Claes Sörmland
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Min erfarenhet som utpekad miljöbov, eller som det heter innehavare av ett enskilt avlopp, är att de enskilda avloppens bidrag till föroreningar och övergödning är minst sagt försumbart.

De miljöproblem som finns på avloppssidan är snarare den kommunala avloppsreningen, där hushållsavlopp och industriavlopp blandas hej vilt, vilket ger resultatet ett reningsverksslam som är förorenat av bl a tungmetaller, och mer eller mindre oanvändbart trots sitt höga innehåll av näringsämnen för jordbruket.
Från det naturvetenskapliga perspektivet som jag representerar i mitt yrkesliv så ska man undvika direktutsläpp i sjö, vattendrag och hav från enskilda avlopp. Har man väl fixat det och ordnat med främst markbaserad rening så är miöjöfrågan helt löst. Generellt är då enskilda avlopp miljövänligare än kommunala avlopp av just de skäl som du anger. Men så tänker inte avloppsbyråkratin och miljövännerna.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är beklämmande att toppen av de svenska politiska partierna (oavsett färg) befolkas av reglerings- och kontroll- och förbudsivrare. Ett dåligt sätt att visa politisk handlingskraft!
Jag tror inte den politiska toppen bryr sig ett skvatt om skitfrågor (!) som dessa. Dessa frågor är tekniska och komplicerade och avgör inte val. Nu är det Strandhäll som är ansvarig minister, tills nyligen var väl Bolund. Dessa individer är generellt sett intresserade av sin egen makt och image, inte av enskilda avlopp. (Och det är inte en person eller partipolitisk fråga, det här handlar om vem som har en tillräckligt extrem personlighet att klara av att kämpa sig till den politiska toppen med alla knivar som sticks i ryggen på vägen.)
 
  • Gilla
ansic och 20 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dessa individer är generellt sett intresserade av sin egen makt och image, inte av enskilda avlopp.
Om Strandhäll tänker på sin image har hon en väldig otur när hon tänker. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 10 till
  • Laddar…
Fan så störande. Det rör sig bara om pengar och kontroll. Har sett med egna ögon hur kommunen blundar för stora utsläpp av kemikalier till mark bara för det är stora företag som är viktiga för kommunen som gör det. Då är miljön inte ett dugg viktig trots att utsläppen kan göra mer skada på några dagar än mitt avlopp gör under min livstid.
 
  • Gilla
ansic och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Om Strandhäll tänker på sin image har hon en väldig otur när hon tänker. :crysmile:
Hon är minister oavsett vad du eller jag tycker. Vem är du eller jag? Små sketna forumskribenter som kan påverka några tusen personer kanske. (Förlåt att jag är krass här.)
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hon är minister oavsett vad du eller jag tycker. Vem är du eller jag? Små sketna forumskribenter som kan påverka några tusen personer kanske. (Förlåt att jag är krass här.)
^^ allt börjar med några tusen :D
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ja va ska man säga. Dom är välkomna att titta på det årliga vattenprov jag får genom mitt serviceavtal på minireningsverket, men vasinne att någon skall komma hit och göra en avloppsdeklaration för att sedan fakturera hutlösa pengar för ingen nytta.

Ännu en lobbyverksamhet som lyckats driva en utmärkt kampanj?
 
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B boohoo skrev:
Ja va ska man säga. Dom är välkomna att titta på det årliga vattenprov jag får genom mitt serviceavtal på minireningsverket, men vasinne att någon skall komma hit och göra en avloppsdeklaration för att sedan fakturera hutlösa pengar för ingen nytta.

Ännu en lobbyverksamhet som lyckats driva en utmärkt kampanj?
Räkna med att den käcka unga avloppsbesiktningsmannen som troligen heter Oskar, William eller Lucas kommer att fråga dig om dessa uppgifter när ni sitter där vid köksbordet och han fyller i sitt standardprotokoll på sin laptop. Han tittar upp från din kaffekopp och fyller i:

"*Uppgifter om vattenprov kommer från verksamhetsutövaren."

(Ja, jag är traumatiserad från min enda energideklaration av ett småhus.)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
wildeside
Här inventerade dom alla enskilda avloppen genom att skicka ut en enkät "är ditt avlopp grönt eller rött. Jag har ett minireningsverk installerat för 5 år sen och dom har alla papper o ritningar på installationen, men fick betala 4500kr för att kommun inventera avloppet. Dom har inte vad jag hört åkt ut varken till mej eller någon annan. Så det va väll en ren skrivbords produkt. Men om du inte svara skulle det minsann bli en straffavgift.
 
Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
virtq och 11 till
  • Laddar…
Utomlands är det korruption. I Sverige är det administration.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Ledsen
  • Älska
  • Wow
sin och 35 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Regeringen har inte vilat utan har i all tysthet jobbat på med sitt förslag om obligatoriska avloppsdeklarationer för uppskattningsvis 700 000 fastigheter med enskilda avlopp. Dessa kontroller ska enligt förslaget bekostas av fastighetsägaren (5000-7000 kr uppskattat marknadspris) vart sjunde år. Lagförslagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.

