276 255 läst · 1 445 svar
276k läst
1,4k svar
Vill inte låta mig ladda
Du har extremt mycket bättre grepp med dubbdäck på våt asfalt än friktionsdäck på våt is.
Absolut.Nissens skrev:
Men nästan hela vår tillvaro är baserad på att balansera risk mot nytta, så svaret att man ska ha dubbdäck är faktiskt inte given.
T ex så skulle man säkert spara några liv om det var krav på att bilar besiktigades, eller förare synundersöktes, oftare än idag.
Men att total-minimera risk har alltid sitt pris som cyniskt nog kan ställas mot annat.
Som sagt var måste man se till sina egna förhållanden. Där jag kör är det väldigt sällan is förutom hemma på gården eller ICA's parkering där man kör i promenadfart. 90% av mina mil görs på välsaltade asfaltsvägar och resterande på riktig vinterväg med packad snö. Några enstaka dagar om året är det annorlunda, t ex vid underkylt regn, och då får man anpassa sig därefter.Nissens skrev:
begriper inget faktiskt i tabellen. Påminner mer om Bingolotto. Stor chans att detta kommer från en tabloid!K Kane skrev:
Det felas vilka fysiskaliska storheter och enheter som skapar respektive "poäng" . Och hur? Temperatur? m.m. m.m.???
Vått? menar de inbromsning eller girning eller båda eller vad tusan avses? Vilken friktionskoeficient vid de olika förhållandena?
Poäng! så förbannat dumt
Anade det.Magnus Filip skrev:
Inget du förstår i Bingolotto heller?Magnus Filip skrev:
Heter det chans eller risk då? Är inte från en tabloid.Magnus Filip skrev: