Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Alla riskberäkningar visar ju att det är farligare att få covid än att vaccinera sig.
Större risk för sjukhusvård pga. covid än pga. vaccin.
Större risk för intensivvård pga. covid än pga. vaccin.
Större risk för att avlida pga. covid än pga. vaccin.
Större risk för postcovid än långtidsbesvär pga. vaccin.
Gäller från 12 år.

Minst 1 % får postcovid och för vuxna är det rätt oberoende av ålder. Långt mindre än 1 % av alla vaccinerade får långtidsbesvär pga. vaccinet.
Alla riskberäkningar visar även att ovaccinerade löper ingen risk för biverkningar av sprutan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar tillmäta ett virus intelligens. Eftersom virus saknar det så är din fråga tramsig.

Det finns åtminstone tre hypoteser om hur omikron uppstod och det har skrivits om det tidigare, åtminstone i nyhetstråden.
Jag tillmäter inte virus intelligens däremot dig, vilket jag kanske måste ompröva. Något svar på frågan torde jag tydligen inte få.
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Alla riskberäkningar visar även att ovaccinerade löper ingen risk för biverkningar av sprutan.
Det är väl ungefär lika meningsfullt påstående som att säga att den som bosätter sig i skogen och aldrig träffar någon löper ingen risk för biverkningar av covid-sjukdom.

Riskberäkningar i det här fallet gäller en jämförelse mellan två saker. Det blir då meningslöst att bara betrakta den ena saken.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag tillmäter inte virus intelligens däremot dig, vilket jag kanske måste ompröva. Något svar på frågan torde jag tydligen inte få.
M mickef skrev:
Tolkar jag dig rätt att Coronaviruset surnade till på alla Covid-vaccinerade och "tidigare sjuka" och letade i st upp ovaccinerade och bildade Omikron?
Nej, det går inte till så alls när virus smittar och bildar nya mutationer.

Eftersom du inte kunde förstå ovanstående svar av mitt tidigare svar så är det kanske din som behöver omprövas.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl ungefär lika meningsfullt påstående som att säga att den som bosätter sig i skogen och aldrig träffar någon löper ingen risk för biverkningar av covid-sjukdom.

Riskberäkningar i det här fallet gäller en jämförelse mellan två saker. Det blir då meningslöst att bara betrakta den ena saken.
De som avstår vaccineringen på grund av rädslan för biverkning ser risken 100 mot 0 och väljer 0. Risken att drabbas av Covid är "nästa pilsner" (jag citerar för att du inte ska blanda in alkoholproblematiken i frågan).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det spelar liksom ingen roll i sammanhanget. Sjukhusen har inte översvämmats av folk som har fått en massa konstiga symtom efter vaccineringen däremot har sjukhusen översvämmats av folk som har covid eller har fått postcovid. Detta trots då att många fler har vaccinerats än som fått covid.
Ditt val för dig är lika lätt att göra som mitt val för mig.
Jag ville bara lyfta det faktum att när du eventuellt har fått nervsmärtor så får du ligga i din säng och ingen vill hjälpa dig. Även fast du har betalat lika mycket skatt som alla andra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det går inte till så alls när virus smittar och bildar nya mutationer.

Eftersom du inte kunde förstå ovanstående svar av mitt tidigare svar så är det kanske din som behöver omprövas.
Min fråga gällde ditt påstående:
"Citatet gäller ju omikron som uppstod och kunde växa till bland ovaccinerade människor."
 
BirgitS
davveno1 davveno1 skrev:
Ditt val för dig är lika lätt att göra som mitt val för mig.
Jag ville bara lyfta det faktum att när du eventuellt har fått nervsmärtor så får du ligga i din säng och ingen vill hjälpa dig. Även fast du har betalat lika mycket skatt som alla andra.
Jag hoppas att du inser att det även gäller många med postcovid.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Min fråga gällde ditt påstående:
"Citatet gäller ju omikron som uppstod och kunde växa till bland ovaccinerade människor."
Okej, om det ska vara så svårt att förstå.
M mickef skrev:
Tolkar jag dig rätt att Coronaviruset surnade till på alla Covid-vaccinerade och "tidigare sjuka" och letade i st upp ovaccinerade och bildade Omikron?
Nej, du tolkar mig fel.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du inser att det även gäller många med postcovid.
Får dom inte heller hjälp av vården?
Värdelös vård vi har oavsett.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, om det ska vara så svårt att förstå.
Nej, du tolkar mig fel.
Och hur ska man tolka det du skrev?
 
BirgitS
M mickef skrev:
De som avstår vaccineringen på grund av rädslan för biverkning ser risken 100 mot 0 och väljer 0.
Säger ju en del om deras förmåga att ta in fakta, analysera och komma fram till faktabaserade slutsatser i stället för att agera primitivt känslomässigt, apropå att du drog in min intelligens.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
davveno1 davveno1 skrev:
Får dom inte heller hjälp av vården?
Värdelös vård vi har oavsett.
En stor andel av de med postcovid får vård precis som en stor andel av de vårdbehövande vaccinerade får vård. När det gäller postcovid är det ju många symtom som man inte vet hur man ska behandla.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Och hur ska man tolka det du skrev?
Jag skrev tre meningar i inlägg #15372.
Vad är det som är så svårförståeligt att det behöver tolkas?
Jag tycker det är tre meningar som är baserade på välkända och självklara fakta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Säger ju en del om deras förmåga att ta in fakta, analysera och komma fram till faktabaserade slutsatser i stället för att agera primitivt känslomässigt, apropå att du drog in min intelligens.
Alla är väl inte lika analytiska som vaccinerade verkar vara i gemen, men känslomässiga individer kan vara intelligenta också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.