Claes Sörmland
Att risken för ett kylskåp ligger hos säljaren fram till tillträdet är väl rätt klart. Frågan är mer vad värdet är på ett gammalt fungerande kylskåp jämfört med samma kylskåp som inte fungerar vid tillträdet. Några symboliska hundralappar är väl det rimliga. D v s inget att bråka om vid ett tillträde.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fick följande info från Mäklarsamfundet.
https://www.maklarsamfundet.se/konsument/konsumentkollen
Se avsnitt 14.
Enligt detta är det inte självklart att säljaren alltid har ansvar ens om vitvaran rasat vid tillträdet.
Oavsett detta har köparen erbjudits en viss kompensation.
Vi får se var det slutar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Mower#1 skrev:
Fick följande info från Mäklarsamfundet.
[länk]
Se avsnitt 14.
Enligt detta är det inte självklart att säljaren alltid har ansvar ens om vitvaran rasat vid tillträdet.
Oavsett detta har köparen erbjudits en viss kompensation.
Vi får se var det slutar.
Exakt. Jag har sett detta faktum på fler ställen där advokater har diskuterat denna fråga, t.ex. law-line. Just de två sakerna om den tekniska livslängden respektive huruvida det skulle påverka priset verkar de flesta ha missat. Lycka till!
 
Isakare Isakare skrev:
Många skriver att de inte vet alla detaljer, vad är de för detaljer ni vill veta ??
Säljaren städar o stänger av kylskåpet, vilket är helt normalt.
Köparen ståtar det en månad senare, och då fungerar det inte.
Vad mer behöver man veta ??

Ja frågade mina köpare om de skulle flytta in direkt, vilket de skulle, så jag stängde inte av kyl o frys.
Det vore t.ex intressant att veta vad det är för fel på kylskåpet. Vi stänger alltid av strömmen på sommarstället när vi stänger för vintern, på våren sen är det ofta kylen inte vill gå igång. Men det brukar lösa sig med div knep som att vända kontakten och att banka på skåpet :)
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Det vore t.ex intressant att veta vad det är för fel på kylskåpet. Vi stänger alltid av strömmen på sommarstället när vi stänger för vintern, på våren sen är det ofta kylen inte vill gå igång. Men det brukar lösa sig med div knep som att vända kontakten och att banka på skåpet :)
Den gamla kylen i mitt hus i Spanien står under tak och jag har den till att kyla vatten och annan dricka. Den är från början på 80-talet och står stilla ca 10 månader om året. Den fyller sin funktion men jag är inte beroende av den.

En släkting har en frys från slutet av 50-talet och den har gått konstant året om genom alla åren. De har älg i den och den värmer ett källarutrymme som behöver värme året om så det gör inget att den inte är A+++

Jag inbillar mig (men kan ha fel) att det var lite bättre kvalitet på dåtidens kompressorer.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Sen är det ju lite oklart om tillträdet var en månad efter avstängd eller om tillträdet är ,men det tar ytterligare en månad innan köparen till sist flyttar in och upptäcker att nu funkar inte kylen..
ÄR det som i det senare fallet att köparen har tillgång / tillträde men dröjer med inflytt 1 månad och då först upptäcker det så har köparen ännu mindre att hämta om den ens hade nåt från början..

Ska man gå till hårklyverier så är det ju omöjligt att bevisa exakt när den slutade funka..
Säljaren hävdar att den funkade och köparen hävdar att den inte funkar nu men då har den ju köparen redan tagit över och fått tillträde och efter tillträdet gått över så är det ju egentligen köparens ansvar.. :)

Sen dessutom att kylskåpet troligen har passerar teknisk livslängd och då kan gå sönder när som helst så borde köparen förstå att det kan ske när som helst och troligen har inte beloppet ett kylskåp kostar nån inverkan på priset och det lär köparen även sett att kylskåpet knappast är nytt.. det är också enkelt att kontrollera att kylskåpet verkar funka just nu men ingen vet hur länge till..

Så att köparen skulle ha en vettig chans att få rätt är osannolik så enklast är att bara svara vad tråkigt då får du nog skaffa ett annat , det är inte mitt problem till köparen...
Och vill man vara jäkligt snäll så kan man ge ett bidrag till ett nytt men det är ju ren välgörenhet man håller på med då.. och det skulle vara vad ett beg kylskåp kostar som kan funka i x år eller gå sönder imorgon.

Något nytt kylskåp stod det ju inte där vid visning så nån rätt till ett nytt kylskåp på säljarens bekostnad är ju rena fantaiser
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Sen är det ju lite oklart om tillträdet var en månad efter avstängd eller om tillträdet är ,men det tar ytterligare en månad innan köparen till sist flyttar in och upptäcker att nu funkar inte kylen..
ÄR det som i det senare fallet att köparen har tillgång / tillträde men dröjer med inflytt 1 månad och då först upptäcker det så har köparen ännu mindre att hämta om den ens hade nåt från början..

