samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Funderar på vad det är för monsterstaket som kräver grävare för plintarna? :thinking:
finns väl inget jobb som man inte använder grävare till, eller snöskottningen har grävaren fått pension ifrån efter lastmaskin landat på tomten…;)
 
N nissenhj skrev:
Finns många grävmaskiner med gummilarvband som inte gör så stor åverkan. Kanske en sådan som de använde? Hypotetiskt kan det gått till så att när grävmaskinen var på plats så insåg grävmaskinisten att jobbet inte gick att utföra som tänkt från den egna tomten. Grannen eller grävmaskinisten gick över till ts och knacka på, ingen var hemma. Grävmadkinisten sondera markförhållande och insåg att det kommer inte att bli några skador och det lilla som blir åtgärdar vi. Så istället för att skjuta upp jobbet ett dygn så utfördes det med minimal åverkan på ts-tomt.
Ibland får man vara praktisk. Varför oja sig över något som inte påverkar en negativt?
stållarver gör i regel mindre åverkan på underlaget än gummilarver, men kör man med tanke så blir det oftast minimalt med skador, borta efter första regnväder.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jag anser definitivt fin sida ut. Vill man kan man även bygga fin sida mot sig själv, men aldrig endast mot sig själv.
sen är ju frågan, vad är finsida? I vårt förra hus hade vi plank med brädsida inåt då jag ville ha den mera spännande sidan utåt dvs synliga reglar och spännande vinklar, kan nog tänka mig att några skulle se det som fulsida, dock så var dessa plank många meter från tomtgräns.
 
P pmd skrev:
Och samtidigt har man förstört chansen till att få en bra relation till sin granne. Nästa gång man ska göra något och behöver befinns sig tillfälligt på grannens mark för det så lär man knappast få ett jakande svar, så man måste göra som förut: ta sig rätten att gå in på grannens tomt och sen (kanske) be om ursäkt. Relationen till grannen blir inte bättre om man håller på så.

F.ö. är det osäkert om TS granne har bett om ursäkt. TS har åtminstone inte skrivit något om det.
@Byggsnyggen: har grannen bett om ursäkt för intrånget?
Nej, nej, nej. Varför ska man be om ursäkt för något som man inte förstår är avvikande?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Som vanligt måste man skilja på vad det faktiskt finns i lagar , föreskrifter , regler osv och vad som är åsikter eller vad vissa anser vara god moral och löst tyckande och till sist vad som faktiskt kan leda till nån from av rättslig påföljd

Dom flesta normala staket får placeras ända mot tomtgränsen , bara man är säker det står på ens sida gränsen..Och så långe inte kommunen gjort nån extra deffinition om hur ett staket får se ut och man bryter mot det.. Det behövs altså normalt inga medgivande om 4.5 M eller bygglov så länge man håller sig till reglerna för vanligt staket..

. Så vi får väl anta att staketet inte är ett bygglovspliktigt staket, men även om det kommer upp ett sånt så är det ju bara att förändra det ovan mark tills det följer reglerna för staket på plats..Så plintarna och ts fråga påverkas väl egentligen inte av det...?

Det är faktiskt fullt lovligt att placera ett staket precis på sin sida tomtgränsen även om man ofta rekommenderar att man placerar det så man kan sköta och bygga staketet utan att vara på grannens mark..
Men man kan hänga över och måla det eller bygga det sektionsvis så man inte behöver vara på andra sidan staketet vid montering osv.
Man har altså inte nåt veto där som granne att kräva att grannen sätter sitt staket 50 -80cm in och alla möjliga kreativa åsikter som ofta ventileras som "krav" på forum osv

Att det sen är enklare och mer praktiskt osv absolut men det är inte ett krav i lagen och inget man kan tvinga på sin granne. visst kan man hävda att du får aldrig kliva på min tomt men i praktiken så kommer det bli mycket svårt att få hjälp från polis och rättsväsendet att upprätthålla den delen och riktigt tramsigt blir det ju om grannen dessutom äger några dm på hit sidan staketet när man ska står där och med målfoto avgöra när dom är på ts tomt och inte..

kanske bättre att lägga sin energi på nåt mer vettigt än att bråka med sina grannar och inse att där inte det går att vinna en rättslig påföljd mot grannen så är det nog bäst att sköta sitt eget och ägna sig åt nåt roligare.. Eller så kanske det kommer nån ny sesong av grannfejden snart... :)
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
wildeside
:crysmile:
B Byggahus48 skrev:
Och du har inte haft små barn märker jag…..
En tvärslå i klätterhöjd för en 4-6 åring, är lika oemotståndlig som att sätta smågodisfacken i plockhöjd för barnen, speciellt som det finns en till tvärslå en halvmeter högre upp.
Du är duktig du, som kan göra en analys om jag har barn eller inte ur ett inlägg som handlade om att barn inte får klättra på någon annans egendom. Jag kan ju driva pajkastningen vidare. "Och du verkar inte kunna fostra dina barn märker jag."
 
