Isakare Isakare skrev:
Bekanta utan motoröra ringde o sa att bilen slutat ladda. Det var en vevstake som gått ut genom blocket och slagit ett hål i generatorn.
Men då antar jag de hade rätt i att den slutat ladda? :thinking::crysmile:
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Det är ju trångt...
Antar att kamkedjan är till höger i bild och på bilens vänstra sida?

Motorrum med diverse komponenter och ledningar, kamkedjan är inte synlig i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Det är ju trångt...
Antar att kamkedjan är till höger i bild och på bilens vänstra sida?

[bild]
Japp.
expansionskärl bort..
slangar mm..
motorfäste..
Sedan bort med allt ovan och runt.

sen bort med hjulet och inner skärmen..
Sedan är det bara att gå loss på kåpor och remmar..
 
Ja, du måste ju ändå bort med allt om du ska lyfta ur motorn, så det är bara att börja...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Ja, du måste ju ändå bort med allt om du ska lyfta ur motorn, så det är bara att börja...
Ja fy fan när man tänker efter va med grejer att skruva därifrån för att lyfta ur motorn.. Och detta är bara det man ser vid första ögonblicken..
 
Maskintok skrev:
Ja fy fan när man tänker efter va med grejer att skruva därifrån för att lyfta ur motorn.
Trots att jag har skruva en del i ett och annat genom åren är det sånt här som får mig att förundras över att någon frivilligt blir bilmekaniker. :surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, du måste ju ändå bort med allt om du ska lyfta ur motorn, så det är bara att börja...
Jag fick ju förhoppning om att det är kedjan så jag slipper ur med eländet...
Synd att man inte har nånstans att vara... ute är det 5cm is på gården nu går det väl men om nån vecka är det inte så roligt, speciellt inte om man pallat upp bilen på isen/gruset
 
A
nino nino skrev:
Jag fick ju förhoppning om att det är kedjan så jag slipper ur med eländet...
Synd att man inte har nånstans att vara... ute är det 5cm is på gården nu går det väl men om nån vecka är det inte så roligt, speciellt inte om man pallat upp bilen på isen/gruset
:seenoevil::dizzy:
 
B
Isakare Isakare skrev:
Hynes mfl har vissa fördelar ibland, tex hur man själv tillverkar specialvektyg.
I orginalböckerna står det bara "använd verktyg xxxx"
Haynes brukar vara bra på att sammanfatta vätskemängder, åtdragningsmoment och annat, men ibland undrar man hur de tänker. Jag kollade i en Haynes-bok för en bilmodell som levererades från fabrik utan reservhjul och domkraft men även en så´n bil behöver lyftas för säsongsvis däckskifte, bromsjobb med mera. i början på Haynes-böckerna brukar det vara tips om lämpliga lyftpunkter, här stod det (översatt, fritt ur minnet) "Bilen levereras utan domkraft, därför visas inga lyftpunkter." :rolleyes::surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Nu ska vi se om det blir mer skummningar vid biltvättningarna, slog till på foam lance med snabbkoppling och lans med vinklingsbart munstycke.
Har retat mig många år på hetvattentvättens långa lans vid fälg och hjulshustvätt. blir så svårt att spruta uppåt. Hoppas detta blir fantastikt mycket trevligare i just dessa områden + att jag börjar skumma bilen oftare än tidigare. Köpte en foam lance för många år sedan men pga. min tvätt (Kärcher HDS 698 C eco) har M22 gänga och inget snabbfäste slutar det med att man aldrig orkar byta lans / munstycke / foam lance iomd att massa verktyg skall fram + behöver dra åt så rackars hårt för den ska vara tät :oops: (tyvärr klarar grejerna bara av 60°C. Men den gränsen ska nog tänjas lite)

[bild]

[länk]

Film på hur vinklingsbara lansen fungerar

[media]
Jaha, en liten utvärdering då kanske är på sin plats.

Lansen vart ju avsevärt kortare än tidigare och sprutbilden gick inte att få till som tidigare. Munstyckena som finns är 25° och 40° spridningsvinkel. Tror originallansen var där i mellan. Vinklingsfunktionen var däremot fantastisk, men vart snabbt varse att rekylen var sjukt jobbig att jobba mot mellan ekrarna (28N) så vrida ner vattenflödet lite inne i fälgarna kändes som rätt väg att gå där medans full fräs kördes i hjulhusens överdel.

Slangen hamnade irriterande nära bilen vid taktvättning, inget jag reflekterat över tidigare med den långa lansen, så det va ett minus.

6ImqbSiL636fPOIORmpHqd59Z3lXq8msh_nPw1mOrlWXQKi6xzF-G5ocSRov_T7jwxEE8bwrgXMF7uyZPafhX2Ki53dWBdDjdMJK566UPhEBNxs3AbSAYFda4NdNS7x_9CaHuoLVZ7tla0PGUhEMupQtvznd_NsgExDS3pOLpv-OxrgxE6mAti8d9pA-yKgZIiHPbL2bxmwFXsLaIbOnDIYZ_QsoTfeoCyKqvvY0KP-6GO-d8o_iOAewjr6de2frth27jXn5VRbAlyVkV0MfDrRyIpwyMxAerD-Ru4hKREB5XwdAFik5OESQdU6OgAltV8UF6p2cBwCqVtu9uHfAAx9tfBNt-CtanLi3NwPpWI7Me37MLGdQhTJOpL22x6ul6CfZTA-l-GTK2TrUGdQbu09AhuvliMOAziH17XVE6Kip1fIGFkvwSHRnIkrEM-vFYmqaBBfjZKRFDUNZTU-Iiga_8ycP2Zs-h5IPOEJB5RAHY08qJRcVHb9xwvAXS66rxQ5uIeEq8ufnoQi3dFsbyUaEWqhbWkbm1CMbNqwPmNIhTd9QAUg3SwbVJdd41fqCgpOalFgrnO4jKRss5PHZo57mBIuVgs-U50uKKrW2joto6oeHzMZF_4JainJakOJT26nT-K5Rmqh-NmJS0_RE5G3gYO_KgE2feaz3x2eEpV1RLVESv4wUYc9x_yKOJ2Ox-CdjT9h7qqXIwMukkR7fnhKH=w704-h938-no

