Jag har citerat Axel Oxenstjärna i en liknande tråd tidigare och får nog göra det igen. ”I Norrland hava vi ett Indien”
 
S SueCia skrev:
ojdå, det var en öm tå :)

ni kommer till 100% att få högre elräkningar för att finansiera elen i södra sverige. Det finns ingen som helst anledning att ni ska ha gratis el, det kommer politikerna inse också. :)
Nåja, nu är det väl bara ca 10% av befolkningen som bor i SE1 och SE2. Även om de skulle få betala samma pris som vi 90% i söder, skulle det alltså inte räcka långt för att subventionera SE3 och SE4.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Man börjar ju bli tämligen trött på alla som klagar på elpriset.

Jag såg inga demonstrationer utanför Ringhals när R1 lade ner så håll truten.

Jag har inte heller sett demonstrationer när nya kablar tagits i bruk för att exportera vår billiga el till EU vilket driver upp priserna så håll truten.

Vid nästa val kommer en stor del av er som nu klagar att fortsätta rösta på de partier som skapat nuvarande situation så håll truten.
 
  • Gilla
Razmataz
  • Laddar…
Insiktsfullt. Givet din stora mängd inlägg gissar jag att du oftast har fel och följer dina egna råd.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
S
B b8q skrev:
Nåja, nu är det väl bara ca 10% av befolkningen som bor i SE1 och SE2. Även om de skulle få betala samma pris som vi 90% i söder, skulle det alltså inte räcka långt för att subventionera SE3 och SE4.
Sant, vilken tankevurpa :(
 
S SueCia skrev:
Sant, vilken tankevurpa :(
Men vi kan subventionera deras bensinkostnader med låga elpriser tycker jag....
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men vi kan subventionera deras bensinkostnader med låga elpriser tycker jag....
Det är ju ungefär det vi gör - de får billigare el, men har högre resekostnader.

Elbil i SE1 och SE2 måste väl för övrigt vara riktigt ekonomiskt?
 
B b8q skrev:
Det är ju ungefär det vi gör - de får billigare el, men har högre resekostnader.

Elbil i SE1 och SE2 måste väl för övrigt vara riktigt ekonomiskt?
Förutom att det är mycket stor brist på laddstationer. Även långsamladdare är bristvara.
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Förutom att det är mycket stor brist på laddstationer. Även långsamladdare är bristvara.
Ska man ha en ny bil och pendlar nog mycket så kan det löna sig bra. Är alternativet en gammal snål förbränningsmotor med kort pendling så är det självklart inte ekonomiskt för alla ännu. Elen kostar ca 0 i jämförelse med alla bränslen. Men en ny bil är inte ett alternativ över huvud taget för många hushåll.
 
T
F fribygg skrev:
Nej, höjda skatter skapar bara mer problem och krav på nya bidrag för att betala skatterna.
Man kan ju bara hoppas att skattesänkare och välfärdsrivare får den vård och omsorg dom förtjänar när dom väl behöver den.
 
T
P perkag skrev:
Nog räcker det väl att vi försörjer er i söder med el och skattemiljarder från våra gruvor.
Men ni är hjärtligt välkommna hit upp och tjäna pengar och bidra med skatteintäkter.
Stockholmare har lärt sig av sina kära politiker - alla ska vara deras slavar och 08-området är universums centrum.
 
T tobiast skrev:
Man kan ju bara hoppas att skattesänkare och välfärdsrivare får den vård och omsorg dom förtjänar när dom väl behöver den.
Jag skrev " höjda skatter skapar mer problem och krav på mer bidrag för att betala skatterna"
Höjer man skatten minskar förmodligen viljan att arbeta och det kommer in mindre skatt till statskassan, de som tror annorlunda må betala in allt de tjänar till stat och kommun och tro att de får bidrag efter sina behov.
Nu är det ju valår och (s) fortsätter att skänka bort mer av våra pengar i tillfälliga elbidrag och bilbidrag för att försöka köpa röster.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
T
F fribygg skrev:
Jag skrev " höjda skatter skapar mer problem och krav på mer bidrag för att betala skatterna"
Höjer man skatten minskar förmodligen viljan att arbeta och det kommer in mindre skatt till statskassan, de som tror annorlunda må betala in allt de tjänar till stat och kommun och tro att de får bidrag efter sina behov.
Nu är det ju valår och (s) fortsätter att skänka bort mer av våra pengar i tillfälliga elbidrag och bilbidrag för att försöka köpa röster.
Men löften om skattesänkningar är väl också ett sätt att köpa röster? Och vad säger det om svensken som låter sig köpas av endera sidan?
 
T tobiast skrev:
Men löften om skattesänkningar är väl också ett sätt att köpa röster? Och vad säger det om svensken som låter sig köpas av endera sidan?
Jo det är jag oxå nyfiken på eftersom staten behöver inkomster eftersom vi har stora sjunkhål som slukar pengar och hela tiden nya ekonomiska sjunkhål. Nånstans ska ju pengarna komma eller får vi skära bort något?
 
T tobiast skrev:
Men löften om skattesänkningar är väl också ett sätt att köpa röster? Och vad säger det om svensken som låter sig köpas av endera sidan?
Det tror jag du vet bättre om du är köpt, jag tillhör inte de som spenderar andras pengar och förvånat står handfallna när de tar slut.
"vi såg det inte komma" är ju ett modernt (s) citat som passar även här..
 
  • Gilla
Razmataz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.