278 972 läst · 1 445 svar
279k läst
1,4k svar
Vill inte låta mig ladda
Medlem
· Västra Götaland
· 3 966 inlägg
Lokala OK tar 5.99 per kWh och min Renault Espace diesel drar 5 liter enligt displayen (motorvägspendling 80/100 km/h) så i nuläget ser jag inte vinsten med en Tesla. Kan ju komma att ändras men för att elbilen skall löna sig krävs laddning till elpriset.Fairlane skrev:
Just de helgerna är det fullt på laddstationerna, så då går de inte att nyttja.useless skrev:
Det är möjligt. Men min poäng var att det inte är priset på snabbladdningsstationen som är det den normala elbilsägaren betalar för all sin el. Det är bara i undantagsfall man behöver snabbladda om man inte har extrema körvanor (och då kanske inte en elbil är det bästa alternativet).D Daniel 109 skrev:
”Putin-logiken” är att lyfta fram en helt orealistisk jämförelse eller ett argument så dumt att absolut ingen kan ta det på allvar och fortsätta upprepa det tills det blir ens egen sanning. I detta fallet är väl det extremt tydliga att jämföra en Volvo från början av 70-talet med en elbil från 2021.D Daniel 109 skrev:
Det är inte alls nån skattepliktig förmån. Du har inte funderat på att ladda hemma? Alla som bor i hus (med mycket få undantag) samt MÅNGA som bor i bostadsrätt har den möjligheten men du drar slutsatsen att det inte går i ditt fall. Det är sorgligt.A Anders_Nilsson skrev:De flesta elbilar drar ungefär 2kWh per mil, så du betalar alltså bara elpriset. På mackar i Göteborgsregionen kostar elen mycket mer än så, typ 6kr per kilowattimme. Därför räknas din laddning till skattepliktig förmån så vinsten försvinner. Plus att många arbetsplatser inte har nätkapacitet att ladda många elbilar.
Men kan man ladda till elpris är det givetvis lönsamt.
Ganska få dagar om året man har nytta av dubb egentligen. I varje fall i södra Sverige.
Sedan river dom upp en faslig massa beläggning vilket säkert många vill väga in som miljöaspekt och kostnad.
Så ja, dubbdäckens tid kan vara räknad. Den som lever får se.
Sedan river dom upp en faslig massa beläggning vilket säkert många vill väga in som miljöaspekt och kostnad.
Så ja, dubbdäckens tid kan vara räknad. Den som lever får se.
Ja, det är klart att det finns skillnader. Men i princip är det bara på blankisen på garageuppfarten det skiljer.Alfredo skrev:
På packad snö tycker jag de dubbfria funkar bättre och vanligtvis är det antingen packad snö eller asfalt på vägarna där jag bor.
På västkusten är det definitivt mer vanligt med is än med snö…useless skrev:
Det kan vara en av de ”ganska få dagarna” man kör ihjäl sig eller någon annan om man kör odubbat…M MagHam skrev: