N Nerre skrev:
Är det lättare att förstå de som förlöjligar ICE-bilar?
Det är nog lättare att förstå att ice-bilar i sin nuvarande form börjar närma sig sitt slut.
Många tillverkare har slutat att vidareutveckla sina ice motorer och många har även tagit beslut om att lägga ner sin tillverkning av densamma.
Att det sen kommer att behövas olika sorters lösningar i framtiden för transporter är väl nog alla överens om??
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
A Argastesnickaren skrev:
Det är nog lättare att förstå att ice-bilar i sin nuvarande form börjar närma sig sitt slut.
Många tillverkare har slutat att vidareutveckla sina ice motorer och många har även tagit beslut om att lägga ner sin tillverkning av densamma.
Att det sen kommer att behövas olika sorters lösningar i framtiden för transporter är väl nog alla överens om??
Jag tycker inte att man ska skruva ner förväntningarna på övriga omställningar, dessa sker konstant och för det mesta tänker vi inte på det, eller så är det något vi antingen irriterar oss på, eller uppskattar, ett kort tag och sen inte reflekterar över mer. Våra vanor kommer fortsätta förändras, tillsammans med hela samhället och sannolikt kommer de vanor som är beroende av en ICE-bil antingen försvinna eller lösas på annat sätt. Lite tråkigt pragmatiskt men verkligheten är sällan spektakulär.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Är det lättare att förstå de som förlöjligar ICE-bilar?
Jag tycker inte man behöver förlöjliga vare sig elbilar eller ICE-bilar.

Än så länge har jag dock inte sett folk skriva:
  • ICE-bilar är inga riktiga bilar, bara leksaksbilar
  • ICE-bilsförarna ligger alltid längst fram och skapar köer för de kör så långsamt för de är rädd att bränslet ska ta slut och det är dyrt att tanka
  • ICE-bilsförarna riskerar att frysa ihjäl om det blir ett stopp på vägen. Eftersom bränslet är så dyrt kommer de ha minimalt i tanken
Har du sett sådana uttryck? Har du sett motsvarande för.elbilen ?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 5 till
  • Laddar…
Och mycket är vad vi tror ska hända, historien visar att vi ganska dåliga på att förutse det.
Vilket de senaste årens händelser visat på, tyvärr.
Så vad som gäller idag kan snabbt förändras;) Var en artikel i helgen om att land i EU, t.ex. Belgien, vill förlänga kärnkraften framåt pga risken för elbrist om naturgasen blir bristvara.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Än så länge har jag dock inte sett folk skriva:
Nej det har inte jag heller.
Fairlane Fairlane skrev:
Har du sett motsvarande för elbilen ?
Det har nog förekommit. Undrar varför? :rofl::crysmile::p
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker inte man behöver förlöjliga vare sig elbilar eller ICE-bilar.

Än så länge har jag dock inte sett folk skriva:
  • ICE-bilar är inga riktiga bilar, bara leksaksbilar
  • ICE-bilsförarna ligger alltid längst fram och skapar köer för de kör så långsamt för de är rädd att bränslet ska ta slut och det är dyrt att tanka
  • ICE-bilsförarna riskerar att frysa ihjäl om det blir ett stopp på vägen. Eftersom bränslet är så dyrt kommer de ha minimalt i tanken
Har du sett sådana uttryck? Har du sett motsvarande för.elbilen ?
Är det inte så att man ser elbilden stanna vid varje laddstolpe för att slippa få batteritorsk :p
Eller som jag skrivit tidigare. elbilar söker sig till laddarre som hundar till stolpar....

Soppa torsk kommer även drabba elbilar. Varför skulle dessa skulle dessa bättre på att beräkna? Framför allt när dessa bensinförare börjar köra elbil. ;)

Det är väl elbilar som är leksaksbilar...:D
riktiga bilförare körbensinbil, gärna lite äldre :p
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Soppa torsk kommer även drabba elbilar. Varför skulle dessa skulle dessa bättre på att beräkna?
Man får väl ta med sig en "reservdunk" som de slarviga soppabilsförarna gör.

Om vi räknar med att man vill ha 10 mil i reserv så hamnar vi på runt 20 kWh i reserven. Enklast blir väl några AA-batterier. Exempelvis Vartas ger 3 Ah styck, vilket motsvarar 0,0045 kWh. Med andra ord behövs inte ens 4500 småbatterier för att säkra resan. Nemas problemas som Erik och Mackan hade sagt! :geek:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man får väl ta med sig en "reservdunk" som de slarviga soppabilsförarna gör.

Om vi räknar med att man vill ha 10 mil i reserv så hamnar vi på runt 20 kWh i reserven. Enklast blir väl några AA-batterier. Exempelvis Vartas ger 3 Ah styck, vilket motsvarar 0,0045 kWh. Med andra ord behövs inte ens 4500 småbatterier för att säkra resan. Nemas problemas som Erik och Mackan hade sagt! :geek:
Att jag inte tänkte på det... klockrent!:p
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Man får väl ta med sig en "reservdunk" som de slarviga soppabilsförarna gör.

