.
Och "tappad"? Du har ju inte ens ha kommit upp i vagnen och verkar ha väl svårt med grundskolefysik och logik för att hålla den höga svansföring du gör. Detta ingår i högstadiets naturlära ÅK 7. Gå gärna den klassen på Komvux. Vad jag själv kan från det vi diskuterar, och som du här underkänner, lärde jag mig i grundskolan. Men har utvecklat kompetensen först till gymnasieingenjör, senare på Teknisk Fysik på Chalmers, samt under 20+ års arbete inom fordonsutveckling. Så något lite mer kan jag kanske ha snappat upp - det får andra bedöma. Men jag uttalar mig själv inte om sådant jag inte har någon aning om. För ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man egentligen begriper.
Så vad har du själv gjort sedan din Montessoriskola eftersom du nu verkar blivit expert på trollande och "alternativa fakta"?
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Eriksgatan
F fsn skrev:
Varför vad? Nåt om att det skulle vara kopplat till hjulens lika varvtal, nån ide om att om man bromsar med bromsar bakhjulen vid halka så får man inte sladd påbakhjulen. Läs resten av inläggen så kanske du hittar svaren du saknar,
Det @fsn här inte klarar av att läsa och förstå är min förklaring :
"Bilen har tre lägen för regenerering där den kraftigaste medger enpedalskörning. Regenereringen sätter in när man släpper gasen eller trampar lätt på bromsen och eftersom det då bromsas på de drivande bakhjulen medan framhjulen rullar fritt, så elimineras risken för bakvagnskast vid riktigt halt väglag jämfört med om regenerering hade skett på framhjulen.
En annan fördel, jag läst mig till men inte kunnat testa och jämföra, är att ESP ofta fungerar effektivare på bil med bakhjulsdrivning."
Det bygger på att jag har kört ett antal olika elbilar i riktigt halt underlag, både med drivning fram och bak. Kör man t.ex. nedför en isig backe till stugan i fjällen så kan elmotorn bromsa en hel del (olika mycket för olika elbilar) - och när detta sker på framhjulen kan baken glida ut. På samma vis som när man kör nedför med släp när det är halt. Då reagerar man ofta instinktivt genom att bromsa till så att också skivbromsarna fram går i, men då förvärrar man situationen. Har man fyrhjulsdrivning eller bakhjulsdrivning på elbilen uppstår knappast den första situationen. Det sista stycket om ESP kan man läsa om i olika biltester. Men allt detta kan tyvärr inte @fsn förstå utan börjar istället yra om sin trampmoped. Som inte ens är elektrisk. "OT var ordet", sa Bull.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Båda har exakt samma förutsättningar att regenera samma ström ur samma rörelseenergi. Hur kan du ens ställa en sådan fråga? Tror du att en 2 ton bakhjulsdriven bil vid 100 km/h har en lägre rörelseenergi än en 2 ton framhjulsdriven bil vid 100 km/h?

70/30 är en mer korrekt siffra. Men det varierar med farten. Vart ska jag ta med mig det? Det är nämligen fullständigt irrelevant. Skivbromsar är inga generatorer. De alstrar ingen ström. Tror du att du kan ersätta bromsslangen med en elkabel och tanka ut ström ur bromsen??? :crysmile:
Repetition från inlägg #1066 ovan: Bromsning skapar ingen energi. Vid bromsning med bromsbelägg omvandlas rörelseenergin till värme. Inte ström.
Men rörelseenergin i bilen ÄR INTE OLIKA FRAM OCH BAK... :rofl:. Då skulle din bil per definition brytas i två delar och du får bromsa med röven. Rörelseenergin är bilens massa multiplicerad med farten. Och den energin kan omvandlas till ström via vilken elmotor som helst som driver hjulen. Oavsett om det är 1, 2 3, eller 4 stycken motorer.

Så kan du få tycka i din alternativa verklighet, där du kommentar saker INGEN har påstått. Har redan bett dig läsa igen vad jag skriver. Förstår att du med dessa lässvårigheter inte klarade högstadiefysiken utan fick sitta i OBS-klass under lektionerna.
Och "tappad"? Du har ju inte ens ha kommit upp i vagnen och verkar ha väl svårt med grundskolefysik och logik för att hålla den höga svansföring du gör. Detta ingår i högstadiets naturlära ÅK 7. Gå gärna den klassen på Komvux. Vad jag själv kan från det vi diskuterar, och som du här underkänner, lärde jag mig i grundskolan. Men har utvecklat kompetensen först till gymnasieingenjör, senare på Teknisk Fysik på Chalmers, samt under 20+ års arbete inom fordonsutveckling. Så något lite mer kan jag kanske ha snappat upp - det får andra bedöma. Men jag uttalar mig själv inte om sådant jag inte har någon aning om. För ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man egentligen begriper.
Så vad har du själv gjort sedan din Montessoriskola eftersom du nu verkar blivit expert på trollande och "alternativa fakta"?
Får jag fråga dig vad du har för utbildning så skall jag efter det försöka förklara det du inte begriper.
 
Eriksgatan
F fsn skrev:
Får jag fråga dig vad du har för utbildning så skall jag efter det försöka förklara det du inte begriper.
Förklara du vad du vill precis som du vill. Sitter som klistrad och väntar.(y)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
eftersom det då bromsas på de drivande bakhjulen medan framhjulen rullar fritt, så elimineras risken för bakvagnskast vid riktigt halt väglag jämfört med om regenerering hade skett på framhjulen.
Det är lite svårt att både läsa och förstå din förklaring när den är TOTALT FEL.. Jag orkar inte bemöta allt, det är gjort tidigare så jag fokuserar på din illusion av trams ovan.

Har du hört talas om traction circle? Inte, googla det. NATURLIGTVIS är ett däck mer benäget att tappa sidogrepp (alltså sladda) om det samtidigt utsätts för krafter i färdriktningen (alltså retardation eller acceleration). Du kan prova detta själv, åk tex hyr gokart, gå in i en kurva neutralt nära totala greppnivån och bromsa lite så skall du se på fan. Att du i skarp nerförsbacke och med mycket halt underlag åker på ett bakhjulssläpp är inget konstigt alls, det beror på lastförskjutning och att den situationen har betydligt bättre friktion på framhjulen. Lite samma sak som när man tar STCC spåret ner mot Liton på Knutstorp och reducerar bakbromsen lite för att inte få bakhjulslåsning eller varför det kan vara helt omöjligt att köra upp för en brant backe med en framhjulsdriven bil fast det går utmärkt att backa upp den. Det är inte svårare än så (men tydligen helt överjävligt svårt för vissa). Resten av dina dumheter får du helt enkelt bara fortsätta tro på.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.