A AndersS skrev:
Du får då hålla tummarna för att de bara sticker i ett däck och inte flera;)
I det aktuella fallet höll jag inte tummarna nog hårt för det var alla fyra däcken. :cry:

A AndersS skrev:
Men nu är vi ute i OT och cyklar bland ytterligheterna.
Japp. Vi släpper det.
 
T
Viktigt att meddela däckverkstan att luft på burk använts då det är högexplosivt.
Finns flera dödsfall där däcket exploderat.

Sen är det bara till för att köra till verkstad, man ska inte laga och köra vidare på däcket som inget har hänt,.
 
De är medvetna om det och svetsar inte på fälgar med däck alls.

Naturligtvis tycker branschen att man måste byta däck illa kvickt. På samma sätt som att snabba reparationer är bannlysta. De får man göra själv.
 
T TH885 skrev:
Viktigt att meddela däckverkstan att luft på burk använts då det är högexplosivt.
Finns flera dödsfall där däcket exploderat.

Sen är det bara till för att köra till verkstad, man ska inte laga och köra vidare på däcket som inget har hänt,.
De rapporter jag läst är från 2015. borde man inte på 7 år kommit på någon annan lösning.
Om inte borde man ha rutiner som förhindrar det. framförallt genom att inte ha värme vid ett däck om man inte är säker.
 
D
Någon som har en uppdaterad bild av miljöbonusens framtid, tycker det varit tyst i frågan men jag kan ju ha missat?
 
D djac skrev:
Någon som har en uppdaterad bild av miljöbonusens framtid, tycker det varit tyst i frågan men jag kan ju ha missat?
För att ingen vill argumentera för att ge pengar till rika nybilsköpare...

När alla vet att en skrotningspremie på 70000 SEK skulle vara ett effektivare sätt att förnya bilparken...

/ATW
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D djac skrev:
Någon som har en uppdaterad bild av miljöbonusens framtid, tycker det varit tyst i frågan men jag kan ju ha missat?
Tyst vet jag inte... Regeringen hade pressträff för tre dagar sedan där frågan togs upp.

"3. Ytterligare medel tillförs anslaget för klimatbonus. För att fortsatt bidra till omställningen av bilflottan, minska beroendet av fossila bränslen och möta den kraftigt ökade försäljningen av klimatbonusbilar, främst elbilar, ökas anslaget för klimatbonusen med 3,9 miljarder kronor. Därmed kommer en person som köper en elbil fortsatt kunna få 70 000 kronor i ekonomiskt stöd."
https://regeringen.se/pressmeddelan...l-och-el-till-foljd-av-invasionen-av-ukraina/
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Tyst vet jag inte... Regeringen hade pressträff för tre dagar sedan där frågan togs upp.

"3. Ytterligare medel tillförs anslaget för klimatbonus. För att fortsatt bidra till omställningen av bilflottan, minska beroendet av fossila bränslen och möta den kraftigt ökade försäljningen av klimatbonusbilar, främst elbilar, ökas anslaget för klimatbonusen med 3,9 miljarder kronor. Därmed kommer en person som köper en elbil fortsatt kunna få 70 000 kronor i ekonomiskt stöd."
[länk]
Tack, ja men det låter ju positivt, ser ju inte ut som att den diskuterade beloppsgränsen nämns längre heller, dvs att dyrare bilar skulle få noll.
 
spännande att se vad som händer där...
 
A ArneTW skrev:
För att ingen vill argumentera för att ge pengar till rika nybilsköpare...

När alla vet att en skrotningspremie på 70000 SEK skulle vara ett effektivare sätt att förnya bilparken...

/ATW
men samtidigt är det frågan om det verkligen skulle vara så bra för miljön? Den mest miljövänliga bilen är den som inte tillverkats.
Att då skrota massa bilar för att köpa helt nya. Miljön påverkas ganska ordentligt när man producerar en ny bil. Så svaret är nog inte skrota massa fullt fungerande bilar.
sen måste ha råd att köpa en ny bil.
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
Saken rör ju inte skrotningspremier , nog är det bättre för miljön att den som köper/leasar ny bil kör med el än annat i längden.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
men samtidigt är det frågan om det verkligen skulle vara så bra för miljön? Den mest miljövänliga bilen är den som inte tillverkats.
Att då skrota massa bilar för att köpa helt nya. Miljön påverkas ganska ordentligt när man producerar en ny bil. Så svaret är nog inte skrota massa fullt fungerande bilar.
sen måste ha råd att köpa en ny bil.
Det är väl det som är poängen... gamla bilar skrotas och färre köper bil.

Hur kan massiva subventioner minska nybilsförsäljningen?

Vad gör staten för att minska bilflottan?
Mer än att klämma åt de fattiga?

/ATW
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är väl det som är poängen... gamla bilar skrotas och färre köper bil.

Hur kan massiva subventioner minska nybilsförsäljningen?

Vad gör staten för att minska bilflottan?
Mer än att klämma åt de fattiga?

/ATW
Staten kan inte minska bilflottan, speciellt inte med tanke på att vi blir fler och fler för varje år. Klämma åt fattiga är däremot statens paradgren, skatter skatter moms och lite mer skatter.
 
A ArneTW skrev:
Vad gör staten för att minska bilflottan?
Borde staten gör något för att minska den menar du?
 
A ArneTW skrev:
Det är väl det som är poängen... gamla bilar skrotas och färre köper bil.

Hur kan massiva subventioner minska nybilsförsäljningen?

Vad gör staten för att minska bilflottan?
Mer än att klämma åt de fattiga?

/ATW
men du pratade om att förnya inte minska bilparken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.