Enligt nån undersökning så hade typ 25% av de tillfrågade aldrig haft nån punktering. Visst, det kanske var folk som vara kört bil ett år, jag vet inte, jag hittade inga detaljer om undersökningen.
 
  • Gilla
Oskar Norrköping och 1 till
  • Laddar…
Kanske dags för en egen tråd om punka snart?
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
S
J jocke31 skrev:
Precis mina tankar också. Vill minnas att jag läst att snittbilisten kör ca 1100 mil/år, t ex. Det här går ju faktiskt att räkna på.

Jag ställer mig också tveksam till det uppgivna behovet till att kunna dra 1500 kg på släp hos så många. Med tanke på frekvensen i detta argument så borde ju trafiken vara smockfull med släpkärror, men så är det inte. Väldigt många skulle tjäna ekonomiskt på att beställa hemleverans och hyra en lastbil vid behov snarare än att köpa en släpkärra.

För många som vardagskör 3-10 mil/dag så är det sannolikt lönsamt att hyra en bil om de vid enstaka tillfällen behöver åka långt. Eller - helt enkelt acceptera att det tar någon timme extra att ladda på vägen.

Det är precis som du skriver inte speciellt ekonomiskt att skaffa en bil med egenskaper för extremfallen och tänkta scenarier, utan smartare att inventera vardagsbehovet och anpassa bilköpet därefter.
Vaddå beställa hemleverans? Allt man kör med släp ska väl inte hem?? Att "hyra lastbil" blir nog dyrare om man ska göra varje gång man kör sopor eller ved...:crysmile:
 
S sonabr4000 skrev:
Vaddå beställa hemleverans? Allt man kör med släp ska väl inte hem?? Att "hyra lastbil" blir nog dyrare om man ska göra varje gång man kör sopor eller ved...:crysmile:
Jag vet ju inte hur mycket sopor du kör, men för vår del så är det mycket ovanligt att det är sådana mängder att det inte ryms i skuffen på bilen. Det mesta trädgårdsavfallet hamnar i komposten, men idag körde jag faktiskt några sopsäckar med grenar till återvinningen då vi beskar en ligusterhäck rätt hårt.

I veckan avvecklade vi dessutom ett gammalt piano, det kostade 1900 kr inkl moms för hela uppdraget, kan inte se att verken min rygg eller plånboken led så mycket av det. Tidigare i vår bytte vi diskmaskin. Leverans, installation och bortforsling av den gamla maskinen kostade typ 800 kr.

Den här typen av händelser händer någon enstaka gång/år för vår del och motiverar inte kostnaden för att montera dragkrok på bilen.

De flesta större transporter är just leveranser - och då är det inte dyrt att få hem grejerna. Vi beställde t ex rabattkanter i corten förra året och den leveransen kostade typ 800 kr (från leverantören i en annan del av landet) och vi fick en pall levererad till uppfarten och slapp bära och köra 80 mil för att hämta grejerna.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Vaddå beställa hemleverans? Allt man kör med släp ska väl inte hem?? Att "hyra lastbil" blir nog dyrare om man ska göra varje gång man kör sopor eller ved...:crysmile:
BTW, senast jag behövde köra större mängd saker var för några år sedan då jag hjälpte dottern att flytta. Då hyrde jag en lätt lastbil på OK för typ 1500 spänn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag vet ju inte hur mycket sopor du kör, men för vår del så är det mycket ovanligt att det är sådana mängder att det inte ryms i skuffen på bilen. Det mesta trädgårdsavfallet hamnar i komposten, men idag körde jag faktiskt några sopsäckar med grenar till återvinningen då vi beskar en ligusterhäck rätt hårt.

I veckan avvecklade vi dessutom ett gammalt piano, det kostade 1900 kr inkl moms för hela uppdraget, kan inte se att verken min rygg eller plånboken led så mycket av det. Tidigare i vår bytte vi diskmaskin. Leverans, installation och bortforsling av den gamla maskinen kostade typ 800 kr.

