F fsn skrev:
Nackdelen på en fossilbil är väl idag ENDAST att det råkar vara lite dyrare att bygga och eventuell snor lite i mitten för att få in en axel. Utöver det ser jag bara fördelar, den har jämnlånga drivaxlar, bättre totalbalans, roligare att köra, en lugn ratt under acceleration, ingen styrning på drivande hjul. Man kan ju spontant fundera på varför merparten av elbilsproducenterna väljer att göra sina bilar bakghjulsdrivna, är det en viktfördelningsfråga eller är det bättre med bakhjulsdrivet?
Ja, huvudanledningen till att i princip alla (ICE-) bilar idag är i grunden framhjulsdrivna är att det är billigare att trycka ner en standardiserad tvärställd motor med hela drivlinan integrerad. Från början fanns även 'säkerhetsaspekten' att en framhjulsdriven bil är mer förutsägbar i sämre väglag, men sånt löser man med elektroniska stabiliseringssystem idag.
Med en modern elbil är man fri att göra som man vill och då placerar man i första hand motor och drivning bak så man får bättre köregenskaper och en billigare konstruktion.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Ja, huvudanledningen till att i princip alla (ICE-) bilar idag är i grunden framhjulsdrivna är att det är billigare att trycka ner en standardiserad tvärställd motor med hela drivlinan integrerad. Från början fanns även 'säkerhetsaspekten' att en framhjulsdriven bil är mer förutsägbar i sämre väglag, men sånt löser man med elektroniska stabiliseringssystem idag.
Med en modern elbil är man fri att göra som man vill och då placerar man i första hand motor och drivning bak så man får bättre köregenskaper och en billigare konstruktion.
Tack. Perfekt att du upprepar och förtydligar allt jag redan skrivit.
 
F
hsd hsd skrev:
Att de är dyrare att bygga syns inte på priserna :thinking:
Eller hur?
 
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Det är ett skämt förstås !
 
L lasse1955@ skrev:
Det är ett skämt förstås !
Varför tror du det?
 
Kommer nära och kära är allting gratis såklart
 
Klart att man laddar gratis Inget konstigt tycker jag !
 
L lasse1955@ skrev:
Kommer nära och kära är allting gratis såklart
Då har du inte läst mycket i denna tråd.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Men det är många starka åsikter kring ämnet elbilar som färgar debatten och argumenten...
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Och glöm inte swisha för maten:rofl:
Haha ja för det kostar ju lite mer att värma mer mat med mer personer. Så hur har han tänkt där. Med sina stapeldiagram
Om barnbarnen kanske vill sätta på tvn o kolla på tecknat samtidigt som de vill ladda sina telefoner hahha ojojoj stackars gubb snåljåppen
 
  • Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
S
F fsn skrev:
Rätt bra om man har rätt bil och förutsättningar för det, vart vill du komma?
Trams..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F
S sonabr4000 skrev:
Trams..
Jasså? Det som är trams är att det hela tiden tillkommer nya parametrar när de gamla tryter. Genomsnittsbilen drar släp väldigt sällan. Har man det dåliga omdömet att ägna sig åt husvagn, gå runt i foppatofflor och för liten t-shirt offentligt utan att skämmas och dricka färdigblandad GT på burk så är kanske inte elbil ett bra alternativ. Men för genomsnittsmänniskan så fungerar VÄLDIGT mycket med elbil.

Men för att förtydliga svaret, det går extremt bra att köra 40mil med släp, jag har gjort det otaliga gånger med diverse last, det har varit ved, armeringsjärn (flera gånger) men mest räserbilar till och från nån bana och det har gått bra varje gång.
 
  • Haha
  • Gilla
Tullen127 och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jasså? Det som är trams är att det hela tiden tillkommer nya parametrar när de gamla tryter. Genomsnittsbilen drar släp väldigt sällan. Har man det dåliga omdömet att ägna sig åt husvagn, gå runt i foppatofflor och för liten t-shirt offentligt utan att skämmas och dricka färdigblandad GT på burk så är kanske inte elbil ett bra alternativ. Men för genomsnittsmänniskan så fungerar VÄLDIGT mycket med elbil.

Men för att förtydliga svaret, det går extremt bra att köra 40mil med släp, jag har gjort det otaliga gånger med diverse last, det har varit ved, armeringsjärn (flera gånger) men mest räserbilar till och från nån bana och det har gått bra varje gång.
Varför fungerar elbilen dåligt med husvagn? Är det foppatofflorna som dränerar batteriet? Du säger ju att du dragit släp 40 mil.
 
F
A Anders_Nilsson skrev:
Varför fungerar elbilen dåligt med husvagn? Är det foppatofflorna som dränerar batteriet? Du säger ju att du dragit släp 40 mil.
Jag sa inte att jag gjort det med en elbil.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.



Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Konvertera bilen till en riktig MG (med förbränningsmotor) så är saken biff!
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.