Redigerat:
  • Arg
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H Harpgear skrev:
finns väl inget jobb som man inte använder grävare till, eller snöskottningen har grävaren fått pension ifrån efter lastmaskin landat på tomten…;)
Finns det någon som på allvar gräver ner plintar längre? Jag trodde folk hade vett att sätta markskruvar?

Sedan jan man alltid räkna med att de krävs bygglov för att sätta upp ett plank om man bor i detaljplanelagt område.


För övrigt så får man inte fylla upp och jämna ut sin tomt utan marklov.
 
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
Hej
Min erfarenhet av grannar är att den typen du nämner behöver man informera om vad som gäller. Låt vara att man kan uppfattas som gnällig men känner du att han gång efter annan missbrukar din tomt och tydligen inte har någon hyfs så hade jag satt ner foten. Jag vet exakt vad det innebär då jag också blivit utsatt för liknande, till slut var dom inne och körde på min tomt och tyckte det var helt ok. Jag fick gå den lagliga vägen med juridiskt ombud innan han fattade. Det kan tyckas obekvämt och jobbigt att agera men om man som granne inte har det folkvettet vilket många inte har så är det enda sättet för det kommer inte att sluta av sig självt.
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
D Dr.Mugg skrev:
Finns det någon som på allvar gräver ner plintar längre? Jag trodde folk hade vett att sätta markskruvar?

Sedan jan man alltid räkna med att de krävs bygglov för att sätta upp ett plank om man bor i detaljplanelagt område.


För övrigt så får man inte fylla upp och jämna ut sin tomt utan marklov.
Staket är ju inte plank, och marklov krävs inte för under 0.5m (vilket är hyffsat mycket i mitt tyckte)
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kutym är att man sätter finsidan utåt, alltså mot den granne som inte bygger staketet. Men det finns ju inget som säger att man måste göra så. Skadar sig era barn på grannens staket får ni väl sätta upp ett eget så de inte kommer åt det…
jag tycker inte alls att det är så. Bekostar man staketet helt själv så sätter man finsida mot sig själv och om man vill, erbjuder grannen att bygga på med en finsida på sin sida med för sina egna pengar.

Ett annat populärt alternativ är att bygga varannan grind. Då blir det rättvist. Sen så kan man bygga en helt acceptabel fulsida och DET tycker jag är kutym, man lägger lite krut på att inte straffa sin granne.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
F fsn skrev:
jag tycker inte alls att det är så. Bekostar man staketet helt själv så sätter man finsida mot sig själv och om man vill, erbjuder grannen att bygga på med en finsida på sin sida med för sina egna pengar.

Ett annat populärt alternativ är att bygga varannan grind. Då blir det rättvist. Sen så kan man bygga en helt acceptabel fulsida och DET tycker jag är kutym, man lägger lite krut på att inte straffa sin granne.
Den som bygger staket mot gata sätter garanterat finsidan utåt. Varför skulle man inte göra det mot en granne?
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
F
K Kane skrev:
Den som bygger staket mot gata sätter garanterat finsidan utåt. Varför skulle man inte göra det mot en granne?
kanske för att man vill ha finsidan mot sig själv, eller vad tror du? Ibland är förståndet kort, bygger man staket på sin egen tomt med sina egna pengar så är det ens egna krav och intresse som gäller, så enkelt är det.

hur skulle man göra vid gemensamt bekostat staket då menar du? Med ditt resonemang så är bästa sättet att få den snygga sidan åt sitt håll att inte vara med och bekosta öht. Logiskt….. njaa, snarare dumt och naivt.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
F fsn skrev:
hur skulle man göra vid gemensamt bekostat staket då menar du?
Det var ju inte caset här.
F fsn skrev:
kanske för att man vill ha finsidan mot sig själv, eller vad tror du? Ibland är förståndet kort, bygger man staket på sin egen tomt med sina egna pengar så är det ens egna krav och intresse som gäller, så enkelt är det.
Så du är en av de få som skulle sätta finsidan inåt på ett staket mot gatan?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
wildeside
K Kane skrev:
Den som bygger staket mot gata sätter garanterat finsidan utåt. Varför skulle man inte göra det mot en granne?
Å-f**n bäst att jag går ut o vänder på mitt staket då.:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.