Hej!

Vi köpte radhus i höstas med en trevlig trädgård.
Dock har båda grannarna på var sida varit häck/buskage som växer in på vår tomt.

Vår granne till höger har en häck som är planerad på tomtgräns och växer ca 50cm in på vår tomt. Enligt tidigare grannar så kom hennes son och klippte häcken även på vår sida vilken jag inte känner mig jättebekväm med. Jag vill kunna plantera och planera den lilla plats jag har i trädgården på mina egna villkor.

Nu har vi köpt hund, och behöver sätta upp staket runt trädgården för att kunna ha hunden lös. Häcken är inte tillräckligt tät för att inte hunden ska kunna rymma!

Men vi vill ju inte sätta staketet 50cm in på vår tomt för att hennes häck växer precis i tomtgränsen!

Vill ju inte heller skapa osämja..

Hur hade ni gjort? Några tips eller erfarenheter från liknande situationer?
 
  • Vinterträdgård med snö, gränsande häck till höger och två pulkor på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det kanske vara så att häcken har planterats på gemensamt initiativ av tidigare ägare och granne och därför placerats på tomtgräns?
 
  • Gilla
Fairlane och 31 till
  • Laddar…
Jag har satt fårstängsel inne i häckarna för tidigare jyckar. De har tillräckligt stora rutor för att häcken skall kunna växa igenom stängslet. Hårdklipper man häcken en gång innan man sätter stängslet syns det inte efter en tid.

Annars är 2 linor elstängsel utmärkt för hund. Skall det sättas mot gångväg bör det sättas längre in i trädgården och med varningsskylt.

Häcken ser ju fin ut. Har man en liten radhustäppa får man räkna med att viss begränsning finns. Häcken är troligen satt gemensamt med grannarna en gång.
 
  • Gilla
Fairlane och 27 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Kan det kanske vara så att häcken har planterats på gemensamt initiativ av tidigare ägare och granne och därför placerats på tomtgräns?
Absolut, men inte av de som sålde till oss och som ägt sedan 90-talet.
Men hur gör man om vi som äger tomten idag inte vill ha häcken?
 
  • Gilla
barka och 1 till
  • Laddar…
Om inte grannen vill klippa Häcken på er sida får ni klippa den. Ni har ingen rätt att kräva att den försvinner om det var frågan.
 
  • Gilla
yonna och 11 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om inte grannen vill klippa Häcken på er sida får ni klippa den. Ni har ingen rätt att kräva att den försvinner om det var frågan.
Kan vi klippa ner den så att den inte växer in på våran tomt? Och sätta staketet strax innanför tomtgränsen!
 
  • Gilla
chevalillis och 1 till
  • Laddar…
Prata med grannen om det är ok, förhoppningsvis enkel lösning
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
Häckarna fanns ju när ni köpte fastigheten och de sköts tydligen väl. Ni kan naturligtvis ta över skötseln på er sida - vilket jag själv skulle föredra. Annars är detta ett typfall för framtida osämja - såvida grannarna inte vill ta bort häckarna.
 
  • Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Karrock
yonna yonna skrev:
Annars är 2 linor elstängsel utmärkt för hund. Skall det sättas mot gångväg bör det sättas längre in i trädgården och med varningsskylt.
Jordningen kan hitta på festligheter om man har elstängsel i villaområde eller ännu värre radhusområde. Rekommenderas inte.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi har en häck mellan mig och grannen, det är hans.
Han får ju givetvis komma över för min del.
Men jag tar min sida ändå.
Det är ett snabbt jobb på den lille. Så erbjud dig att ta hand om din sida för att du vill ju ha staket för hunden.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jordningen kan hitta på festligheter om man har elstängsel i villaområde eller ännu värre radhusområde. Rekommenderas inte.
Iofs har du rätt. Jag har elstängsel mot gatan men har ett glest staket 30 cm utanför just för att inte riskera att någon liten klåfingriga unge testar effekten... Dessutom är elen mycket sällan påslagen (jycken har testat).
 
Karrock
yonna yonna skrev:
Iofs har du rätt. Jag har elstängsel mot gatan men har ett glest staket 30 cm utanför just för att inte riskera att någon liten klåfingriga unge testar effekten... Dessutom är elen mycket sällan påslagen (jycken har testat).
Ungar kan väl få skylla sig själva om det är skyltat och nästan utom räckhåll. Jag vet en som med felinställd timer lyckades ge sin granne stötar när denne duschade. Tydligen otroligt pinsamt samtal när detta uppdagades.
 
  • Haha
  • Gilla
Mimmi13 och 4 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Om det är så att ni köpt ett Brf-radhus så bör ni nog kolla först vad ni får bygga alls...

Men är det så att det är fritt fram så skulle jag fråga mig själv, hur långt in från tomtgränsen måste jag placera ett staket för att jag ska kunna sköta dess underhåll utan att gå in på grannens tomt?
Svaret på det är ju inte i tomtgränsen, vilket innebär att det egentligen inte finns extra utrymme att plantera och planera på i er trädgård efter att ni gränsat av med staket.

Lösningen på det kan vara att placera ett underhållsfritt "gunnebo/villastängsel" mot den välskötta häcken, där ett staket troligtvis hade placerats utifrån tidigare nämnd anledning, och istället satsa på att muta in mark lite närmre gränsen åt grannen till vänster.

Nu köpte ni ju radhuset i höstas och har kanske inte sett trädgården och häcken när den grön? Mitt tips är att vänta till våren med att fullt ut bestämma era planer och val av avgränsning. Ni kanske ändrar er inställning och istället uppskattar och vill bevara en välvårdad, ganska tät grönskande häck när allt kommer omkring?
 
  • Gilla
Skrutten18 och 12 till
  • Laddar…
Strikt formellt, så får du kapa bort allt som sticker över tomtgränsen. Nu förutsätter jag att det är ett radhus med ägarrätt, inte en brf. Men nu gällde det ju att rädda grannsämjan också. Och den mår kanske inte så bra av ett sådant tilltag. Om det bara gäller hunden, så skulle jag (som aldrig ägt en hund) bara sätta upp något provisoriskt nu i valpstadiet, och sedan se till att få tillräcklig pli på hunden så att den håller sig inom tomten. Jag har grannar som utan problem har hundar springade på sin tomt, utan speciella hinder i gränsen, de sätter aldrig tassen utanför tomtgränsen, utom när de skall ut och gå.
 
  • Gilla
Byggarbobare och 4 till
  • Laddar…
T
Hade jag varit nyinflyttad och köpt ett radhus där det fanns en befintlig häck vid köpet, hade jag accepterat förhållandena.

Jag hade knappast bett grannarna tagit ner häcken. Jag hade heller inte analt klippt häcken intill tomtgränsen, för då förmodar jag att den dör.

Vill du ha grannsämja så sätter du ditt staket 50 cm in på din tomt eller sätter hönsnät eller liknande i häcken.
 
  • Gilla
yonna och 31 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.