Den här typen av händelser händer någon enstaka gång/år för vår del och motiverar inte kostnaden för att montera dragkrok på bilen.

De flesta större transporter är just leveranser - och då är det inte dyrt att få hem grejerna. Vi beställde t ex rabattkanter i corten förra året och den leveransen kostade typ 800 kr (från leverantören i en annan del av landet) och vi fick en pall levererad till uppfarten och slapp bära och köra 80 mil för att hämta grejerna.
Då väljer nog de flesta hemkörning... 80mil.. så roligt är det inte...
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Ni har ju olika behov, en av er klarar det utan "dragbil" och den andra behöver, dvs ingen av er har rätt;) Eller båda:crysmile:
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
:cool:;)
Men ibland kan det vara bra och även med awd.
Släpvagn lastad med fällna trädstammar på en skogsstig, del av bil syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
S
J jocke31 skrev:
Jag vet ju inte hur mycket sopor du kör, men för vår del så är det mycket ovanligt att det är sådana mängder att det inte ryms i skuffen på bilen. Det mesta trädgårdsavfallet hamnar i komposten, men idag körde jag faktiskt några sopsäckar med grenar till återvinningen då vi beskar en ligusterhäck rätt hårt.

I veckan avvecklade vi dessutom ett gammalt piano, det kostade 1900 kr inkl moms för hela uppdraget, kan inte se att verken min rygg eller plånboken led så mycket av det. Tidigare i vår bytte vi diskmaskin. Leverans, installation och bortforsling av den gamla maskinen kostade typ 800 kr.

Den här typen av händelser händer någon enstaka gång/år för vår del och motiverar inte kostnaden för att montera dragkrok på bilen.

De flesta större transporter är just leveranser - och då är det inte dyrt att få hem grejerna. Vi beställde t ex rabattkanter i corten förra året och den leveransen kostade typ 800 kr (från leverantören i en annan del av landet) och vi fick en pall levererad till uppfarten och slapp bära och köra 80 mil för att hämta grejerna.
Ja nu kör vi inte några fjutt-transporter till återvinningen som går in i någon baklucka. Ovh som jag skrev: alla övriga transporter går inte nödvändigtvis till bostaden. Att transportera ved, virke etc.
Att snåla in på den dryga tusenlappen för att ha dragkrok vore för oss det mest ekonomiskt och praktiskt idiotiska beslutet.
 
Fairlane
S sonabr4000 skrev:
Ja nu kör vi inte några fjutt-transporter till återvinningen som går in i någon baklucka. Ovh som jag skrev: alla övriga transporter går inte nödvändigtvis till bostaden. Att transportera ved, virke etc.
Att snåla in på den dryga tusenlappen för att ha dragkrok vore för oss det mest ekonomiskt och praktiskt idiotiska beslutet.
Att elbil inte passar till alla är det ingen som förnekar, tvärtom. Kör man väldigt ofta stora tunga släp och det är svårt att hitta alternativ, då är elbil inte rätt val. Kör man lättare släp någon/några gånger om året kan man istället välja att lösa de sakerna på annat sätt, eller skaffa en elbil som kan klara det jobbet. Jag själv kör regelbundet släp till exempel, tillräckligt ofta för att jag ska ha valt att köpa ett eget släp. Trots det så beställde jag hemkörning av den nya sängen när jag flyttade. Det hade varit en lätt sak att ta på släpet, men att bära upp 130 kg till sovrummet själv lockade inte och hemkörning kostade inte så mycket.

Som sagt, alla är medvetna om att elbil inte fungerar för alla. Däremot verkar det som att de som ofta kör tunga släp tror att majoriteten av bilförare gör det, eller så har de något annat konstigt skäl till att klaga på de som väljer elbil.
Man hittar på en massa saker om elbilar, saker som inte stämmer med verkligheten, bara för att klaga på elbilarna. Obegripligt varför man gör så.
 
