Lite bilder på avloppsinstallationen, jag kommenterar inte dessa så mycket om det inte dyker upp frågor.

Som ni ser så blir både toalett och tvättställ mot innervägg, i den väggen kommer även inkommande vatten att dras och duschblandare monteras. Allt blött på samma ställe!

Installation av avloppsrör i trästomme för toalett och tvättställ mot en innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsinstallation med rör och kopplingar mellan träbjälkar, verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsledningar och kopplingar installerade i ett utrymme med jordgolv och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsrör under golvbjälkar i en byggnad, indikerande installation mot innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsrör installerade längs en innervägg under byggnadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsrör installerat mellan golvbjälkar med stödfästen, under ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Snyggt jobbat, Ett tips är att försöka byta 90 gradaren ned i markavloppet till en 45a.
Alltid bättre med mindre skarpa vinklar i muggavlopp
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
bHANS bHANS skrev:
Snyggt jobbat, Ett tips är att försöka byta 90 gradaren ned i markavloppet till en 45a.
Alltid bättre med mindre skarpa vinklar i muggavlopp
Hmmm... Den hade jag ju trott var okej eftersom det går från liggande till stående, flera installationsanvisningar som jag hittat nämner inte den övergången. Men i senaste "Säker vatten" är det precis som du säger, man rekommenderar 2x45 eller långböj.
Jag ska se vad jag kan göra, det är ju nu eller aldrig...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Inga problem med 90graders böj där. Är som du säger, ok från liggande till stående. Inte tvärtom, då ska man ha 2x45grader
 
Fast den sista bilden visar kanske stående till liggande (och vidare åt höger ut ur bild)?
 
B b8q skrev:
Fast den sista bilden visar kanske stående till liggande (och vidare åt höger ut ur bild)?
Den sista bilden är från golvbrunnen till duschen, så där tyckte jag att 90 grader var okej.
 
J JerreEssberg skrev:
Inga problem med 90graders böj där. Är som du säger, ok från liggande till stående. Inte tvärtom, då ska man ha 2x45grader
Ja, så läste jag tidigare också, men i senaste "Säker vatten" säger man 2x45 även när man går från liggande till stående ledning...
 
bHANS bHANS skrev:
Snyggt jobbat, Ett tips är att försöka byta 90 gradaren ned i markavloppet till en 45a.
Alltid bättre med mindre skarpa vinklar i muggavlopp
Sådär, nu kan jag sova gott om natten!

En nyinstallerad avloppsrörskoppling under huset för säkrad dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Senior och 6 till
  • Laddar…
Vi fortsätter lite. Här är golvet uppreglat, ungefär c-c 45 cm. Trossbottenboard på plats.

Uppreglat trägolv under konstruktion med trossbottenboard, sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Isolering på väg ner i facken. Jag köpte Hunton träfiberisolering i lösull, väldigt trevligt material som jag inte provat förut. Det var förstås ganska hårt packat i paketen eftersom det är anpassat för att blåsas in. Efter google-tips testade jag att bryta loss större klumpar av isolering, lägga i en stor fodertunna och sen köra med en hemmagjord elak visp i borrmaskinen. Funkade ypperligt att fluffa upp isoleringen, det kändes lite som att poppa popcorn när det vällde över kanten i början!

20 cm tjockt, luktar träigt och fint!

Isolering av träfiber i lösull som fluffas upp i ett byggprojekts träregelstomme med fodertunna och verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träfiberisolering i lösull utspridd i byggstomme för isolering av golv, sedd ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätning av 20 cm tjockt lager träfiberisolering i byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SusoDus och 4 till
  • Laddar…
N Nikoneer skrev:
Isolering på väg ner i facken. Jag köpte Hunton träfiberisolering i lösull, väldigt trevligt material som jag inte provat förut. Det var förstås ganska hårt packat i paketen eftersom det är anpassat för att blåsas in. Efter google-tips testade jag att bryta loss större klumpar av isolering, lägga i en stor fodertunna och sen köra med en hemmagjord elak visp i borrmaskinen. Funkade ypperligt att fluffa upp isoleringen, det kändes lite som att poppa popcorn när det vällde över kanten i början!

20 cm tjockt, luktar träigt och fint!

[bild]

[bild]

[bild]
Snyggt. Av ren nyfikenhet, vad har hänt med timmerstommen?
 
  • Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
U
P Pappa1986 skrev:
Snyggt. Av ren nyfikenhet, vad har hänt med timmerstommen?
Förr när man lerklinade väggarna högg man jack för att leran skulle fästa.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Förr när man lerklinade väggarna högg man jack för att leran skulle fästa.
Aha. Där ser man, tack för svar :D
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Förr när man lerklinade väggarna högg man jack för att leran skulle fästa.
Så ser det ut på nära håll, huggna jack och mängder av pligg...

Närbild på gammalt trä med inslagna pluggar och hack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ViktorAxel och 2 till
  • Laddar…
Och här är vi idag, golvläggning påbörjad. Nu blir väl uppdateringarna mer i takt med vad som händer... Pratade med plattsättare i veckan för att kunna bestämma var i processen jag lämnar över, och kunna fånga upp eventuella tokigheter, även om det nog dröjer till sommaren innan det är dags för plattor

Golvläggningsprojekt i en byggarbetsmiljö med verktyg och oavslutad parkettinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
one- och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.