B Bassrunner skrev:
Jag har svårt att tro att köparen kan kräva någonting alls efter en månad. Kolla här för lite info [länk]

Jag hade sagt nej till köparen.
Exakt så är det!
De flesta andra som svarar bara killgissar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad skulle köparen gjort för fel menar du?
Inte direkt fel som avses tror jag men preskriberat då det gått lång tid från tillträde till reklamation. Hur vet man att inte köparen använt kylen 1 månad?. Oavsett vilket så är värdet av ett 5 år gammalt kylskåp någonstans mellan 500kr och 1000kr så som säljare skulle jag erbjuda 1000kr är inte köparen nöjd med det så 0 kr
 
M Mower#1 skrev:
Hej,

Min son sålde nyligen en bostadsrättslägenhet.
Köparen flyttade först in efter ca en månad.
Då fann han att kylskåpet inte fungerar som det ska.
Vi avfrostade och stängde av skåpet som fungerade utan problem fram till utflytten.
Det gamla skåpet var ca 5 år, sonen har bott i lägenheten i 4 år.
Köket var relativt nyrenoverat när han flyttade in.
Nu kräver köparen ett nytt kylskåp.
Har köparen rätt till någon ersättning och i så fall hur mycket.
Vad är rimligt.
>> Ingen i tråden som funderar på om en hemförsäkring gäller? Eller om det är en brf så kan deras försäkring gälla. Kan vara värt att kolla upp. Tipset är gratis.
 
S senap skrev:
Exakt så är det!
De flesta andra som svarar bara killgissar.
Nu är det väl osannolikt att det fungerade vid tillträdet. Då är den referensen irrelevant.
 
JapeFox JapeFox skrev:
>> Ingen i tråden som funderar på om en hemförsäkring gäller? Eller om det är en brf så kan deras försäkring gälla. Kan vara värt att kolla upp. Tipset är gratis.
Nej, jag funderar inte på hemförsäkringen när en gamla kyl går sönder.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det kan också vara så (åtminstone teoretiskt) att kylen fungerade då den stängdes och under tiden den var avstängd men att den gick isönder vid uppstartstillfället, dvs efter tillträdet. Att den stått stilla så länge som en månad kan vara orsaken till att den gick sönder vid uppstartstillfället. Äldre saker får ofta problem när de står stilla.

Jag säger inte att det sannolikt har varit så men det finns ändå en möjlighet att det gått till så och då kan bevisläget vara svårt för köparen. Det är alltså inte ställt utom varje tvivel att den var i sönder redan på tillträdesdagen.

Köparen borde startat kylen direkt på tillträdesdagen för att slippa denna typen av knivighet gällande bevisläget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu är det väl osannolikt att det fungerade vid tillträdet. Då är den referensen irrelevant.
Det vet vi inte - se post #36 av mig, dvs en post upp.
 
Claes Sörmland
Satt med vi en försäljning av en bostadsrätt nyligen och det var tydligen inte första gången en kyl hade gått sönder för denna mäklare i samband med en affär. Vid kontraktsskrivningen gick mäklaren igenom just ett sådant scenario med dessa förstagångsköpare, att den gamla kylen går sönder mellan skrivning och tillträde. Det är något köparna får räkna med kan hända eftersom kylen var flera år gammal menade mäklaren och då har den inte något värde som är signifikant i sammanhanget (lägenheten kostade ett antal miljoner). Köparna får räkna med att detta kan hända och att de står där med en trasig kyl.

I trådens fall vet vi ju inte ens om den gick sönder innan tillträdet så scenariot kan vara annorlunda där.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Satt med vi en försäljning av en bostadsrätt nyligen och det var tydligen inte första gången en kyl hade gått sönder för denna mäklare i samband med en affär. Vid kontraktsskrivningen gick mäklaren igenom just ett sådant scenario med dessa förstagångsköpare, att den gamla kylen går sönder mellan skrivning och tillträde. Det är något köparna får räkna med kan hända eftersom kylen var flera år gammal menade mäklaren och då har den inte något värde som är signifikant i sammanhanget (lägenheten kostade ett antal miljoner). Köparna får räkna med att detta kan hända och att de står där med en trasig kyl.