drdirt_foamlance_g2_1.jpeg

Vart positivt överraskad över kvalitén på prylarna, känns riktigt gedigna. Tom. snabbfästena känns som de kommer hålla.


5YUFmiKBYeeRP4WFSWCocDK1D1wSDpspQXQEeJqkFb1onHKghAwpcCCu8nXw6V7hakkauZkHfpVueHhdiqQhfme48simctMGVtOQLjps0pbGnxl0R5_pi8eXlLRuqrDL434GTXy3ZK14_9uej8mPD-1nBb2qSeTKXogXRHm9UNBP0LgDaj5ZSbE-nexZdBKPO8vi1Wk49oQJgYdX4_87fHuI4mAmEl13rYHtIfOUMLzOLClXxeEaCylIIx_GjVq9AaXtnLV4okKoFJQuHHRHmVB2HCfQAXkNCM-LGX6q3DZtK2eU5t-gGGdtDpsyR1CqbPOI5T6UxWuJYJIav6hhrEGnaDnxnmM87Rc0fx8omRCXFon5CSuT0jGzfTg_ndBU5iZMM272BN9ZxzkvCCc4l9oKIRdiX3I3kowDhVLTYXP9yOlUAgvCZ6B4sjpjgAOTirqcAJNj4YLYbI7T91HRSnuuaYytqVHqJTbRrphAg7l9eYdqKqy_5RkB-GI1ij7aC3R6VnhS-Ks0hV3xeRTQO3Lm1LeP8gCc1Xg_pSiKaWClZl77FcvTplNDc92g4YHY9hcH2IWBqBa_lM1GN5Cz3kLnI7xXDaY9dw_7OJaaiOSPkie1_5PSIAqEa3lP7gHQ3ZGA36dASLkLynZp1kPDAHOj7ILmEZuZFnWDgDI_iPMVWLexbMqVm1urItsqbTWtVACDrSp2Yr1UoaGZPbTa0pyN=w1250-h938-no

Förtvättmedlet (Alkalisk avfettning) jag använde som även är vaxssäkert. I sommar kommer jag prova enbart detta medel vid snabbtvätt och utvärdera. Autodude säger att de ska fungerar så...

https://www.autodude.se/sv/produkt/fortvattsmedel_king_carthur_control_snow_foam



Provade för första gången tvätta fälgarna med tvätthandske, det var riktigt smidigt och man kommer med lätthet hela vägen in på färgbanan. Vet inte hur stor skillnad det är med specifik fälghandske, men denna gjorde sitt jobb
https://www.autodude.se/sv/produkt/tvatthandske_king_carthur_microfiber_wheel_wash_mitt

Ska luska i om det finns en mycket längre lans att beställa, då blir jag helhöjd. Autodude är som vanligt blixtsnabba med sina ordrar så de kan jag varmt rekommendera.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
Fick på sommarhjulen på GMC,n idag och det var även första gången sen köpet -12 jag behövt ta av ett av oken. Har blåst rent i alla år och hjulen har snurrat lätt men nu kändes det lite trögare på ena sidan så tog isär för säkerhets skull och kollade över. Hjulupphängning och bromsok på GMC utan hjul, synligt spiralfjäder och bromsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento galento skrev:
Fick på sommarhjulen på GMC,n idag och det var även första gången sen köpet -12 jag behövt ta av ett av oken. Har blåst rent i alla år och hjulen har snurrat lätt men nu kändes det lite trögare på ena sidan så tog isär för säkerhets skull och kollade över. [bild]
Aldrig fel o motionera oken lite.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Aldrig fel o motionera oken lite.
Nä det behövdes ;) men har sett att styrsnäckan / växeln börjat läcka mer så det behöver nog kollas i sommar. Såg att Hansen har både renoveringssats och packningssats men kan nog vara bra att kolla priser i us.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Svärdottern har en s40 -05 2.4i
Som får för sig att slå igång larmet då och då, gärna mitt i nätterna.
Någon som har nåt tips på vad man ska göra?
Bor i ett hyreshusområde så hon börjar ju tröttna och grannarna med...
 
A
nino nino skrev:
Svärdottern har en s40 -05 2.4i
Som får för sig att slå igång larmet då och då, gärna mitt i nätterna.
Någon som har nåt tips på vad man ska göra?
Bor i ett hyreshusområde så hon börjar ju tröttna och grannarna med...
borde gå att döda själva tjutljudet.. :thinking:
sitter det ingen säkring för detta i säkringsboxen eller under huven?
Vissa Volvo krävde en service av larmen eller omprogrammering av nyckeln..

Alarm, general description - S40 2005 - Volvo Cars Accessories
https://accessories.volvocars.com/en-pe/S40(04-)/Accessories/Document/VCC-453049/2005

kanske kan ge någon ledtråd..

Kollat relät i säkringsboxen under huven?
så det inte är ärga där..
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.