Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Spelar väll ingen roll om du har laddboxen står på 1000 A så släpper inte huvudsäkringen igenom mer än max huvudsäkringens storlek.
Förmodligen är det en strömbegränsning man ställer i laddboxen och inte säkringens utlösningström. Detta efter ett tidigare inlägg jag läste om att laddboxen inte har en intern säkring.
Sen har du fel om att huvudsäkring en släpper igenom mer. Säkringen har ingen intelligens utan reagerar vid värme som genereras vid t.ex. överlast eller kortslutning. D.v.s. de kan gå hög ström igenom under ett kort ögonblick innan säkringen reagerar. Diazed är en trög säkring och dom jag skrev tidigare, för elektronik bör man använda elektroniska säkringar.
 
F Fredrik Christensen skrev:
precis alla kan ha dåliga dagar och tabba sig. Precis, bra killar står för sina misstag‍♂️
glöm inte att skriva vad firman heter så andra inte hamnar i samma sitts skit företag som inte kan ta skadan på sin försäkring
 
  • Gilla
Hassel1949
  • Laddar…
D Degårbranu skrev:
Förmodligen är det en strömbegränsning man ställer i laddboxen och inte säkringens utlösningström. Detta efter ett tidigare inlägg jag läste om att laddboxen inte har en intern säkring.
Sen har du fel om att huvudsäkring en släpper igenom mer. Säkringen har ingen intelligens utan reagerar vid värme som genereras vid t.ex. överlast eller kortslutning. D.v.s. de kan gå hög ström igenom under ett kort ögonblick innan säkringen reagerar. Diazed är en trög säkring och dom jag skrev tidigare, för elektronik bör man använda elektroniska säkringar.
Nej det är inte en strömbegränsning i boxen. Det betyder att boxen signalerar till laddaren i bilen att den får dra maximalt 32A, eller vad den är inställd på. Har man en strömbegränsare så stryper den strömmen om någon förbrukare försöker dra mer. Men någon sådan funktion finns alltså inte i en laddbox.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hassel: Om det du beskriver händer så ska det inte kunna bli mer än halva fasspänningen på PEN.
Hej Daniel
Du har rätt rent teoretiskt, men om PEN- ledaren är klen och lång blir spänningsdelningen annorlunda.
Jag skrev därför att spänningen över enfas belastningar på de oberörda faserna blir "uppemot 400 Volt". Skulle kanske skrivit "nånstans mellan 230 och 400 Volt nominellt".
Jag har gjort precis detta misstag själv. Folksam och jag delade på notan 50.000:- nån gång runt 1990.
Folksam tog in en extern utredare som bekräftade min beskrivning som delorsak till skadan.
PEN-ledaren var i det fallet helt normenligt 50% av fasledarna och kabeln som utgick från byggnadens serviscentral var ca 80 meter lång.
I bästa fall har elektroniken på kretskortet klarat överspänningen och laddburken fungerar igen efter att ny säkring monterats. Som installatör skulle jag hursomhelst ersätta kunden och erbjuda mig att koppla in en av hen nyinköpt laddare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jag trodde inte att normen varit att PEN fick vara klenare än farlederna, just för att begränsa spänningen på PEN vid kortslutning. Det är ju även en personsäkerhetsfråga. Vilka normer tillåter halva arean på PEN?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag trodde inte att normen varit att PEN fick vara klenare än farlederna, .....
Aktuellt för laddbara båtar kanske.....:cool: (Sorry, OT)
 
