B Bröstmjölk skrev:
Slå ner spiken å fyll med vax
Det går inte att slå ner en liggande spik mer, de flesta kommer dessutom från baksidan av trappan. De runda metallbitarna som ser ut som spik är skruv, skallar med skåra och allt är totalt bortslipat och går inte heller att banka ner. Annars var det en bra tanke.
 
Dicran Sarafian Dicran Sarafian skrev:
Svårt att se på bilderna vad som är dåligt. Men skulle tipsa om att istället måla trappan med en nyans du gillar. Linoljefärg ger en fin yta och så gjorde man ofta förr när ett trä på golv, eller trappa tagit slut. I ditt fall är det gammal infästning och slipspår som ju stör dig. Tycker att det blir patina och störs inte av det själv. Släpp hantverkaren och gör nåt eget förslagsvis. Lycka till.
Tittar du noga på varje bild så ser du spikar, skruvarm repor, sättsteg. Inget är väl utfört och han har tom slipat sönder vangstycket på några ställen. Infästningen var fin från början, och jag vill inte måla trappen.. Gillar trä.
 
A Andy78 skrev:
Vad förväntar ni er att golvsliparen ska göra med spikarna?
Jag har ingen aning. Jag ville bara ha en fin trappa.
 
MariaBK MariaBK skrev:
Det går inte att slå ner en liggande spik mer, de flesta kommer dessutom från baksidan av trappan. De runda metallbitarna som ser ut som spik är skruv, skallar med skåra och allt är totalt bortslipat och går inte heller att banka ner. Annars var det en bra tanke.
Jo jag tror man skulle kunna få bort det mesta av metallen med rätt verktyg.

Sen finns ju kemiskt trä om man kan hitta något sånär rätt träkulör. Blir nog inte perfekt men man slipper nedslipade spikar och fula skruvar iaf.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
MariaBK MariaBK skrev:
han skulle slipa och måla vangstycken och sättsteg vita, vilket han har gjort (!)
Wow... De bruna märkena längs kanten på sättstegen är det kladd från betsningen eller skador på färgen efter omslipning? Han hade tänkt sig att det skulle se ut så där alltså? :thinking:
 
C cpalm skrev:
Wow... De bruna märkena längs kanten på sättstegen är det kladd från betsningen eller skador på färgen efter omslipning? Han hade tänkt sig att det skulle se ut så där alltså? :thinking:
Kanske tänkte måla efter trappan blivit klar
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A
För mig är det tveklöst så att hantverkaren har fallerat i kommunikationen och yrkesskickligheten.

En erfaren person kunde kanske gissat på vilka risker som fanns och varnat i förväg till kunden.

När denne började slipa och upptäcker skruvar och spikar borde personen pausat och funderat på om det gick att göra ett bra jobb. Kunde informerat kunden att man inte förväntade sig skruvskallar så ytligt och avbrutit innan allt var slipat och behandlat. Erbjudit sig att lägga motsvarande tid på ett nytt ytskikt istället för att fortsätta…


Nu när hantverkaren har gjort så många fel på vägen är jag osäker på var gränsen på kompensation ligger.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
Kanske tänkte måla efter trappan blivit klar
Ja, det var det jag också trodde, men enligt TS är ju alltså sättsteg och vang målat och klart. :surprised:
 
Har något frågetecken. Om nu skruvar dykt upp efter första slipningen och hantverkaren har ytbehandlat med oönskat resultat. Varför har han sedan om och om igen gjort samma sak och inte åtgärdat skruvskallarna? Varför har inte TS påpekat att dessa inte är OK efter första vändan?

Som jag tolkar det har TS på något vis godtagit skruvskallarna efter gång 1 och inte godkänt kulören. Efter det har det bara blivit värre och värre med spik/skruv.

Jag skulle säga att skulden här nog är 50-50. TS har en dålig eller för nedsliten trappa som troligen inte hade gått att åtgärda snyggt även med en yrkesskicklig hantverkare. Hantverkaren är kanske inte den skickligaste som närmat sig en trappa, dessutom har han inte kunnat inse att slaget är förlorat redan efter första försöket.

TS har en trappa som behöver åtgärdas på annat sätt, skulle ha gjorts redan från början. Hantverkaren har lagt ner en jäkla massa arbete i onödan. Mitt råd skulle vara att försöka låta udda vara jämnt, TS betalar för en ny trappa (som man ändå borde ha gjort när den visat sig vara kass) och hantverkaren får inte betalt för alla sina timmar. Båda förlorar på det men så blir det ibland.
Hade trappan varit en tand och TS hade varit hos tandläkaren hade hon fått betala för alla försöken och till slut för utdragning av densamma :)
 
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Utseende är ju en smaksak, så detta kan mycket väl vara en skitlösning enligt TS, men:

Själv tycker jag att trappen ser rätt bra ut, även om jag helt håller med om att skruvarna och spikarna lyser lite väl. Om ni kan enas om en kvalitet på ytan, dvs de repor och målning av vagnsstycken som inte är i skick som ni vill kan man sedan blånera stålet så att de blir svarta och kommer att döljas rätt väl i bakgrunden.

