Måste nog göra en snart var för länge sen sist
 
nino nino skrev:
Måste nog göra en snart var för länge sen sist
haha, det är alltid läge för pulled pork!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
whork whork skrev:
haha, det är alltid läge för pulled pork!
Ja
Har brukat haft det med på heldagscruising, perfekt att äta kall med lite vitlökssås, grönsaker och tortillabröd
Nu var det ju ett tag sen man var på det...
 
nino nino skrev:
Ja
Har brukat haft det med på heldagscruising, perfekt att äta kall med lite vitlökssås, grönsaker och tortillabröd
Nu var det ju ett tag sen man var på det...
ja, nu känns det som att man gör allt för första gången :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Smiter in min fråga här, hur håller ni grillgallret blankt och fräscht?

Har bara haft min 57a weber en säsong och har gnidit som en idiot för att hålla gallret blankt och fint, gamla grillen och gallret såg ut som 7 svåra år
Pensla på matolja efter grillningen när gallret fortfarande är varmt, sen borste när käket är uppätet. Oljan löser både fett och mjukar upp det som blivit kol.
Annars är det bara att köra i diskmaskinen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Väcker den här tråden till liv igen. Vår Weber Q3200 går in på sin 6:e säsong nu och har väl varit hyfsat nöjd fram tills i år när jag fått byta termometern och brännarröret har rostat sönder ("märkligt" sammanträffande att det händer precis när garantin gått ut...). Vad gäller grillningen hade jag förväntat mig lite jämnare värme ut i kanterna än vad den kan leverera och är det blåsigt så orkar den inte upp i temperatur riktigt. Grillytan är också i minsta laget. Funkar för familjen men är det gäster så krävs det logistik.

Kontentan är att jag funderar på att skaffa ny grill och då är det ju hela havet stormar igen. Valet står nog egentligen mellan en ny större gasol-weber i genesis-serien tror jag eller någon form av smoker. Mycket har avhandlats i tråden redan men är nyfiken på vilka modeller som gäller 2024?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Väcker den här tråden till liv igen. Vår Weber Q3200 går in på sin 6:e säsong nu och har väl varit hyfsat nöjd fram tills i år när jag fått byta termometern och brännarröret har rostat sönder ("märkligt" sammanträffande att det händer precis när garantin gått ut...). Vad gäller grillningen hade jag förväntat mig lite jämnare värme ut i kanterna än vad den kan leverera och är det blåsigt så orkar den inte upp i temperatur riktigt. Grillytan är också i minsta laget. Funkar för familjen men är det gäster så krävs det logistik.

Kontentan är att jag funderar på att skaffa ny grill och då är det ju hela havet stormar igen. Valet står nog egentligen mellan en ny större gasol-weber i genesis-serien tror jag eller någon form av smoker. Mycket har avhandlats i tråden redan men är nyfiken på vilka modeller som gäller 2024?
Inte gasolgrill men jag har haft denna grill 3-4 år och är supernöjd. Bra grillytor, lätt att få upp i värme osv.
https://gardenstore.se/produkt/boretti-barilo-2-0-kullgrill/
Fasiken vad den har gått upp i pris sedan jag köpte den.... 😢
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Köpte en begagnad gasgrill för 20€ för två år sen och har varit nöjd med den. Jag lade in lava rocks på test förra veckan för flammskydden har gjort sitt. De ska samla värmen och göra uppvärmningen jämnare men inte vet jag, det finns ställen som är varmare och kallare för det.

Jag tror jag tillverkar en egen grill nästa gång. Eller egna brännare åtminstone i den här.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Läste någonstans att om man ska hoppa in på smokerspåret så är det 3-4mm stål som behövs om det inte ska rosta sönder direkt, dvs de "billiagre" tunnorna är inte värda att satsa på.

Dessvärre så har jag inte plats att förvara en grill någon annanstans än utomhus på vintern heller och det är ju inte optimalt på något sätt.

Frugan är inne på att bara köpa en ny gasolgrill, men jag vet inte jag. En riktig BBQ lockar ju.

Någon med erfarenhet eller åsikter om pelletsgrillarna?
 
Gällande smokers har jag en Weber Smokey Mountain 18.5" sedan 2008 som står ute året om. Den funkar fint ännu idag. Jag har modifierat den på ett vis, jag borrade ett hål i botten för dränering.

Men det är inte en grill.
 
Z z_bumbi skrev:
Annars är det bara att köra i diskmaskinen.
När det sitter för djävligt fast blir det högtryckstvätten och roterande stålborste.
 
nikasp
mexitegel mexitegel skrev:
Väcker den här tråden till liv igen. Vår Weber Q3200 går in på sin 6:e säsong nu och har väl varit hyfsat nöjd fram tills i år när jag fått byta termometern och brännarröret har rostat sönder ("märkligt" sammanträffande att det händer precis när garantin gått ut...). Vad gäller grillningen hade jag förväntat mig lite jämnare värme ut i kanterna än vad den kan leverera och är det blåsigt så orkar den inte upp i temperatur riktigt. Grillytan är också i minsta laget. Funkar för familjen men är det gäster så krävs det logistik.

Kontentan är att jag funderar på att skaffa ny grill och då är det ju hela havet stormar igen. Valet står nog egentligen mellan en ny större gasol-weber i genesis-serien tror jag eller någon form av smoker. Mycket har avhandlats i tråden redan men är nyfiken på vilka modeller som gäller 2024?
Jag grillar året runt med vår Q3200 men har överdrag och det är bara gallren som blir rostiga till slut. Har en Q220 i torpet som är 12 år nu och bara gallren . Uppgraderade du någonsin regulator? Båda mina grillar går så ”in in h-vete” men minus att man inte kan fisköra på riktigt låg temperatur nu.
 
nikasp nikasp skrev:
Uppgraderade du någonsin regulator?
Kan man göra det? Det låter som jag om det och sen helt förträngt? :D. Men, nej det har jag inte gjort - men har sneglat lite på den då och då då jag tycker grillen ibland inte orkar få upp tempen medans den andra gånger istället blir väldigt varm...
 
Normalt i Finland är det en 30mbar för de flesta grillar. Sen finns det 50mbar också.

Och till gasolbrännaren har jag en 0 - 2 bars regulator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.