Fairlane Fairlane skrev:
Ja jösses så jag skrattade åt alla som tvingas betala dyr eltaxa när de laddar bilen, när jag stod och tankade med bensinbil häromdagen. Vilka loosers...
Lokala OK tar 5.99 per kWh och min Renault Espace diesel drar 5 liter enligt displayen (motorvägspendling 80/100 km/h) så i nuläget ser jag inte vinsten med en Tesla. Kan ju komma att ändras men för att elbilen skall löna sig krävs laddning till elpriset.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
för att elbilen skall löna sig krävs laddning till elpriset.
Det är väl bara att ladda hemma?
Jag gissar att 99% av alla billaddningar sker på andra ställen än snabbladdningsstationer efter vägen. Dom behövs ju bara den gången per år man åker på semester till fjällen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl bara att ladda hemma?
Jag gissar att 99% av alla billaddningar sker på andra ställen än snabbladdningsstationer efter vägen. Dom behövs ju bara den gången per år man åker på semester till fjällen.
Just de helgerna är det fullt på laddstationerna, så då går de inte att nyttja.
 
D Daniel 109 skrev:
Just de helgerna är det fullt på laddstationerna, så då går de inte att nyttja.
Det är möjligt. Men min poäng var att det inte är priset på snabbladdningsstationen som är det den normala elbilsägaren betalar för all sin el. Det är bara i undantagsfall man behöver snabbladda om man inte har extrema körvanor (och då kanske inte en elbil är det bästa alternativet).
 
F
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du ”Putin-logik”?
Jag bränner ingen, men gillar inte när folk feltolkar och påstår att jag framför saker jag inte framför.
”Putin-logiken” är att lyfta fram en helt orealistisk jämförelse eller ett argument så dumt att absolut ingen kan ta det på allvar och fortsätta upprepa det tills det blir ens egen sanning. I detta fallet är väl det extremt tydliga att jämföra en Volvo från början av 70-talet med en elbil från 2021.
 
F
A Anders_Nilsson skrev:
De flesta elbilar drar ungefär 2kWh per mil, så du betalar alltså bara elpriset. På mackar i Göteborgsregionen kostar elen mycket mer än så, typ 6kr per kilowattimme. Därför räknas din laddning till skattepliktig förmån så vinsten försvinner. Plus att många arbetsplatser inte har nätkapacitet att ladda många elbilar.

Men kan man ladda till elpris är det givetvis lönsamt.
Det är inte alls nån skattepliktig förmån. Du har inte funderat på att ladda hemma? Alla som bor i hus (med mycket få undantag) samt MÅNGA som bor i bostadsrätt har den möjligheten men du drar slutsatsen att det inte går i ditt fall. Det är sorgligt.
 
Magnus Filip skrev:
Ett tag till kan du välja däck själv, 2 till 5 år till kanske?
Så kan det bli men så länge jag kan välja väljer jag dubbat även om det inte "ligger i tiden".
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört både dubbat och odubbat de senaste 10-12 åren och har inte märkt någon större skillnad förutom att odubbade är tystare.
 
Ganska få dagar om året man har nytta av dubb egentligen. I varje fall i södra Sverige.
Sedan river dom upp en faslig massa beläggning vilket säkert många vill väga in som miljöaspekt och kostnad.
Så ja, dubbdäckens tid kan vara räknad. Den som lever får se.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
inte märkt någon större skillnad förutom att odubbade är tystare.
Nog är det skillnad vid elaka förhållanden som blöt blankis. I de flesta fall funkar nog vilket som. Absolut.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nog är det skillnad vid elaka förhållanden som blöt blankis. I de flesta fall funkar nog vilket som. Absolut.
Ja, det är klart att det finns skillnader. Men i princip är det bara på blankisen på garageuppfarten det skiljer.
På packad snö tycker jag de dubbfria funkar bättre och vanligtvis är det antingen packad snö eller asfalt på vägarna där jag bor.
 
Nissens
useless useless skrev:
Jag har kört både dubbat och odubbat de senaste 10-12 åren och har inte märkt någon större skillnad förutom att odubbade är tystare.
Du har inte märkt att gummi inte biter på is?
Det är otrolig skillnad på bettet i is med dubbat. Och det är då man behöver det…
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Ja, det är klart att det finns skillnader. Men i princip är det bara på blankisen på garageuppfarten det skiljer.
På packad snö tycker jag de dubbfria funkar bättre och vanligtvis är det antingen packad snö eller asfalt på vägarna där jag bor.
På västkusten är det definitivt mer vanligt med is än med snö…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Nog är det skillnad vid elaka förhållanden som blöt blankis. I de flesta fall funkar nog vilket som. Absolut.
”I de flesta fall”?
Nog vill jag ha så säkert däck som möjligt. Finns ingen anledning att tumma på säkerheten.
 
Nissens
M MagHam skrev:
Ganska få dagar om året man har nytta av dubb egentligen. I varje fall i södra Sverige.
Sedan river dom upp en faslig massa beläggning vilket säkert många vill väga in som miljöaspekt och kostnad.
Så ja, dubbdäckens tid kan vara räknad. Den som lever får se.
Det kan vara en av de ”ganska få dagarna” man kör ihjäl sig eller någon annan om man kör odubbat…
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.