Eriksgatan
F fsn skrev:
Eller typ HELT TVÄRT OM. Det är väl självklart att en framhjuls- eller 4-hjulsdriven elbil regenererar mer då naturligtvis mer bromsning sker fram.
Hur kan det vara självklart? Bromsning "skapar" alltså ingen ny energi. Vid bromsning omvandlas rörelseenergin till värme och mer värme behöver avledas vid frambromsarna än vid bakbromsarna, som vi alla vet, helt oavsett om drivningen sker fram, bak eller på alla fyra.
Men rörelseenergin i bilen är inte olika fram och bak... :rofl:. Den är bilens massa multiplicerad med hastigheten. Fokuserad i bilens tyngdpunktsmitt. Så om du bromsar bilen genom att åka på dina träskor efter den eller försöker hålla emot framför den, gör ingen skillnad. Det är den friktion sulorna på träskorna + underlag klarar att leverera som övergår till värmeenergi i sulorna och underlaget som slutligen stoppar bilen.
Så när elmotorn växlar till generator är det istället magneterna som håller emot och genererar ström som går till batteriet. En motor = en ström genom elledningar till ett batteri. Var motorn sitter spelar ingen roll. Det är självklart för mig.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Hur kan det vara självklart? Bromsning "skapar" alltså ingen ny energi. Vid bromsning omvandlas rörelseenergin till värme och mer värme behöver avledas vid frambromsarna än vid bakbromsarna, som vi alla vet, helt oavsett om drivningen sker fram, bak eller på alla fyra.
Men rörelseenergin i bilen är inte olika fram och bak... :rofl:. Den är bilens massa multiplicerad med hastigheten. Fokuserad i bilens tyngdpunktsmitt. Så om du bromsar bilen genom att åka på dina träskor efter den eller försöker hålla emot framför den, gör ingen skillnad. Det är den friktion sulorna på träskorna + underlag klarar att leverera som övergår till värmeenergi i sulorna och underlaget som slutligen stoppar bilen.
Så när elmotorn växlar till generator är det istället magneterna som håller emot och genererar ström som går till batteriet. En motor = en ström genom elledningar till ett batteri. Var motorn sitter spelar ingen roll. Det är självklart för mig.
Jo men vid hård inbromsning räcker inte bakhjulens grepp till och då måste man använda framhjulens bromsar. Detta är inget problem vid normal körning.
 
F
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Hur kan det vara självklart? Bromsning "skapar" alltså ingen ny energi. Vid bromsning omvandlas rörelseenergin till värme och mer värme behöver avledas vid frambromsarna än vid bakbromsarna, som vi alla vet, helt oavsett om drivningen sker fram, bak eller på alla fyra.
Men rörelseenergin i bilen är inte olika fram och bak... :rofl:. Den är bilens massa multiplicerad med hastigheten. Fokuserad i bilens tyngdpunktsmitt. Så om du bromsar bilen genom att åka på dina träskor efter den eller försöker hålla emot framför den, gör ingen skillnad. Det är den friktion sulorna på träskorna + underlag klarar att leverera som övergår till värmeenergi i sulorna och underlaget som slutligen stoppar bilen.
Så när elmotorn växlar till generator är det istället magneterna som håller emot och genererar ström som går till batteriet. En motor = en ström genom elledningar till ett batteri. Var motorn sitter spelar ingen roll. Det är självklart för mig.
Då har du fel. Ge dig ut på blankis…. Tror du på fullt allvar att din bil genererar all bromsning bara på bakhjulen? Lycka till.
 
Eriksgatan
M -MH- skrev:
Ända till hjulen låser sig. Och de bakre hjulen låser sig tidigare (dvs vid mindre bromskraft) än de främre. Det är därför skivorna bak ofta rostar ihop.
Nu tror jag att du tänker på när man tvärnitar. Men ABS förhindrar att hjulen låser sig så det är inget som skiljer sig där mellan elbil och ICE-bil.
Och japp, man behöver motionera bakbromsarna, vilket jag gjort regelbundet på samtliga bilar under 40+ års bilägande. En elbil fungerar inte annorlunda i det avseendet än vilken annan bil som helst. Man har skivor fram och skivor eller trummor bak och fördelar ca 70 % av bromskraften på frambromsarna.
Vitsen med trummor bak på en elbil (t.ex. VW ID.4) är att bakbromsarna p.g.a. regenereringsbromsning kommer till användning ännu mer sällan än på en fossilbil, vilket medför att bromsmekaniken bak lättare kan bli ett problem. Skivbromsar är vanligen känsligare för väder och en dyrare konstruktion än trumbromsar.
I kombination med regenerering (elmotor fram eller bak kvittar förstås) så räcker det med det slutna och därför robustare system som slutna bromstrummor med bromsbackar erbjuder. Billigare handbromsfunktion får man på köpet då man slipper den extra bromstrumma som de med skivbromsar runt om brukar ha. Har en del erfarenhet av frekventa dyra bromsbyten p.g.a. att bilar inte körts och bromsats tillräckligt mycket i familjens bilar.
 
Eriksgatan
F fsn skrev:
Då har du fel. Ge dig ut på blankis…. Tror du på fullt allvar att din bil genererar all bromsning bara på bakhjulen? Lycka till.
Har jag skrivit det?
En elbil har tre bromsar. 1) Regenerering som skiljer sig MYCKET mellan olika elbilar, samt 2) Fram- och 3) Bakbromsar - och alla samspelar. Jag tog för givet att du hade fattat detta men förstår att din erfarenhet av elfordon är begränsad till din Bosch Indego 10. Läs gärna inlägget innan du börjar idiotförklara övriga.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
Eriksgatan
A Anders_Nilsson skrev:
Jo men vid hård inbromsning räcker inte bakhjulens grepp till och då måste man använda framhjulens bromsar. Detta är inget problem vid normal körning.
Självfallet, vi har dessutom ABS-system sedan tre-fyra decennier som hjälper till med det. Men nu är mitt svar respons på @fsn som med sitt påstående
"Det är väl självklart att en framhjuls- eller 4-hjulsdriven elbil regenererar mer då naturligtvis mer bromsning sker fram" vill skriva om fysikens lagar...
 
