Nja, 24,22 var det igår;) men för lite för att de ska att bli aktuellt att byta av bara den orsaken utifrån behov och kostnader.
 
@ @ndreas skrev:
Du kan alltid göra som en kompis till mig. Efter han tankat 51L för 28.22 kr/liter så fick jag ett mms. Snäll som jag är så swishade jag honom för en liter. Ett tips bara ;)
Då är det 19 liter till full tank, ca 2000 kr totalt.
 
A Alexn72 skrev:
Synd att jag inte visste det 2014.
Jag köpte ju ny elbil då och den är intjänad sen nått år tillbaka.
Då räknar man som Kalle Anka. Normal bilkörning, bensin 1500 mil.
En elbil kostar minst dubbelt mot en bensinare. Du kan inte köra in det beloppet på 3 år. Tveksamt om det är bättre för miljön också om man räknar hela produktionsledet och inte bara co2.
Har själv elbil, 534.000. En vanlig bil i samma storlek kostar under 200.000.
334.000 i bensin räknat med dagens dyra bensin. Du vinner 30.000 om året.
 
A AndersS skrev:
Blir lite förvånad över dialogen flyttat till snabbaste bil 0-100, finns det behovet eller är det bara ett ganska ointressant argument för att bevisa något? ;)
Om detta är avgörande är det inte för tidigt att köpa.
 
  • Haha
mnils
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Då räknar man som Kalle Anka. Normal bilkörning, bensin 1500 mil.
En elbil kostar minst dubbelt mot en bensinare. Du kan inte köra in det beloppet på 3 år. Tveksamt om det är bättre för miljön också om man räknar hela produktionsledet och inte vara co2.
Har själv elbil, 534.000. En vanlig bil i samma storlek kostar under 200.000.
334.000 i bensin räknat med dagens dyra bensin. Du vinner 30.000 om året.
När det gäller bilar så är det (nästan) alltid våra sämsta affärer vi gör, de är så känslostyrda och även lite prestige vad man har, vi dribblar med siffrorna för att inte behöva erkänna vad det kostar, osv. Och ja, vad det kostar/mil blundar jag för eller åtminstone försöker lura mig själv.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Då räknar man som Kalle Anka. Normal bilkörning, bensin 1500 mil.
En elbil kostar minst dubbelt mot en bensinare. Du kan inte köra in det beloppet på 3 år. Tveksamt om det är bättre för miljön också om man räknar hela produktionsledet och inte bara co2.
Har själv elbil, 534.000. En vanlig bil i samma storlek kostar under 200.000.
334.000 i bensin räknat med dagens dyra bensin. Du vinner 30.000 om året.
Varför måste du tjäna in hela mellanskillnaden på att inte köpa bensin under tre år?
Efter tre år torde elbilen ha ett högre andrahandsvärde än den bil du jämförde med. Det är den mellanskillnaden du ska jämföra med.

Utöver detta kan det skilja lite i service och försäkring. Skatten är en rejäl skillnad om vi inte tittar på småbilar, men för 534 000 borde du mena en mellanstor elbil och är det då malusskatt på jämförelsen så är det ganska mycket pengar. Om du jämför din elbil med en ICE och de kostar 534 och under 200 verkar det inte vara riktigt samma sorts bil? Men det kanske inte är värt något för dig att du fick mer bil. Men varför valde du då elbilen :thinking:.