Om vi räknar med att man vill ha 10 mil i reserv så hamnar vi på runt 20 kWh i reserven. Enklast blir väl några AA-batterier. Exempelvis Vartas ger 3 Ah styck, vilket motsvarar 0,0045 kWh. Med andra ord behövs inte ens 4500 småbatterier för att säkra resan. Nemas problemas som Erik och Mackan hade sagt! :geek:
Det är en rolig diskussion, det mesta slutar väl funka om man glömmer väsentligheter, det gäller ju bilar med alla sorters drivmedel men i stort sett allt annat också, -disken blev inte ren, glömde sätta igång maskinen, -inget på tv ikväll, nä vi glömde sätta på den...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett antal inlägg bakåt har det väl varit en rätt ointressant pseudodiskussion.
Det går ju inte att skrota fler bilar än vad som nyproduceras, ja typ.

Så skrotningstakten får då alltså avgöras av produktionskapaciteten, vilken just nu är maximerad. Väntetiden på elbilar är lång för de mest populära.

Det är självklart att det inte ska skrotas nya bilar, eller vad man nu menar med "100% dugliga bilar".
Det skrotas bilar i ungefär samma takt som det flödar in nya, och de är de äldsta och sämsta som skrotas.
Är detta svårt att förstå?
Det svåra att förstå är att skrota bilar det inte är något fel på alls.

Farsan har en volvo s70 -2000, den är i mint condition (tack vare mig som ägde den innan :D )
Han har en cadillac -69 i mint condition.

Om inte bilen är skrot finns de ingen anledning att skrota de alls vilket årtal de än kommer ifrån, känner till en gubbe som har t-ford och a-ford i nyskick, men de går inte ta in de i den ekvationen.

Men en bil från 80 talet kan vara i mycket bättre skick än en bil från 2010. Låt bilarna rulla klart innan man snackar om skrot.
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 2 till
  • Laddar…
Återigen, det är ice bilar som kör många mil per år som skapar mycket co2. En bil som körs några hundra mil om året påverkar inte så mycket.

Därför är det bättre att beskatta bränslet än att ge pengar till folk som antingen skrotar en ice bil som annars kört 50 mil per år, eller får bidrag till att köpa en elbil som går 50 mil per år. Då kommer de som kör mycket att tjäna på att byta bil. Ska man göra nåt är det väl att sänka skatten på el, eller i värsta fall elbilen. Detta med bonus som ev ändras, tar slut eller på annat sätt är svårplanerat är ju bara extra krångel.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Återigen, det är ice bilar som kör många mil per år som skapar mycket co2. En bil som körs några hundra mil om året påverkar inte så mycket.

Därför är det bättre att beskatta bränslet än att ge pengar till folk som antingen skrotar en ice bil som annars kört 50 mil per år, eller får bidrag till att köpa en elbil som går 50 mil per år. Då kommer de som kör mycket att tjäna på att byta bil. Ska man göra nåt är det väl att sänka skatten på el, eller i värsta fall elbilen. Detta med bonus som ev ändras, tar slut eller på annat sätt är svårplanerat är ju bara extra krångel.
Det vet vi hur bra det fungerar.... Folk som kör bil ska skattas ihjäl. För en hemlis, alla har inte råd att byta sin bil mot en elbil. Det är en riktigt korkad idé. Men jag antar att du bor i tätort, villa har bara ett par mil till arbetet och har råd att köpa en ny elbil. Då motsvarar du alltså större delen av svenska folket... eller inte
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det vet vi hur bra det fungerar.... Folk som kör bil ska skattas ihjäl. För en hemlis, alla har inte råd att byta sin bil mot en elbil. Det är en riktigt korkad idé. Men jag antar att du bor i tätort, villa har bara ett par mil till arbetet och har råd att köpa en ny elbil. Då motsvarar du alltså större delen av svenska folket... eller inte
JAg tycker vi inför skatt på batterier....
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Än så länge har jag dock inte sett folk skriva:
Just de exemplen har jag inte sett, men vad sägs om:
  • Det är så jättejobbigt att behöva åka och tanka
  • Skönt att slippa betala flera hundra för full tank
  • ICE-bilar låter så hemskt
 
J JohanLun skrev:
Därför är det bättre att beskatta bränslet än att ge pengar till folk som antingen skrotar en ice bil som annars kört 50 mil per år, eller får bidrag till att köpa en elbil som går 50 mil per år. Då kommer de som kör mycket att tjäna på att byta bil. Ska man göra nåt är det väl att sänka skatten på el, eller i värsta fall elbilen. Detta med bonus som ev ändras, tar slut eller på annat sätt är svårplanerat är ju bara extra krångel.
Problemet är ju, precis som bananskalaren är inne på, att högre bränslepris drabbar främst de som är fattiga och inte har ekonomin att köpa elbil.

De som är rika kan välja mellan att fortsätta köra ICE-bil (de har råd med bränslet) eller köpa elbil. Det som är fattiga och kör under genomsnittet kan bara välja mellan att fortsätta köra en billig ICE-bil eller sluta köra bil.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.