  • Haha
stugan_i_skogen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej det är inte en strömbegränsning i boxen. Det betyder att boxen signalerar till laddaren i bilen att den får dra maximalt 32A, eller vad den är inställd på. Har man en strömbegränsare så stryper den strömmen om någon förbrukare försöker dra mer. Men någon sådan funktion finns alltså inte i en laddbox.
Då är boxen en styrenhet som med hjälp av programvara styr strömmen. Jag blir lite förvånad att boxen inte verkar ha någon form av säkerhet när den är såpass dyr. Då får man förlita sig på att andra delar är rätt inställda och utförda.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag trodde inte att normen varit att PEN fick vara klenare än farlederna, just för att begränsa spänningen på PEN vid kortslutning. Det är ju även en personsäkerhetsfråga. Vilka normer tillåter halva arean på PEN?
Hej igen Daniel.
Jag var otydlig.
50% PEN är bara då fasledaren är över 16kvmm. T.ex. jordkabel 3x25+16.
Det gäller nog bara den här tråden om det finns gamla jordkablar mellan transformator station och kabelskåp.
För PE-ledare är kraven lägre men då mätarskåp vanligtvis matas med 4-ledarsystem (PEN) är inte heller det tillämpligt här i trådens exempel.
Ytterligare en faktor som påverkar spänningsdelningen är:
1. Skillnaden i belastning mellan den jordslutna fasledaren och PEN-ledaren.
2. Kvalitén på anslutningarna - övergångsmotstånd
3. Eventuellt förlorade parter/trådar i koncentrisk ledare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Tala om för mig hur man skickar in 400 volt i en TV från en elcentral? Om du köpt TVn dyrt lär den brinna upp lika bra som en billig

Jävlar vad du är aktiv i den här tråden och påstår saker trots att din kompetens när det gäller el verkar vara obefintlig. Sluta nu bara.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jävlar vad du är aktiv i den här tråden och påstår saker trots att din kompetens när det gäller el verkar vara obefintlig. Sluta nu bara.
Det är ju din tolkning men din kompetens har vi ju ingen aning om du ens har någon mer än att du tycker en massa:crysmile:
 
  • Gilla
Sonett III
  • Laddar…
S
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är ju din tolkning men din kompetens har vi ju ingen aning om du ens har någon mer än att du tycker en massa:crysmile:
15års erfarenhet och auktorisation AL är väl det som kan ge mig någorlunda backning på det jag säger. Jag behöver inte fråga dig för baserat på vad du skriver har du varken erfarenhet eller utbildning.

men du kan ju ta och sätta dig och fundera hur man skulle kunna få 400V till en TV från elcentralen, det verkar ju vara ett mysterium för dig :)
 
S SueCia skrev:
15års erfarenhet och auktorisation AL är väl det som kan ge mig någorlunda backning på det jag säger. Jag behöver inte fråga dig för baserat på vad du skriver har du varken erfarenhet eller utbildning.

men du kan ju ta och sätta dig och fundera hur man skulle kunna få 400V till en TV från elcentralen, det verkar ju vara ett mysterium för dig :)
Jag påstod aldrig att man inte kunde få 400 V till TVn men lyckas man med det måste man vara otroligt korkad. Antar att du lyckats. 15 år med AL säger inte mig så mycket. Men om du nu är så smart så kanske vi kan få höra din killgissning till varför TS farsas laddbox brunnit i kretskortet?
 
S SueCia skrev:
Men shit vilken vikt du lägger vid att den var strömbegränsad på 32A istället för 16A. Ja den kommer lösa huvudsäkringen men det felet ska verkligen inte ha sönder laddboxen
Vad är orsaken till att laddboxen gått sönder? 15 år med AL borde ju ha gett dig svaret eller?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad är orsaken till att laddboxen gått sönder? 15 år med AL borde ju ha gett dig svaret eller?
Det exakta svaret vet ingen här, det kan bara spekuleras i tänkbara orsaker. Spekulationer är inte svar utan snarare ledtrådar vid en vidare undersökning och vi har inte tillräckligt med indata för att kunna göra en sådan.

Med det sagt kommer jag med min egen hypotes. Om händelseförloppet började med en jordslutning av en fas genom sammankoppling av N eller PEN med fasen så kommer spänningen mellan de andra faserna och N eller PEN att momentant stiga till närmare 400V innan säkringen löser ut. Mycket hinner gå sönder på den korta tiden.
 
S
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag påstod aldrig att man inte kunde få 400 V till TVn men lyckas man med det måste man vara otroligt korkad. Antar att du lyckats. 15 år med AL säger inte mig så mycket. Men om du nu är så smart så kanske vi kan få höra din killgissning till varför TS farsas laddbox brunnit i kretskortet?
Till skillnad från dig kommer jag varken kill eller tjejgissa på vad som är fel, det kan jag omöjligt veta.

AL har inte funnits i 15 år, men det visste du redan va? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.