F
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Har jag skrivit det?
En elbil har tre bromsar. 1) Regenerering som skiljer sig MYCKET mellan olika elbilar, samt 2) Fram- och 3) Bakbromsar - och alla samspelar. Jag tog för givet att du hade fattat detta men förstår att din erfarenhet av elfordon är begränsad till din Bosch Indego 10. Läs gärna inlägget innan du börjar idiotförklara övriga.
Lite tappad? Om vi säger så här då…. Har en framhjulsdriven eller en bakhjulsdriven elbil samma förutsättningar att regenerera? Om inte, vilken av dessa gör det bäst?

Ta med dig det faktum att på en helt vanlig personbil så är minst 60%, ofta MYCKET MER av bromseffekten fram.


Och skall vi prata om att skriva om fysikens lagar så kan du ju maxa din trampmoped och prov skillnaden mellan frambroms och se om det blir annorlunda när du bara använder bakbroms. Du visade ungefär vad du kan när du hävdade att bakbroms/regenerering motverkar sladd, alltså det dummaste och mest felaktiga på ett par decennier faktiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du tvärtnintar inte med elbromsen. Så det går alldeles utmärkt att ta den energin via bakhjulen.
Not tycker jag det är ganska tvärt om man regenerar max på min bil.

Det går att regenera mer fram än bak, som jag sa. Om en viss bil utnyttjar det eller ej är en annan femma.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Nu tror jag att du tänker på när man tvärnitar. Men ABS förhindrar att hjulen låser sig så det är inget som skiljer sig där mellan elbil och ICE-bil.
Ja, som jag sa så släpper bakhjulen tidigare. När ABS:en går in, så genereras inte mycket effekt från de hjulen. Särskilt tydligt på dåligt underlag, tex grus.
 
Alltså, nu har jag en hybrid, om jag motorbromsar så mycket jag bedömer max regenerering är det en rätt mjuk inbromsning som förutom på blankis är långt från att låsa hjulen.

En Tesla kan säkert bromsa mer då den har starkare motorer och sannolikt även ladda snabbare. Men nu pratar vi väl om små lätta budgetbilar. Jag tror inte det kommer vara avgörande vid normal körning om regenerering sker fram eller bak.
 
Vi pratar väl om för och nackdelar med fram- eller bakhjulsdrift på elbilar?
 
F
J JohanLun skrev:
Alltså, nu har jag en hybrid, om jag motorbromsar så mycket jag bedömer max regenerering är det en rätt mjuk inbromsning som förutom på blankis är långt från att låsa hjulen.

En Tesla kan säkert bromsa mer då den har starkare motorer och sannolikt även ladda snabbare. Men nu pratar vi väl om små lätta budgetbilar. Jag tror inte det kommer vara avgörande vid normal körning om regenerering sker fram eller bak.
Minsta lilla elbil har säkert dubbla effekten mot en hybrid. Oavsett vilket så när du trampar på pedalen så du gör en riktig inbromsning så kommer en framhjulsdriven bil att regenerera max, det gör inte en bakhjulsdriven. En modern bakhjulsdriven bil lägger även på frambroms när regenereringen går in bak, åtminstone under vissa premisser.
 
F fsn skrev:
Minsta lilla elbil har säkert dubbla effekten mot en hybrid. Oavsett vilket så när du trampar på pedalen så du gör en riktig inbromsning så kommer en framhjulsdriven bil att regenerera max, det gör inte en bakhjulsdriven. En modern bakhjulsdriven bil lägger även på frambroms när regenereringen går in bak, åtminstone under vissa premisser.
Men vid normal körning, hur mycket används bromspedalen? Men visst, jag säger inte emot att framhjulen behöver bromsa mer vid kraftigare inbromsning. Säg 60-40, bakhjul bromsar 40 på el, hade det varit tvärtom hade det varit 60, dvs 20 mer. Men bara om man bromsar så elmotor orkar ta omhand det. Jag tror fortfarande antal "hårda" inbromsningar för en småbil i vardagstrafik är rätt få, med lite ecodriving så tar man det mesta med motorbromsen.
 
Det går på min gamle elbil rätt lätt att få framhjulen att släppa på regen om det är halt ute. Trots att det är framshjulsdrift.

60-40 innebär 50% mer energ tillgänglig för regen på framjulen än bakhjulen
 
F
J JohanLun skrev:
Men vid normal körning, hur mycket används bromspedalen? Men visst, jag säger inte emot att framhjulen behöver bromsa mer vid kraftigare inbromsning. Säg 60-40, bakhjul bromsar 40 på el, hade det varit tvärtom hade det varit 60, dvs 20 mer. Men bara om man bromsar så elmotor orkar ta omhand det. Jag tror fortfarande antal "hårda" inbromsningar för en småbil i vardagstrafik är rätt få, med lite ecodriving så tar man det mesta med motorbromsen.
Det är till att börja med betydligt mer är 60% broms fram på en mjuk standardbil. 60% broms närmar man sig på en hård sportbil med mindre lastförskjutning. En elbil med maximal regenerering är betydligt tyngre än en motorbroms. Sen så är det fortfarande så att en ”motorbromsande” elbil lägger på lite broms själv vid rätt tillfälle utan att du rör pedalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.