  • Gilla
hobbs och 6 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
För att ingen vill argumentera för att ge pengar till rika nybilsköpare...

När alla vet att en skrotningspremie på 70000 SEK skulle vara ett effektivare sätt att förnya bilparken...

/ATW
Varför ska bilparken skrotas ut? Så länge vi inte bara säljer elbilar så skulle många skrotade bilar ersättas med bilar med liknande miljöbelastning och det hela skulle bara vara kapitalförstöring.

Det bästa torde vara att göra det dyrare att köra törstiga fossilbilar om man vill snabba på omställningen. Det kan låta värre för de som är fattiga, men frågan är om inte bidrag till teslaköpare om möjligt är mer orättvist bara att det inte är lika uppenbart. Att samla in från de fattiga och dela ut godtyckligt har varit en framgångsrik politik länge.
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Varför ska bilparken skrotas ut? Så länge vi inte bara säljer elbilar så skulle många skrotade bilar ersättas med bilar med liknande miljöbelastning och det hela skulle bara vara kapitalförstöring.

Det bästa torde vara att göra det dyrare att köra törstiga fossilbilar om man vill snabba på omställningen. Det kan låta värre för de som är fattiga, men frågan är om inte bidrag till teslaköpare om möjligt är mer orättvist bara att det inte är lika uppenbart. Att samla in från de fattiga och dela ut godtyckligt har varit en framgångsrik politik länge.
Därför att skrotningspremie skulle gå till dem som har de billigaste och äldsta bilarna som skulle få pengar att köpa en nyare bränslesnålare bil eller gå samman i någon annan transportlösning.

Hur du kan tro att göra det dyrare att ha en bil för en fattig skulle göra det möjligt att skaffa en elbil är ju otroligt och då har vi inte ens pratat om laddningsmöjligheterna om du bor på landsbygden i en hyreslägenhet.

Kapitalförstöring är att ge bidrag till dem som skulle köpt elbil byggt elladdare oavsett.

Hur stor del Teslaköpare grundade sitt beslut på bidraget?

/ATW
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Varför ska bilparken skrotas ut? Så länge vi inte bara säljer elbilar så skulle många skrotade bilar ersättas med bilar med liknande miljöbelastning och det hela skulle bara vara kapitalförstöring.

Det bästa torde vara att göra det dyrare att köra törstiga fossilbilar om man vill snabba på omställningen. Det kan låta värre för de som är fattiga, men frågan är om inte bidrag till teslaköpare om möjligt är mer orättvist bara att det inte är lika uppenbart. Att samla in från de fattiga och dela ut godtyckligt har varit en framgångsrik politik länge.
Sen känns det väl inte så miljövänligt att skrota 100% dugliga bilar. Kan inte tänka mig att miljövinsten blir något större.
Dels ska du skrota ner en 100% fullt funktionsduglig bil, sen ska du tillverka en hel ny bil, sen skall man möta efterfrågan på elen.
Eftersom tillverkarna går mer över på miljövänliga bilar så sker det av sig självt.
Att göra det snordyrt att kunna ta sig till jobbet är ju ändå orättvist mot oss som inte kan ta oss till jobbet som en del kan göra till riktigt billigt pris. Månadskort i sthlm för tusentalt avgångar 890 kr? Hela skåne ca 1200 kr, dock har vi inte så många avgångar :(

Det mest korkade i historien var bidrag till elcyklar, borde aldrig funnits någonsin. Hade varit bättre att ge bidraget till riktiga trampcyklar utan el.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Därför att skrotningspremie skulle gå till dem som har de billigaste och äldsta bilarna som skulle få pengar att köpa en nyare bränslesnålare bil eller gå samman i någon annan transportlösning.

