A
Nissens Nissens skrev:
Det kan vara en av de ”ganska få dagarna” man kör ihjäl sig eller någon annan om man kör odubbat…
Eller så kanar man av den regnvåta vägbanan när det är 10 plusgrader med de hala dubbdäcken om man behöver gira kraftigt.

Vilket är det mest av?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har extremt mycket bättre grepp med dubbdäck på våt asfalt än friktionsdäck på våt is.
 
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Eller så kanar man av den regnvåta vägbanan när det är 10 plusgrader med de hala dubbdäcken om man behöver gira kraftigt.
Vilket är det mest av?
Nu är ju inte de dubbfria nordiska vinterdäcken direkt bäst på våta vägbanor
Diagram som visar resultatet av vattenplaningstest för olika däcktyper, med poäng och max hastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nissens Nissens skrev:
Det kan vara en av de ”ganska få dagarna” man kör ihjäl sig eller någon annan om man kör odubbat…
Absolut.
Men nästan hela vår tillvaro är baserad på att balansera risk mot nytta, så svaret att man ska ha dubbdäck är faktiskt inte given.
T ex så skulle man säkert spara några liv om det var krav på att bilar besiktigades, eller förare synundersöktes, oftare än idag.
Men att total-minimera risk har alltid sitt pris som cyniskt nog kan ställas mot annat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
K Kane skrev:
Nu är ju inte de dubbfria nordiska vinterdäcken direkt bäst på våta vägbanor
[bild]
Inte vattenplaning, det är något annat. Skrev inget om vattenplaning.
 
Nissens Nissens skrev:
Du har inte märkt att gummi inte biter på is?
Det är otrolig skillnad på bettet i is med dubbat. Och det är då man behöver det…
Som sagt var måste man se till sina egna förhållanden. Där jag kör är det väldigt sällan is förutom hemma på gården eller ICA's parkering där man kör i promenadfart. 90% av mina mil görs på välsaltade asfaltsvägar och resterande på riktig vinterväg med packad snö. Några enstaka dagar om året är det annorlunda, t ex vid underkylt regn, och då får man anpassa sig därefter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Inte vattenplaning, det är något annat. Skrev inget om vattenplaning.
OK, vi börjar om då. Ser du någon fördel för dubbfria nordiska vinterdäck i kolumnen vått?
Tabell som visar resultatet av vintedäcks test med betyg på is, snö, vått och totala poäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
K Kane skrev:
OK, vi börjar om då. Ser du någon fördel för dubbfria nordiska vinterdäck i kolumnen vått?
[bild]
Låter osannolikt att ett odubbat däck får full pott på is. Det är ju omöjligt… de måste ha förväxlat det med snökolumnen där det inte fått full pott… vilket det borde…
 
Nissens Nissens skrev:
”I de flesta fall”? Nog vill jag ha så säkert däck som möjligt. Finns ingen anledning att tumma på säkerheten.
Nog för att det är kul att argumentera men du bör ha märkt på de senaste inläggen att jag tveklöst föredrar och väljer dubbdäck! ;)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Låter osannolikt att ett odubbat däck får full pott på is. Det är ju omöjligt.
Du har alltså varken läst tabellen eller förstått Kanes fråga.
 
A
K Kane skrev:
OK, vi börjar om då. Ser du någon fördel för dubbfria nordiska vinterdäck i kolumnen vått?
[bild]
begriper inget faktiskt i tabellen. Påminner mer om Bingolotto. Stor chans att detta kommer från en tabloid!
Det felas vilka fysiskaliska storheter och enheter som skapar respektive "poäng" . Och hur? Temperatur? m.m. m.m.???

Vått? menar de inbromsning eller girning eller båda eller vad tusan avses? Vilken friktionskoeficient vid de olika förhållandena?

Poäng! så förbannat dumt
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Du har alltså varken läst tabellen eller förstått Kanes fråga.
Så det är inte ett odubbat däck som är tvåa i tabellen? Med full poäng på is?

Då får du nog förklara hur tabellen skall läsas.

Någon fråga har jag inte kommenterat över huvud taget…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så det är inte ett odubbat däck som är tvåa i tabellen? Med full poäng på is?

Då får du nog förklara hur tabellen skall läsas.

Någon fråga har jag inte kommenterat över huvud taget…
Jag går och hämtar en till kopp kaffe.
 
Nissens
useless useless skrev:
Jag går och hämtar en till kopp kaffe.
Du har inte koll på tabellen alltså…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
begriper inget faktiskt i tabellen.
Anade det.
Magnus Filip skrev:
begriper inget faktiskt i tabellen. Påminner mer om Bingolotto.
Inget du förstår i Bingolotto heller?
Magnus Filip skrev:
Stor chans att detta kommer från en tabloid!
Heter det chans eller risk då? Är inte från en tabloid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.