Frustrator Frustrator skrev:
Ersätter du inte skalet med en liggande och en stående pelarborr?
Faan! Nu sätter du griller i huvudet på mig! (y)
Kanske blir det någon form av överrock framöver? :thinking:
Dag
 
stigen stigen skrev:
Testing - testing!

Har nu fått ihop alla lösa trådar och det trasiga Deltaloket går att köras analogt.

[video]

[video]

På vanliga analoga lok byter man färdriktning genom att hastigt trycka ner hastighetsspaken och får en strömspik som slår om ett relä och då vänder tåget riktning, om jag nu har fattat det rätt.

Jag har tagit en annan genväg. I stället för att försöka bygga in ett växlingsrelä har jag skaffat en mini tvålägesbrytare. Den kommer att monteras bak på loket. Då blir det ett nytt moment för dom små ”rallarna”! Dom måste stanna tåget och slå om brytaren för att ändra färdriktningen. Fler saker att hålla reda på. Perfekt!

Men först gäller det att minimera kablarna och försöka fästa dom på att bra sätt. Där är inte mycket plats under skalet!

Dag
Då har du gått tillbaka till Märklins rötter. Förr fanns det en spak för att manuellt byta körriktning på reläet om man inte hade så avancerad trafo som man kunde ge den där strömspiken med.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Då har du gått tillbaka till Märklins rötter. Förr fanns det en spak för att manuellt byta körriktning på reläet om man inte hade så avancerad trafo som man kunde ge den där strömspiken med.
Intressant! Det hade jag ingen aning om!
Tillbaka till rötterna alltså!
Dag
 
Äntligen klart!

Att få ihop allting så det passade inunder skalet tog lite tid. Att löda ihop trådarna tog ännu längre tid. Att löda är verkligen inte min gren. Saknar hela tiden en tredje hand. För att få plats med brytaren där bak fick jag offra baklampan. Men nu rullar det på.
För nu passar vi en hostande ”Förste lokförare” hela veckan. Att blanda H0-skalan med Lego duplo fungerar perfekt! Kreativiteten flödar!
Dag

 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 13 till
  • Laddar…
Min dagliga tur

Jag brukar gå in om Jula på Värmdö varje dag nu när dom bygger om. Hela tiden nya fynd till kanonpriser!
I dag blev en kompis glad! Allt på bilden 1549kr!
Det kallar jag bra reapriser!
Trevlig Helg! :beer::beer::beer:
Dag

Olika verktyg och hushållsprodukter inköpta på rea, inklusive hårtork, städset och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvitto från Jula med flera poster och slutsumman 1549 kr, samtliga varor med 50% rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Skogsmusen och 5 till
  • Laddar…
För mig själv blev det en ”villhöver” borrhammare (1599kr) för 350kr.
Jag har den billigaste Meecen tidigare så nu blir den bortskänkt till någon behövande.
Dag

Ny borrhammare från Meec Tools i förpackning, med tekniska specifikationer och varumärkeslogo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
aglphoto och 7 till
  • Laddar…
Philips MFB

När Philips lanserade den första aktiva MFB-högtalaren 22RH532/00Z MFB på 1970-talet var det med en helt ny teknik att hantera basdistorsion. Enkelt uttryckt kunde man spela djubare bas med mindre högtalarkabinett. Den första modellen var en trevägs högtalare i ljus faner.
Genom åren har jag haft några sådana men sålde bort dom när jag satsade på nästa generation.
Jag har kvar 2 diskantelement om någon skulle behöva.

Philips MFB-diskantelement från en äldre aktiv högtalare, liggande på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Philips MFB diskantelement från en 1970-talets aktiva högtalare på skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa generation innehöll 4 olika högtalarmodeller. Se PDF!

Sveriges Radio använde under många år den minsta som ”monitor” ute på fältet.
Vissa av modellerna salufördes även under namnet Dux i Sverige.

Ibland dyker dom här udda högtalarna upp på begagnatmarknaden men den största begagnatmarknaden finns i Holland. Kolla på holländska ebay eller marktplatz.

