Vi e tebaaaaaax! Det har varit vinter och mycket annat skoj samt fallen skog. Men nu är vi tillbaka på banan igen! Jag har väldigt mycket emot höjder som kanske syns på bilderna. Men min snickar kompis fick smeknamnet King Kong idag när han hoppar mellan takstolarna...

Har idag satt kilarna och lagt alla takreglar på en sida nu vid lunch... se hur långt vi hinner i eftermiddag!
 
  • PICT0905.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0898.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0909.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt jobbat!

Man blir lite avis på att ni ska få eget garage för era leksaker...
...men å andra sidan har jag ingen tid för sånt längre! ;)

Jobba på och mer bilder till folket.
 
Skönt att de börjar ta fart igen, idag ringde jag o beställde panel-virke och de sista reglarna, samt jagade vidare på plåttaks-fronten... verkar som virket kommer i slutet av veckan, plåten ligger nog en vecka bort. Får ge ca 11500:- för 150kvm plåttak i färdiga längder.
 
Idag va jag på High Chaparal och hämtade mitt nya tak. Svart blev det. Det hela slutade på 12330:- för plåten plus nock-plåt och 1000st skruvar. Då är de räknat att täcka 165kvm. Fick även de sista regelvirket idag så vi kan regla upp de sista på taket imorgon. Ska se om vi hinner med lite bilder imorgon. Tänka klättra upp o sola mig lite i mitt storbygge :)

Håll till godo!
 
I lördags la vi hela taket. 165kvm svart plåt och 32grader i luften. De känns både i o på kroppen. Kräft-röd och uttorkad... Men ölen va god på kvällen kan jag lova! Grundande dock med säkert 4liter vatten under dagen.

Arbetet gick bra och vi la Bison Skyddsväv under plåten direkt mot takreglarna. Detta då de inte ska vara någon isolering mot själva plåten, Vi isolerar innetaket sedan och har vinden som kallutrymme. Råder delade meningar om detta, men vi ville ha de så.
Nu väntar vi bara de sista reglarna 2x6" att bygga igen gavel-hålet med och sedan liggandes 2x2" sen är de dags att panela. 170x22mm är beställt. 200st längder om 330cm. Detta blir sedan 45mm breda lock på.

Bilderna är påväg, morsans kamera lojja lite bara...
 
Inte många som bryr sig iof, men idag trillade allt panelvirke in hemma... så i helgen kanske vi kan börja täcka lite...
 
Åjo. Bara det att jag håller på med ett eget projekt just nu..... Trädgårsmur står det på den mentala ritningen
 
Lowlooping, det står inte vart du bor nånstans? Jag kollade på prefabricerade garage, men eftersom jag bygger 9,6x14,7m garage så hade jag varit hänvisad till vadsomhelst utom garagebyggnader...Maskinhall var väl den vanligaste kommentaren när jag beskrev meina önksemål.
Efter tre års vånda så slutade det med att jag lejt in en snickare som reser mitt garage på kvällstid efter sitt oridinarie arbete. Det betyder att det tar längre tid, men blir betydligt mycket billigare. Han bygger dessutom takstolarna själv-till en kostnad av 750:-/st! (ja, dom blir ju ganska rejäla, spännvidden är nästan 11m)
Visst, det tar längre tid+att jag står för byggställningen, vilket inte är något större problem då det är mitt yrke, men jag kan ta den smällen.
Kostnaden är ganska precis 70000:-+moms lägre än bästa pris jag fick från en prefabtillverkare-och då har jag lagt till att jag vill ha "gammal" panel på garaget för att matcha huset, dvs blandat 6,7 och 8 tums brädor med ribbpanel för att efterlikna gamla tider då man tog vad som fanns i virkesväg...
Sninckaren jag lejde himlade med ögonen och suckade när jag sade hur jag ville ha det;-)

Nåt att tänka på?
 
Vi är uppe i ca 110k för vårat bygge än så länge, då har vi lagt plåt och köpt hem panel till allt. Arbetskostnad lika med noll. Eller, ja, det va några tusen för markarbetet. Annars har jag o min bror tillsammans med en snickarpolare gjort allt själva.
 
imported_Tobbe skrev:
Kostnaden är ganska precis 70000:-+moms lägre än bästa pris jag fick från en prefabtillverkare-och då har jag lagt till att jag vill ha "gammal" panel på garaget för att matcha huset, dvs blandat 6,7 och 8 tums brädor med ribbpanel för att efterlikna gamla tider då man tog vad som fanns i virkesväg...
Sninckaren jag lejde himlade med ögonen och suckade när jag sade hur jag ville ha det;-)

Nåt att tänka på?

Vår snickare svor långa ramsor när vi fodrade om övervåningen på vårt lantställe för att det blev ett jäkla meck med att hålla på och klyva fram olika bredder för att matcha undervåningen.

Så nu gör vi det extra roligt för honom genom att låta honom göra nedervåningen också =) Fast iofs. 7år sedan han gjorde övre men men...
 
Tegheim skrev:
Vi är uppe i ca 110k för vårat bygge än så länge, då har vi lagt plåt och köpt hem panel till allt. Arbetskostnad lika med noll. Eller, ja, det va några tusen för markarbetet. Annars har jag o min bror tillsammans med en snickarpolare gjort allt själva.
110k....Det ær mindre æn vad min platta kostade!

Jag hade en budget från børjan som landade på ca250k mellan tummen och pekfingret, nu tre år senare ær den reviderad till 350k+....
Men eftersom jag gør allt eftersom det kommer in pengar så kænns det inte så viktigt-det viktigaste ær att det blir som jag vill ha det (møjligen skulle jag kunna tænka mig att ha det større då før att få plats før att snickeri också, men det får bli en annan byggnad nått annat år)
 
Hej igen! Det har hänt en del sen senast jag visade några bilder! Har varit hemskt dålig på att uppdatera här, ber om ursäkt om det... Men här kommer lite byggbilder iaf! Vi avslutade beklädnaden innan vintern igår. I vår ska vi sätta på locken på panelen och måla allt igen. Nu i vinter ska vi bygga insidan!
 
  • 20070702029.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20070702028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20070813087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20070926102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal dörr som får sitta över vintern till o börja med. Sen ska vi börja smida ihop egna slagportar snart så vi kan vara instängda o jobba... Kommentera gärna...
 
  • 20070929108.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20070929109.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt intressant läsning och bra bilder. Håller själv på med garage nu 8x10 m. Roligt att se en massa byggbilder från andra. Har själv fotat allt från gamla uthuset som stod där o rivningen av det tills hur det ser ut idag, men det verkar aldrig bli av att lägga ut det...:)
 
Vi är väldigt nöjda med resultatet än så länge, har rullat in min bruksbil för att testa och ska man gnälla över något så är de djupet i garaget. Har "bara" 7.6m djup. Men där hade vi inte mycket att välja på då vi skulle bygga ihop med det gamla. Nästa steg är som sagt egenbyggda slagportar! Ska se om vi lyckas med det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.