A
1 16386 skrev:
Du verkar anse att alla polymerer är plast, men plast är syntetiska polymerer utvunna ur råolja och naturgas. Andra polymerer är inte plast.
Det finns plast från naturliga polymer också. Vad tror du de där kompostpåsarna i plast som man kan lägga i komposten är gjorda av?

Ledtråd:Något man har smör på.
 
Magnus Filip skrev:
Annars tror jag inte det är jättevanligt
Nej det är nog jätteovanligt att de som bor i alla villor i alla villaområden äger sina hus. Vad menar du egentligen?

Det är väl väldigt jättevanligt att man äger sin bostad?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Det finns plast från naturliga polymer också. Vad tror du de där kompostpåsarna i plast som man kan lägga i komposten är gjorda av?

Ledtråd:Något man har smör på.
Det är inte plast. Bioplast är inte plast.
 
1 16386 skrev:
Det är inte plast. Bioplast är inte plast.
Det bär emot, men jag kan inte låta bli. Plast är syntetiska polymerer som är plastiska, därav namnet. Bioplast är plast även om monomererna är naturliga. Alla polymererer är inte plaster, lipider är inte polymerer och vaxer är varken polymerer eller plaster. Puh, så..
 
  • Gilla
Sirtingeling och 6 till
  • Laddar…
Menar ni om folk hur eller äger. Eller om de är obelånade eller belånade?

Som i alla tider finns bra och dåligt byggda hus. Eftersom de flesta renoverar lite pö om pö så blir få hus rivningsmogna. Det var nog när man i Stockholm och andra städer lade långa planer och överhängande expropriering som folk upphörde att underhålla som gjorde att hela stadsdelar med fina hus revs. Även förtätning gör att hus rivs. Jag misstänker man i större grad köper ut än exproprierar nuförtiden, därav rivs villorna en och en i områden som tex Älvsjö. Troligen är de de äldre husen som har tomter som tillåter stor exploatering iom att de flesta nyare redan är byggda på en avstyckad tomt.
 
Nissens
Magnus Filip skrev:
Samma som i Sverige.

Tror de flesta inte äger sina hem i Sverige heller, en del äldre äger givetvis. Annars tror jag inte det är jättevanligt
Haha, typ halva Sveriges befolkning bor utanför städerna, de äger väl i stort sett alla sina bostäder. Lägger du då till alla bostadsrätter i städerna så lär det vara en stor majoritet av alla svenskar som äger sina bostäder.
 
Nissens
J JohanLun skrev:
Menar ni om folk hur eller äger. Eller om de är obelånade eller belånade?

Som i alla tider finns bra och dåligt byggda hus. Eftersom de flesta renoverar lite pö om pö så blir få hus rivningsmogna. Det var nog när man i Stockholm och andra städer lade långa planer och överhängande expropriering som folk upphörde att underhålla som gjorde att hela stadsdelar med fina hus revs. Även förtätning gör att hus rivs. Jag misstänker man i större grad köper ut än exproprierar nuförtiden, därav rivs villorna en och en i områden som tex Älvsjö. Troligen är de de äldre husen som har tomter som tillåter stor exploatering iom att de flesta nyare redan är byggda på en avstyckad tomt.
Man äger oavsett om man har lån eller inte…
 
Nissens
P paralun skrev:
Nej men man kanske borde överväga det...
Jag tycker ofta synd om husägare som köpt ett 70-talshus. Kan inte förstå att det blev så fel för 70-talets byggare trots att man egentligen visste att så här bör man ju inte bygga. Fort, snabbt och fel...
Jag hade ett radhus från 70-talet tidigare. Det var ändå funktionellt tycker jag.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är nog jätteovanligt att de som bor i alla villor i alla villaområden äger sina hus. Vad menar du egentligen?

Det är väl väldigt jättevanligt att man äger sin bostad?
Har ingen statistik. Innehavaren av lagfarten är en sak. De flesta skulle jag förmoda är i en sådan position att de är pantsatta och pantbreven är överlämnade till banken.

Hur många det är som själva äger sina bostäder villor, lägenheter vet jag inte, men säkert långt under 50%
 
Nissens Nissens skrev:
Jag hade ett radhus från 70-talet tidigare. Det var ändå funktionellt tycker jag.
Jo men de som är byggda på en stor åker och en betongplatta med ruttnande virke blir man ju trött på.
Så det är klart olyckligt, sen finns det ju massvis med 70-talshus som inte har problemet.
Så för " OnTopic" så måste man ju som köpare vara mycket uppmärksam på om det är ett ruckel elller ej.
 
Magnus Filip skrev:
Har ingen statistik. Innehavaren av lagfarten är en sak. De flesta skulle jag förmoda är i en sådan position att de är pantsatta och pantbreven är överlämnade till banken.

Hur många det är som själva äger sina bostäder villor, lägenheter vet jag inte, men säkert långt under 50%
Jo nu sprack den amerikanska bubblan med husägare i senaste kraschen, 2008.
Jag har släktingar i USA som fick kämpa flera år.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_2007–2008
Sen är vi väl totalt OT?
 
A
Nissens Nissens skrev:
Man äger oavsett om man har lån eller inte…
det går tyvärr inte att äga nåt som inte är betalt. Faller på sin egen orimlighet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.