I trådens fall vet vi ju inte ens om den gick sönder innan tillträdet så scenariot kan vara annorlunda där.
Det var en klok mäklare. Det är bra om man kan förklara sådana här småsaker som kan vålla helt onödiga konflikter. Många köpare har en orealistisk bedömning av vad som gäller vid eventuella problem. Domstolarna har också varit tydliga med att även om köparen har rätt (som knappast kan gälla i detta fall) så utgår ingen ersättning om den tänkta ersättningen är liten i förhållande till köpebeloppet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle nog påstå att mäklaren har fel. Som säljare är man skyldig att hålla lägenheten i samma skick fram till tillträdet. I det ingår att fixa sådant som går sönder, oavsett orsak.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vet ju inte alla detaljer om vad som hänt. Vi vet att det rör sig om ett ca fem år gammalt kylskåp. Vilken undersökning gjorde köparen? Fungerade kylskåpet då? Om det fungerade då, slutade det att fungera före tillträdesdagen? Eller kanske efter, men före köparen kontrollerade en månad efter tillträdet? Kan det bero på att det inte kan startas om efter avstängningen?
Bostadsaffärer regleras av Jordabalken för fastigheter och av köplagen för bostadsrätter. Jordabalken är mer tydlig om många saker. Därför används den ofta som jämförelse även om det gäller bostadsrätter. Jordabalken är tydlig beträffande ansvar för säljare och köpare under tiden mellan kontrakt och tillträde. Säljaren är ansvarig för om denne av våda då skadar kylskåpet under denna tid. Om det däremot är så att det sker en skada genom slitage är det köparens ansvar.
”Normalt slitage som uppstår på grund av säljarens användning av fastigheten under tiden från avtalet till tillträdet omfattas inte av paragrafen och sådant måste alltså köparen räkna med”. Jordabalken kommentar till 4 kap , para 11.
Det innebär att om kylskåpet går sönder mellan kontraktsdagen och tillträde så måste köparen visa att det inte är genom slitage utan genom att säljaren gjort något fel. För ett fem år gammalt kylskåp är slitage nog mer troligt, men det kan finnas omständigheter som vi inte känner till.
Köplagen är inte lika explicit, men det vanliga är att praxis följer det som gäller för Jordabalken. Vid avgöranden har våra domstolar kommit fram till en praxis som innebär att krav inte medges om de är låga i förhållande till köpebeloppet, under ca 4 procent. Det innebär att köparen inte har något att hämta i en sådan prövning, även om köparen mot förmodan skulle anses ha rätt i sak. (Åtminstone om köpebeloppet är över 100.000 kr, vilket gäller för en stor majoritet av bostadsförsäljn8ngar)
Många säljare vill att parterna ska ha en god relation, och då är det lämpligt att medge ett litet belopp för att visa god vilja. När man gör så bör man vara försiktig så att köparen inte uppfattar det som att man kan söka ersättning för andra problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Många skriver att de inte vet alla detaljer, vad är de för detaljer ni vill veta ??
Säljaren städar o stänger av kylskåpet, vilket är helt normalt.
Köparen ståtar det en månad senare, och då fungerar det inte.
Vad mer behöver man veta ??

Ja frågade mina köpare om de skulle flytta in direkt, vilket de skulle, så jag stängde inte av kyl o frys.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Klimt: Nu blandar du ihop saker. Dolda fel måste vara av signifikant värde. Det här är inte ett dolt fel. Det fanns inte vid visningen.

Att slitage måste accepteras är självklart, säljaren bor ju kvar fram till tillträdet, det betyder inte att man kan strunta i att fixa saker som går sönder.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Klimt: Nu blandar du ihop saker. Dolda fel måste vara av signifikant värde. Det här är inte ett dolt fel. Det fanns inte vid visningen.

Att slitage måste accepteras är självklart, säljaren bor ju kvar fram till tillträdet, det betyder inte att man kan strunta i att fixa saker som går sönder.
Jordabalken använder inte termen dolda fel. Det man talar om är fel som kan ge avdrag på köpeskillingen. Sådana belopp ska enligt praxis vara betydande i förhållande till köpeskillingen.
Om köparen vid sin besiktning noterar att apparater är äldre måste köparen räkna med en risk att de går sönder före tillträdet och måste bytas ut. Det är vanligt att säljaren gör detta, men det är inte ett krav. Fast i detta fall vet i vart fall jag inte när det gick sönder, före tilträdesdag, på denna dag eller under den månad som gick fram till att köparen kontrollerade.
 
  • Gilla
Kårsavagge
  • Laddar…
Nej, den termen används inte. Men du förstår vad jag menar. Det är skillnad på fel som hittas i efterhand men fanns vid köptillfället och saker som går sönder. Du måste hålla lägenheten i skick fram till tillträdet. I det ingår att byta saker som går sönder. Har du något rättsfall som visar på motsatsen går du gärna plocka fram det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.