Ska man gå till hårklyverier så är det ju omöjligt att bevisa exakt när den slutade funka..
Säljaren hävdar att den funkade och köparen hävdar att den inte funkar nu men då har den ju köparen redan tagit över och fått tillträde och efter tillträdet gått över så är det ju egentligen köparens ansvar.. :)

Sen dessutom att kylskåpet troligen har passerar teknisk livslängd och då kan gå sönder när som helst så borde köparen förstå att det kan ske när som helst och troligen har inte beloppet ett kylskåp kostar nån inverkan på priset och det lär köparen även sett att kylskåpet knappast är nytt.. det är också enkelt att kontrollera att kylskåpet verkar funka just nu men ingen vet hur länge till..

Så att köparen skulle ha en vettig chans att få rätt är osannolik så enklast är att bara svara vad tråkigt då får du nog skaffa ett annat , det är inte mitt problem till köparen...
Och vill man vara jäkligt snäll så kan man ge ett bidrag till ett nytt men det är ju ren välgörenhet man håller på med då.. och det skulle vara vad ett beg kylskåp kostar som kan funka i x år eller gå sönder imorgon.

Något nytt kylskåp stod det ju inte där vid visning så nån rätt till ett nytt kylskåp på säljarens bekostnad är ju rena fantaiser
Och det starkaste skälet, att den söndriga kylen skulle ha påverkat försäljningspriset, är sannolikt inte uppfyllt, speciellt inte om kylen har några år på nacken. Dessutom ska köparen göra detta för sannolikt. Se videon som TS länkade till några poster upp, dvs https://www.maklarsamfundet.se/konsument/konsumentkollen
 
Davidbagare
M Mower#1 skrev:
Hej,

Min son sålde nyligen en bostadsrättslägenhet.
Köparen flyttade först in efter ca en månad.
Då fann han att kylskåpet inte fungerar som det ska.
Vi avfrostade och stängde av skåpet som fungerade utan problem fram till utflytten.
Det gamla skåpet var ca 5 år, sonen har bott i lägenheten i 4 år.
Köket var relativt nyrenoverat när han flyttade in.
Nu kräver köparen ett nytt kylskåp.
Har köparen rätt till någon ersättning och i så fall hur mycket.
Vad är rimligt.
Ja. Köparen har rätt till ett kylskåp i samma skick som när han undersökte lägenheten inför köpet. Funkade kylen då, så ska den också funka vid tillträde.
Jag tycker ni kan ersätta köparen för den defekta kylen, låta köparen få en positiv bild av er som säljare istället för det motsatta. Sen kan ni ju istället vara lyckliga för att det bara är en 5 år gammal kyl som ni behöver ersätta.
mvh
 
Davidbagare
Jag föstår inte ens hur man kan tveka på vad lösningen är i detta fall.
Är kostnaden/värdet av det gamla kylskåpet så stort i förhållande till kostnaden av lägenheten att hela vinsten (som jag antar din son gör på försäljningen) äts upp?
 
Claes Sörmland
M Mower#1 skrev:
Fick följande info från Mäklarsamfundet.
[länk]
Se avsnitt 14.
Enligt detta är det inte självklart att säljaren alltid har ansvar ens om vitvaran rasat vid tillträdet.
Oavsett detta har köparen erbjudits en viss kompensation.
Vi får se var det slutar.
Samma info som mäklaren gav vid den där kontraktsskrivningen som jag deltog på. Man får räkna med att ett gammalt kýlskåp kan rasa när som helst och värdeskillnaden mellan ett gammalt kylskåp som rullar på en kort tid till och som just har rasat är minimal. Det är en annan sak om det är ett nytt kylskåp som har et värde.

Rätt eller fel. Ja vem vet i detta tolkningsutrymme. Men det är vad mäklarna säger och då får vi nog följa det, justera våra egna idéer om rätt och fel eller avtala särskilt om vitvarorna vid köp.
 
  • Gilla
TVR och 1 till
  • Laddar…
För att förtydliga så erbjöds ett belopp som kompensation, men köparen kräver ett nytt skåp plus alla omkostnader omkring det. Frakt, installation och bortforsling av det gamla.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mower#1 skrev:
För att förtydliga så erbjöds ett belopp som kompensation, men köparen kräver ett nytt skåp plus alla omkostnader omkring det. Frakt, installation och bortforsling av det gamla.
Problemet ligger ju hos köparen så dumt av dem att neka ett erbjudet belopp och eskalera med orimliga krav. Då är det bara att släppa det och låta dem gå vidare i livet med sina högst personliga principer. Be sonen att inte svara på mess, email eller vilka appar kidsen nu använder. Det leder bara till att hålla frågan aktuell och en skapar en massa missförstånd.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
B
M Mower#1 skrev:
För att förtydliga så erbjöds ett belopp som kompensation, men köparen kräver ett nytt skåp plus alla omkostnader omkring det. Frakt, installation och bortforsling av det gamla.
Då skulle jag dra tillbaka det lagda erbjudandet och bara neka rakt av.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Även om vi inte är helt överens om vad som gäller så är ju alla överens om att det inte är rimliga krav från köparen. Jag tycker att ni gjort helt rätt. Jag skulle varit nöjd med det om jag var köpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.