Det är inte svårare än att pensla på https://skytteservicealmhult.se/vapenvard/blanering/perma-blue-liquid-gun-blue/ eller motsvarande blåneringsvätska på det rengjorda stålet så blir det svart omedelbart.

Därefter kan man välja att se de svarta ståldetaljerna som något rustikt eller som oacceptabla skador, den delen är upp till TS att avgöra.
 
  • Gilla
MariaBK
  • Laddar…
Blir mörkrädd över hur många som anser att det ser ok ut, det ser för j-ligt ut på många ställen. Sen om det är så att målningen/kladdet är färdigt är det ännu värre, måste vara svårt att göra det så illa. Sen en fundering, om man slipar bort lack, lagning av skruvar OCH skruvskallar har man slipat ner otroligt mycke material, måste ju ha varit kratrar i trappen för att rättfärdiga den mängden!!
Älskar förslagen med att ta bort spikarna som han slipat fram å så är allt bra… Högst troligt fyllde ju spikarna nån funktion INNAN han slipade bort den största delen av dom så att acceptera utförandet skulle kännas helt värdelöst. Vägrar hantverkaren att åtgärda sina fel, som han dessutom själv erkänner, så är det nog bara att söka rättslig hjälp och kraften och energin det tar är nog tung att bära jämfört med att bita i äpplet å ta skiten själv å renovera trappen med nya steg. Sånt här som gör att man får ångest när man ska anlita hantverkare… Det kan kan ju vara alldeles underbart men tyvärr ibland riktigt trist å tråkigt. Önskar TS all lycka till och hoppas det blir bra till slut!
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har något frågetecken. Om nu skruvar dykt upp efter första slipningen och hantverkaren har ytbehandlat med oönskat resultat. Varför har han sedan om och om igen gjort samma sak och inte åtgärdat skruvskallarna? Varför har inte TS påpekat att dessa inte är OK efter första vändan?

Som jag tolkar det har TS på något vis godtagit skruvskallarna efter gång 1 och inte godkänt kulören. Efter det har det bara blivit värre och värre med spik/skruv.

Jag skulle säga att skulden här nog är 50-50. TS har en dålig eller för nedsliten trappa som troligen inte hade gått att åtgärda snyggt även med en yrkesskicklig hantverkare. Hantverkaren är kanske inte den skickligaste som närmat sig en trappa, dessutom har han inte kunnat inse att slaget är förlorat redan efter första försöket.

TS har en trappa som behöver åtgärdas på annat sätt, skulle ha gjorts redan från början. Hantverkaren har lagt ner en jäkla massa arbete i onödan. Mitt råd skulle vara att försöka låta udda vara jämnt, TS betalar för en ny trappa (som man ändå borde ha gjort när den visat sig vara kass) och hantverkaren får inte betalt för alla sina timmar. Båda förlorar på det men så blir det ibland.
Hade trappan varit en tand och TS hade varit hos tandläkaren hade hon fått betala för alla försöken och till slut för utdragning av densamma :)

Jag har inte på något sätt godkänt någonting. När jag såg detta så har jag direkt ifrågasatt vad han håller på med och hur detta ska lösas. Han har sagt ja, ja han ska fixa och så har det bara blivit värre. Jag hade dessutom corona under den större delen av sliptiden så jag kunde verkligen inte springa där och kolla vad han gjorde hela tiden.
Jag tänker inte udda vara jämt. Varför skulle jag? Han har ställt till trappan något fruktansvärt, den var inte sliten alls och i mycket gott skick när han startade upp detta projekt. Jag ville bara få den betsad/oljad i en annan färg. Hade jag vetat detta hade jag aldrig någonsin låtit honom komma i närheten av trappan.
Och ja, han har lagt ner en himla massa arbete i onödan. Menar du att jag ska stå för hans inkompetens? Han borde verkligen ha koll på vad han kan göra och inte kan själv, och ha någon form att yrkesstolthet.
 
Ja
C cpalm skrev:
Ja, det var det jag också trodde, men enligt TS är ju alltså sättsteg och vang målat och klart. :surprised:

Ja, det ska vara klart- Men han sa att man får måla lite där det kommit bets... att han kommit åt och slipat in skåror i dem med slipmaskinen "kommer inte att synas" när det är målat igen. :( Jag kan tycka att både vangstycke och sättstegen borde göras om men jag törs inte låta honom komma nära dem. en gång till..
 
Redigerat:
Var han från Veteranpolen?

Har hört om avdankade byråkrater som sett sin chans att få komma ut och lufta sig efter pension. De har lekt arborister och målare utan att ha någon kunskap alls. Å folk har trott att det varit yrkesmän. :confused:
 
  • Wow
MariaBK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.