Förslaget har nu gått på lagrådsremiss:
[länk]

Utredningen som ligger till grund för förslaget finns här:
[länk]

Enmansutredaren och arkitekten bakom den nya lagen, statssekreteraren Anders Grönvall (S) har nominerats till ett branschpris som finansieras av Maskinentreprenörerna, Svenska Rörgrossistföreningen och VVS-fabrikanternas råd, de företag som gynnas av detta lagförslag genom att skapa en ny artificiell marknad. Branschen tackar :[länk]
 
Föräldrarna fick sitt fullt fungerande avlopp utdömt av kommunen pga dess ålder och förväntad livslängd för infiltration, samtidigt som angränsande lantbruk får gödsla med rötslam. Förutom att det bidrar till övergödning kan jag meddela att det luktar fasansfullt i veckor.
 
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 10 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Här inventerade dom alla enskilda avloppen genom att skicka ut en enkät "är ditt avlopp grönt eller rött. Jag har ett minireningsverk installerat för 5 år sen och dom har alla papper o ritningar på installationen, men fick betala 4500kr för att kommun inventera avloppet. Dom har inte vad jag hört åkt ut varken till mej eller någon annan. Så det va väll en ren skrivbords produkt. Men om du inte svara skulle det minsann bli en straffavgift.
Jag blev också hotad med straffavgift, då jag inte hade lämnad in papper på exakt det reningsverk jag köpt.
Efter ett antal telefonsamtal med kommunens miljö ansvariga (hade inte tid att komma till mitt hus 13km) fick jag dem övertygad om att jag köpt ett av de märken som jag hade skrivit till dem.
Sedan sade de att de kommer att kontrollera anläggningen så jag kunde få det godkänt. Det är nu sex år sedan och ingen har varit här. Jag ringde efter ca. 3 år och frågade om de kunde komma och kolla så jag fick ett godkännande. Det hade de inte tid med. MEN efter ett tag fick jag samtal att jag fick dispens för att använda min anläggning. Det är nu 3-4 år sedan och ingen har varit här från kommunen. Jag ger inte ett korvöre för alla deras påhitt. Det verkar röra sig om att få så mycket pengar från oss som möjligt.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
SWE421 och 12 till
  • Laddar…
Mitt hat mot politiker blir inte direkt mindre av sånt här. Den springande punkten är ju som skrevs den totala avsaknad av besparingar detta kommer innebära, med bara ytterligare kostnader för riktiga människor.

Jag har sett det själv på universitetet. Först skulle tentor rättas och lämnas in med försättsblad till kansliet, som skötte resten. Sen introducerades ett odugligt IT-system (detta var på IT-institutionen, för övrigt), och jobbet lades på professorerna att mata in alla poäng och betyg för alla studenter i systemet. Sen skrevs ett försättsblad ut som lämnades till kansliet. Personen som tidigare skött inmatningen blev systemansvarig. Då får man högre lön.

Den som vill läsa mer om denna process inom organisationer kan gärna läsa det klassiska inlägget av Santesson från 2008, stor igenkänning! https://inslag.se/journal/2008/8/23/linjen-och-staben-en-ojamn-kamp.html Denna artikel utvecklades hela vägen till en bok som nyligen kom ut, men jag har inte läst och kan inte för mitt liv komma på vad den heter.

Ang hur detta kan bli grej över huvud taget tycker jag Bruce Yandles begrepp om "Bootleggers and Baptists" fördjupar detta på ett bra sätt. En tillfällig allians skapas mellan folk som normalt inte brukar samarbeta, för att uppnå ett visst mål. I detta fall sossar som bara vill sossa, miljöfolk som också tycker all reglering av miljöaspekter är bra, och entreprenörer som korrekt ser en stor summa pengar som kan bli deras. Ref: https://www.econtalk.org/bruce-yandle-on-bootleggers-and-baptists/
 
  • Gilla
caanol och 10 till
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Föräldrarna fick sitt fullt fungerande avlopp utdömt av kommunen pga dess ålder och förväntad livslängd för infiltration, samtidigt som angränsande lantbruk får gödsla med rötslam. Förutom att det bidrar till övergödning kan jag meddela att det luktar fasansfullt i veckor.
Det är tyvärr så det går till vid inspektioner av enskilda avlopp; inspektören går runt och tittar lite, och dömer ut anläggningen om den verkar vara för gammal (eller uppenbart icke-fungerande, men det är inte nödvändigt).
Tänk om andra inspektioner i kommunal regi skulle gå till på samma vis?
Livsmedelskontrollanten: *lyfter på locket till kantinen, tittar lite och sniffar* Ser ut att vara mycket bakterier här!
Kocken: Det kan du väl inte se, ska du inte ta ett prov och skicka på analys?
Livsmedelskontrollanten: Det behövs inte, det ser jag ju att det är köttgryta, och den växer det lätt bakterier i!
Kocken: Vi varmhåller alla kantiner vid 90 grader, så det är inte troligt.
Livsmedelskontrollanten: 90 grader, knappast, det kom inte speciellt mycket ånga när jag lyfte på locket.
Kocken: Jag kan hämta en termometer!
Livsmedelskontrollanten: Nej, nej, min okulära bedömning är fullt tillräcklig, det blir anmärkning på det här! Vi vill väl inte att alla era gäster ska bli matförgiftade?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
  • Haha
SWE421 och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.