Hur du kan tro att göra det dyrare att ha en bil för en fattig skulle göra det möjligt att skaffa en elbil är ju otroligt och då har vi inte ens pratat om laddningsmöjligheterna om du bor på landsbygden i en hyreslägenhet.

Kapitalförstöring är att ge bidrag till dem som skulle köpt elbil byggt elladdare oavsett.

Hur stor del Teslaköpare grundade sitt beslut på bidraget?

/ATW
Den hade ju aldrig någonsin fungerat på min far. Han hade bara förlorat i alla lägen från alla håll om han hade fått 70 tusen för att köpa en miljöbil. Aldrig köpt en vardagsbil för över 30 000, hur fasen skulle de se ut om han i sitt yrke körde runt med nya elbilar med bagaget fullt med smutsiga verktyg, han var/är murare :D Elbilen hade kollapsat inom ett år av allt betongdamm.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Därför att skrotningspremie skulle gå till dem som har de billigaste och äldsta bilarna som skulle få pengar att köpa en nyare bränslesnålare bil eller gå samman i någon annan transportlösning.
70.000 i skrotningsbidrag skulle utradera massor av bilar som körs få mil per år och i ett livscykelperspektiv skulle det vara vansinne.

De "billiga" bilar som "fattiga" köper idag är fortfarande inte elbilar utan små bilar som kanske har NÅGOT bättre bränsleekonomi än en nyproducerad. Jag har (via jobbet) bytt bil ungefär vartannat år senaste 10 åren. Bilen jag hade innan, en gammal SAAB 9-3, drog ungefär 0,75. De olika golfar jag haft (bensin, diesel, gas) har givetvis dragit mindre och troligen (utom dieseln) varit renare. Men förbrukningen i "normalkörning" är inte otroligt mycket lägre. När jag nu körde till fjällen med min Passat GTE (pluginhybrid) så drog den 0.69. Då är 2/3 av resan på "landsväg".

Min mamma kör kanske 500 mil per år i en kanske 3 år gammal pytteliten Kia. Jag vet inte vad en sådan inbringar om man säljer den, kanske 70.000? Dvs den skulle skrotas bort med "din" skrotpremie. Hon frågade häromdan om hon borde byta till en hybrid, kanske en Yaris? Jag sade definitivt nej till det. Kör man 500 mil per år är det varken en miljömässig eller ekonomisk vinst. Om man kan ladda bilen hemma och bara kör korta sträckor vore en liten elbil vettig, men inte med den låga körsträckan. En Yaris (som ju var så bra enligt hennes väninna för man behövde inte kludda med sladdar för att ladda) drar säkert lite mindre än motsvarande rena bensinbil, men all energi kommer från bensin.

Hur du kan tro att göra det dyrare att ha en bil för en fattig skulle göra det möjligt att skaffa en elbil är ju otroligt och då har vi inte ens pratat om laddningsmöjligheterna om du bor på landsbygden i en hyreslägenhet.
/ATW
Kanske kunde man sänka det generella skattetrycket?

Höj för all del skatten på nya, tunga och törstiga fossilbilar och sänk skatten på elbilar. Men ta bort alla dessa "bidrag". Ha en långsiktig skatt på bränsle som stimulerar att köpa el eller bränslesnåla bilar.

Nu tycker jag bensin och diesel är så dyra så att jag tror detta kommer lösa sig själv. Men det är inte självklart att alla ska kunna köra bil så mycket de vill. Det är dyrt med bil, redan som det är nu.

En Dacia Spring kostar under 100.000 i Rumänien. Den har om jag minns rätt 25 mils räckvidd. Troligen funkar den för de flesta ensamstående mammor även i norra Sverige för att ta sig till och från arbete. Den går att ladda från ett vanligt eluttag som de flesta har hemma. Om man inte har el hemma så lever man under rätt enkla förhållanden, frågan är om man då har bil? Den kanske inte funkar på fjällresan, men hur många "fattiga" har råd att hyra en stuga för 15 papp?
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.