Fler frågor så är det bara att återkomma!
Dag
 
  • Gilla
Taxture och 2 till
  • Laddar…
Men vad bestod där där MFB av? Högtalarna vart ju aktiva men det ser ut som allas baselement hade dubbla talspolar eller nåt? Sitter ju 4 trådar på konen.
Hörde Dux och Philips ihop? För i Dux högtalare satt det ju bara Philips element
 
D Djävulssnickarn skrev:
Men vad bestod där där MFB av? Högtalarna vart ju aktiva men det ser ut som allas baselement hade dubbla talspolar eller nåt? Sitter ju 4 trådar på konen.
Hörde Dux och Philips ihop? För i Dux högtalare satt det ju bara Philips element
Dom där två extra trådarna i konen tillhörde MFB-funktionen. När konen började svänga för mycket utan kontroll gick tydligen någon krets in och kompenserade det. Så har jag fattat det hela.
Dom två största lådorna 545 har 12” basar men kan med den funktionen spela som om lådan hade haft 18” element.
Duxmärkningen var nog bara ett sätt att höja statusen på Hi-Fi prylarna.
Philips var ju mycket elvispar mm på denna tiden.
Om Dux namnet hade något att göra med möbeltillverkaren Dux har jag ingen aning om.
Dag
 
Aha det låter ju bra, den konstruktionen skulle man ju haft i subwoofers, tänk vilket drag det skulle bli i dom då.
Ja så kan det ju ha varit, verkar bara va så i Sverige dock, har inte sett Dux nån annanstans.
Men elementen från Philips verkar folk ha gillat, särskilt AD8066 basarna, de med svart dammkåpa i hårdplast. De ser man i väldigt många högtalare, särskilt nordiska. De är ju otroligt bra, de låter bra å tål rejält med effekt
 
Philips högtalarelement har alltid varit populära bland andra tillverkare och självbyggare. Speciellt gummit i konerna känns som nytt i mina nästan 50 år gamla hötalare. Många väldigt namnkunniga tillverkare har genom åren haft väldiga problem med gummiinfästningen av konerna i sina högtalarelement.

Dag
 
Gamla högtalare med två koner och mittenhorn står på en stol med skruvade kantupphängningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja så är det med mina högtalare med, gummit känns helt nytt. Frågan är vad det är för slags gummi?
Dessa högtalarna är topparna till 2x22" subben. De har jag haft på många galna fester i många år å de har aldrig hänt nåt med dom. Har dom också på större events å festivaler som frontfillhögtalare på scenen ihop med mitt stora PA. De elementen har Philips lyckats bra med.
Men det är väl inte gummit som är problemet utan snarare De som hade skum som kantupphängning? Som bland annat Luxor å vissa Mirsch, där kanten ibland är helt borta. Seas å Peerless hade liknande gummikanter som Philips å de är också som nya idag
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Phillips var ägare till gamla svenska dux radio. så jag gissar att de delade mycket komponenter
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Äntligen!

Efter veckor och månader av stöttning med barnbarnen blev det verkstadstid i helgen.
Efter fyndinköpet av SDS-Max maskinen behövdes en adapter från Max - Plus.

Adapter för SDS-Max till SDS-Plus ovanpå en träverktygsbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kan jag använda alla mina tidigare borr!

En ny liten verktygsbricka är under framtagning. Månadens Jula Rea har resulterat i 4 olika paket med Remington skägg och hår trimmers. Sex maskiner och väldigt många tillbehör. Sen Corona startade har jag inte varit hos frisören utan ”Trädgårdsmästaren” som är bra på klippa blommor m.m har tagit över den rollen. Alla olika maskinerna på en bricka kommer att bli bra!
Givetvis måste brickan testas med en ” Pelarborr” innan alla maskinerna läggs på plats!

Verktygsbricka i trä under konstruktion med uppmärkta hål för olika verktyg samt en ölburk ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Yaax och 7 till
  • Laddar…
Redo för insats!

Brickan för alla hårmaskiner är klar.

Flera olika hårmaskiner från Remington uppradade på en svart bricka, inklusive tillbehör och batteridrivna modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fattar inte riktigt hur dom på Remington tänker miljömässigt. Fyra laddningsbara maskiner och alla har olika sorters laddare! Där finns utrymme för förbättringar! Dom två mindre maskinerna är batteridrivna.

Olika laddare och sladdar för hårmaskiner på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite olika tillbehör hamnar i en liten plastlåda som är lätt att stoppa undan.

Hårvårdsutrustning med olika tillbehör organiserade på en vit bricka med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bricka med olika hårvårdstillbehör inklusive kammar och laddningsbara maskiner, kritik av olika laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Priset för hela utrustningen blev mindre än en klippning hos frisören. 290kr!
Det kallar jag ett klipp!

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.