F fsn skrev:
du kan bestämma att TS är en surgubbe och inte får ha en sån åsikt. Inser du hur inkonsekvent och löjlig du är?
Jag bestämma? Jag har inte bestämt något alls utan gett mitt svar på en fråga som TS uttryckligen ställt.

TS frågade:
B Byggsnyggen skrev:
Det var därför jag frågar er. Överreagerar jag och är ”gubbsur” eller är det befogat? Ska man knyta näven i fickan eller ska man sätta ner foten?
Och jag svarade:
Alfredo Alfredo skrev:
En aning "gubbsurhet" tycker jag mig kanske ana... ;)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F
K Kane skrev:
Det var ju inte caset här.

Så du är en av de få som skulle sätta finsidan inåt på ett staket mot gatan?
Hur jag sätter staketet mot gatan är egalt men tänk så här… det kanske är ett lite mer skitnödigt Stockholmsproblem. Mot grannen så skulle jag sätta finsidan är vilket jävla håll jag vill om det är jag som både bekostar och bygger och det hållet är med största sannolikhet finsidan åt mitt håll. Men som jag skrev tidigare, det finns alla förutsättningar att bygga ett staket med finsidor åt båda hållen. Nåt Stockholmsren som vill ha staket åt gatan kan tänka på så det inte ser fattigt ut och blir snack i kvarteret. Även nåt grannen kan komplettera med när denna har råd.
 
F fsn skrev:
Hur jag sätter staketet mot gatan är egalt men tänk så här… det kanske är ett lite mer skitnödigt Stockholmsproblem. Mot grannen så skulle jag sätta finsidan är vilket jävla håll jag vill om det är jag som både bekostar och bygger och det hållet är med största sannolikhet finsidan åt mitt håll. Men som jag skrev tidigare, det finns alla förutsättningar att bygga ett staket med finsidor åt båda hållen. Nåt Stockholmsren som vill ha staket åt gatan kan tänka på så det inte ser fattigt ut och blir snack i kvarteret. Även nåt grannen kan komplettera med när denna har råd.
Oj, det var ord och inga visor. Har du något emot Stockholm som gnager?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
F
K Kane skrev:
Oj, det var ord och inga visor. Har du något emot Stockholm som gnager?
Det var du som sa att ALLA bygger finsidan utåt. Vad jag har för eller emot nåt har du inte med att göra men det är generellt inte en geografisk issue för min del.
 
  • Arg
nissenhj
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det var du som sa att ALLA bygger finsidan utåt.
K Kane skrev:
Den som bygger staket mot gata sätter garanterat finsidan utåt.
Jag skrev explicit inte alla men hade kunnat gjort det. Nu har jag långt ifrån sett alla villastaket i Sverige men jag har aldrig sett något med finsidan inåt (om nu staketet har en fin- och en fulsida).

F fsn skrev:
Vad jag har för eller emot nåt har du inte med att göra men det är generellt inte en geografisk issue för min del.
Nej, det har jag inte. Men det verkade vara en stockholmsissue i tidigare inlägg, det var därför jag undrade om det.
F fsn skrev:
… det kanske är ett lite mer skitnödigt Stockholmsproblem. .....Nåt Stockholmsren som vill ha staket åt gatan kan tänka på så det inte ser fattigt ut och blir snack i kvarteret.
 
wildeside
Mitt staket har en insida och en utsida. Byggde inte medvetet en ful o en finsida:thinking:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om man ska bygga ett staket mycket nära tomtgränsen så tycker jag det är rimligt, för grannsämjan, att göra upp med grannen så det blir ett staket som båda tycker är snyggt. Miminum är väl att fråga om det är ok att trampa i grannens blomrabatt när man ska underhålla staketet. Annars får man bygga en bit in på sin egen tomt så man kan vara på sin sida och underhålla det.

Vår granne byggde ett staket/lågt plank med liggande panel som såg helt förskräckligt ut på vår sida. Det var stolpar och en massa brädor av olika längd som stack upp här och var och det stack ut massor av vassa skruvar på vår sida där barnen brukar leka. Hoppas att TS iaf får ett staket som ser vettigt ut längs tomtgränsen. Ser det schysst ut och och är underhållsfritt eller om grannen målar och håller snyggt på båda sidor skulle jag vara nöjd om jag var TS.
 
  • Gilla
Polyester och 4 till
  • Laddar…
G Guldlock skrev:
Om man ska bygga ett staket mycket nära tomtgränsen så tycker jag det är rimligt, för grannsämjan, att göra upp med grannen så det blir ett staket som båda tycker är snyggt. Miminum är väl att fråga om det är ok att trampa i grannens blomrabatt när man ska underhålla staketet. Annars får man bygga en bit in på sin egen tomt så man kan vara på sin sida och underhålla det.

Vår granne byggde ett staket/lågt plank med liggande panel som såg helt förskräckligt ut på vår sida. Det var stolpar och en massa brädor av olika längd som stack upp här och var och det stack ut massor av vassa skruvar på vår sida där barnen brukar leka. Hoppas att TS iaf får ett staket som ser vettigt ut längs tomtgränsen. Ser det schysst ut och och är underhållsfritt eller om grannen målar och håller snyggt på båda sidor skulle jag vara nöjd om jag var TS.
I en perfekt värld fungerar det, inte i Svärje eller något annat land heller gissar jag, tyvärr.
 
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
Det är bara och kissa på hans bygge så löser det sig. Alternativt så låter du han bygga vad han vill så är alla nöjda.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
4.5 meter från tomtgräns, annars bygglov om inte grannen godkänner skriftligt.
Läste du texten du länkade till??
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
E
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Läste du texten du länkade till??
Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov.
 
Claes Sörmland
E enoch85 skrev:
Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov.
Det gäller bara om man använder det undantag som har införts i PBL för normalt bygglovspliktiga åtgärder. Det gäller inte om man bygger något som inte kräver bygglov, som ett staket. Eller om man söker bygglov för en bygglovspliktig åtgärd. Då har grannen inget att säga till om.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det gäller bara om man använder det undantag som har införts i PBL för normalt bygglovspliktiga åtgärder. Det gäller inte om man bygger något som inte kräver bygglov, som ett staket. Eller om man söker bygglov för en bygglovspliktig åtgärd. Då har grannen inget att säga till om.
Här är det hela lite mer tydligt:

https://www.google.com/url?q=https:...MQFXoECAIQAg&usg=AOvVaw0rwjKdOj_x9dXPCYQzV4qe
 
E enoch85 skrev:
Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov.
Fast nu handlade ju frågan om ett staket...
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E enoch85 skrev:
Här är det hela lite mer tydligt:

[länk]
Läs på Boverkets hemsida så får du rätt info. De har en fantastiskt bra hemsida.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.