Kanske inte lönt ändå, det måste du räkna på i detalj men vem som är Kalle Anka kan du fundera ett varv till på.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Då räknar man som Kalle Anka. Normal bilkörning, bensin 1500 mil.
En elbil kostar minst dubbelt mot en bensinare. Du kan inte köra in det beloppet på 3 år. Tveksamt om det är bättre för miljön också om man räknar hela produktionsledet och inte bara co2.
Har själv elbil, 534.000. En vanlig bil i samma storlek kostar under 200.000.
334.000 i bensin räknat med dagens dyra bensin. Du vinner 30.000 om året.
Elbilen må vara tveksam ut miljösynpunkt men fossila bränslen är det utan diskussion.... dessutom tanken på att oljan stödjer de krig som pågår....
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Elbilen må vara tveksam ut miljösynpunkt men fossila bränslen är det utan diskussion.... dessutom tanken på att oljan stödjer de krig som pågår....
Det sistnämnda håller jag definitivt med om.
Man kan ha vilken tidshorisont man vill. Det kommer ständigt ny teknik. Tycker man om att köra en ny bil är det svårt att tänka t ex bortom garantitiden.
 
P Pin skrev:
Om detta är avgörande är det inte för tidigt att köpa.
Jo, men sedan blir de inte använda för då räcker inte batterikapaciteten så långt och tråden fortsätter om räckvidd:cool:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Med Elbil blir man oberoende av "drivmedel" typ bensin/diesel som det finns gott om trots priser. Men det blir ett större beroende av EL och laddningsmöjligheter.
Att åka från t ex Uppsala och neråt på ett trivsamt sätt fungerar. Men uppåt är det inte lika enkelt.
 
Är det någon annan här som laddar sin företagsbil hemma och får ersättning för det? Jag hittar bara följande om förmånsbilar på skatteverkets hemsida.

"För resor med förmånsbil beräknas dina utgifter till 6:50 kronor per mil om bilen går på diesel och till 9:50 kronor per mil om bilen går på annat drivmedel (till exempel bensin, el eller etanol). För en laddhybridbil som kan drivas både med el och med diesel beräknas dina utgifter till det högre beloppet, det vill säga till 9:50 kronor per mil."
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det sistnämnda håller jag definitivt med om.
Man kan ha vilken tidshorisont man vill. Det kommer ständigt ny teknik. Tycker man om att köra en ny bil är det svårt att tänka t ex bortom garantitiden.
Jag är förbi garantitiden ....
Min är tillverkad 2012...
 
G Greger_08 skrev:
Är det någon annan här som laddar sin företagsbil hemma och får ersättning för det? Jag hittar bara följande om förmånsbilar på skatteverkets hemsida.

"För resor med förmånsbil beräknas dina utgifter till 6:50 kronor per mil om bilen går på diesel och till 9:50 kronor per mil om bilen går på annat drivmedel (till exempel bensin, el eller etanol). För en laddhybridbil som kan drivas både med el och med diesel beräknas dina utgifter till det högre beloppet, det vill säga till 9:50 kronor per mil."
Jag kör plug-in hybrid förmånsbil och får milersättningen enligt ovan 9:50kr plus en beskattningsbar del för varje mil i tjänsten, allt som allt ca 20kr/milen efter skatt. Har man kort så arbetsgivaren betalar bränsle vet jag dock ej hur det fungerar med ersättning för laddning hemma.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Med Elbil blir man oberoende av "drivmedel" typ bensin/diesel som det finns gott om trots priser. Men det blir ett större beroende av EL och laddningsmöjligheter.
Att åka från t ex Uppsala och neråt på ett trivsamt sätt fungerar. Men uppåt är det inte lika enkelt.
Du vet att man kan ladda elbilen med:
Sol, vind, kärnkraft, kolkraft, bensin, diesel, ja till och med genom att blir bogserad av en annan bil.

Så frågan är om man är så låst egentligen...

Utbudet laddare däremot får man ändå se som expanderande
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Du vet att man kan ladda elbilen med:
Sol, vind, kärnkraft, kolkraft, bensin, diesel, ja till och med genom att blir bogserad av en annan bil.

Så frågan är om man är så låst egentligen...

Utbudet laddare däremot får man ändå se som expanderande
Ska snart köra 250 mil med elbil, det blir mycket dokumenterat.
Man kan nästan sätta en rubrik redan "jaga elstolpe".

Det är stor skillnad på långresa med elbil och bo och köra runt i en tätort med många fler laddmöjligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.