Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag vill inte vara petig, men det är du som
säger att ovaccinerade inte ska ha samma rättigheter. Är inte det inskränkt?
Nej, det är fullt logiskt.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Därför att enbart de som kvalificerat sig till att ha körkort får köra fordonet. De som väljer att inte kvalificera sig till det får inte köra. Inget ovidkommande surr om mindre värd eller rasism som du raljerar om.
men eftersom vi pratar om rättigheter. Så kanske det handlar om att inte ta körkort för att de inte är vaccinerade? skulle det vara okej?
 
F frasen_36 skrev:
Du läser ju inte vad man skriver till dig.
Jag har INTE frågat om du tycker att du är bättre än andra, ändå svarar du på en sådan fråga. Ingen ide' fortsätta när du inte klarar läsa utan att förvanska till allt till ditt mantra.
tja det låter alltså precis som du...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du gör ju det hela tiden. Du påstår att man är rasist om man tycker att det är vettigt att olika människor har olika rättigheter beroende på vad de har gjort/inte gjort. Du hänvisar till Wikipedia för betydelsen av rasism men de anser att rasism inte har något att göra med vad man har gjort/inte gjort. Sen anser du själv att det är vettigt att olika människor har olika rättigheter.

Om det är större risk för att en ovaccinerad smittar andra som i sin tur kan bli allvarligt sjuka och dö så tycker jag det är lika vettigt att begränsa dem som det är att begränsa vad epileptiker får göra därför att de kan riskera att att andra blir allvarligt skadade och dö. Så vad är skillnaden?

Jag har inte påstått att ovaccinerade inte ska ha samma rättigheter som vaccinerade. Jag började med att påstå att det inte är rasistiskt att tycka det.


Fel
De byggde på att de som var vaccinerade ytterst sällan blev sjuka av deltavarianten jämfört med ovaccinerade. Det är en medicinsk orsak.


Konstig humor du har. Jag tycker inte att det är kul att se att du sen länge har tappat dig.


Det tycker jag inte. Jag tycker inte heller att det är rasistiskt att tycka det eftersom jag inte tycker att det är rasistiskt att tycka att olika människor har rätt att göra olika saker jämnt. Det är nämligen normalt att folk är begränsade i sina rättigheter beroende på vad de har gjort etc.
Du kan väl börja med att läsa det jag skriver istället för att hitta på.
Du envisas med att jag säger emot mig själv.
Det blir väl snarare lite tröttsamt att läsa.
Men är du allvarlig? när du inte kan förstå att finns skillnader. att ge en blind människa körkort skulle utsätta den personen och andra för en dödsolycka.
sen handlar det här om en grupp människor som valt att inte vaccinera sig. Det har inget sjukdomar att göra. dessa är redan borträknade. Men du ser inget fel i att ge några sämre rättigheter än andra bara för att de inte vill vaccinera sig. allt här handlar om att en viss grupp människor ska ha samma rättigheter som andra. att de inte har samma värde. om man tar bort några rättigheter från en människa så sänker man dennes värde.
Det är så enkelt.
Att du inte vill se att rasism handlar om människans värde. Du hade dessutom fel när du påstod att det bara hade med hudfärg att göra.

förresten, du svarade aldrig på frågan om vad likheten var mellan ovaccinerade och en människa med epelelpsi kör bil. du jämförde det nämligen
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Det här är verkligen klubben för inbördes beundran. oliktänkande göre sig icke besvär. Dessa får snabbt veta att de har fel. oavsett vad man viftar med.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
S
Bananskalare Bananskalare skrev:
men eftersom vi pratar om rättigheter. Så kanske det handlar om att inte ta körkort för att de inte är vaccinerade? skulle det vara okej?
Nu låter du så rörig så det är inte lönt att kommentera
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
S
Bananskalare Bananskalare skrev:
tja det låter alltså precis som du...
För din egen skull: Lägg av - du gör dig bara löjlig.
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det här är verkligen klubben för inbördes beundran. oliktänkande göre sig icke besvär. Dessa får snabbt veta att de har fel. oavsett vad man viftar med.
Ja, det är ganska korrekt. Jag ser det mer som att jag skriver i den här tråden till dem som valt att inte vaccinera sig och inte har tänkt att ändra sig angående detta.

Det bästa är att bara strunta i dem som tjatar om att vaxa sig hela tiden, och ställer en massa frågor, mest för att jävlas och mobbas.
 
P
S SnickareHobb skrev:
Men är det verkligen bra att ge regeringen utökade befogenheter? Vill du ha det som i Nya Zeeland med läger där alla som kan ha exponerats för smitta tvingas sitta i veckor?
Det vore kanske bra att vänta på vad utredningen kommer fram till innan man målar fan på väggen?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Men att dom rikaste tjänat på pandemin är det inga tvivel om. För Sveriges del kan du läsa t.ex. här:
[länk]
Hur ser kausaliteten ut?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tycker det låter som du är rasist.
Hm. Det antagandet tyder på att du också är rasist. Benägenheten att vaccinera sig är väl inte kopplat till ras?

(Vad är en ras förresten? Jag tycker ibland att alla som pratar om rasism är de värsta rasisterna eftersom det inte finns några raser av den mänskliga arten).
De som bekämpade Corona som du skrev är inte de som vaccinerade sig utan sjukvårdspersonalen som kämpade otroligt mycket för att rädda livet på sjuka. De forskare som bidragit till kunskapen vi har idag om corona, eller de som slet för att få fram ett nytt vaccin på rekord tid. Där har du hjältarna, de som bidrog till att bekämpa Corona.
Om inte en stor majoritet av befolkningen hade vaccinerat sig hade alla dessa kategorier som du räknar upp stått sig slätt i kampen mot covid-19.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
Till och med Klaus Schwab skriver i sin bok att Covid-19 är en väldigt mild pandemi, men att den kommer att resultera i stora samhällsförändringar.
Mild? Har du noterat hur stor påverkan covid-19 har haft på vår sjukvård? Det är en samhällsförändring till det sämre att rätt mycket planerad sjukvård har fått ställas in och skjutas upp.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Drygt 1000 personer dog av vaccinet
Hur kunde man bekräfta att dödsorsaken var Pfizers vaccin?
Hur hög var dödsfrekvensen?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du gör det klassiska misstaget och tror att bara handlar om raser.
Nej, det är ju det du gör. Du antog att frasen_36 var rasist eftersom han värderar människor som vaccinerar sig högre än antivaxers.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P
J Jocke Best skrev:
Haha det kan vara det dummaste jag läst i hela denna tråden. Lite som att man är fågelskådare om en blåmes flyger in i rutan hemma. Eller att man är Britney Spears om man har flätor och uniform. Ords betydelse finns liksom inte längre. Bara det är något i tangentens riktning så räcker det visst.
Kan vi inte få fler visdomsord? BirgitS är häxa för hon håller inte med dig jämt?
Jag tror att vi kanske kan byta ut alla uttalanden av typen "du är X", där X är ett attribut med negativ denotation och konnotation, mot "du är dum". Det skulle förenkla kommunikationen en hel del eftersom pöbelspråket saknar de nyanser som behövs för att använda de mer specifika orden på ett korrekt sätt.

Pöbeln kommer antagligen inte att gilla mitt förslag, klaga och kasta fraser på mig som "du är elitist" (översatt till svenska från pöbelspråkets "du är dum"), och det är helt sant. Jag är en språkelitist som försöker behålla nyanserna i vårt svenska språk eftersom de gör våra diskussioner rikare.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.