1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Du blandar effekt och energi här. Du kanske laddar 1 kWh per minut. Då levererar laddaren 60 kW. Hur hög effekt kan din bil laddas med? Är detta snittet över laddningen inklusive att det går långsammare på slutet?MRLINDELL skrev:Jag brukar för egen del i runda slängar räkna 1 kW per minut. Fullt på en timme.
Bilar med högvoltsbatteri laddar typ 80% på runt 30 minuter. Det skiljer lite mellan olika batterier/bilar men inga stora skillnader.
Ionity tar runt 9:- för 1 kW
InCharge 2.5-2.95 för 1 min = 1 kW.
Stora prisskillnader över tid.
Från typ 30% till 80% halva laddningen går utmärkt på en halvtimme. Skrev i runda slängar.A Avemo skrev:
Byter jag från en 50kW till en 100kW går det lixom inte dubbelt så fort, en marginell skillnad. Ja, batterier kan inte ta hur mycket laddning som helst, det regleras från bilen till laddstationen.
På KIA e-niro, 64kWh batteri, 45 mil säger tillverkaren.
Laddning
% kWh
100 64
90 57.6
80 51.2
70 44.8
60 38.4
50 32
40 25.6
30 19.2
20 12.8
Den här ladd, kWh, minuter är inte helt linjär.
Men hälften är hälften och fullt är fullt oavsett.
Man måste ha en mellan tummen och pekfingret om sin bil och ha en uppfattning om vad som är vad.
Bilarna räknar ju fram det här själv, bara att kika på instrumentpanelen.
Laddstation och bil kommunicerar vid laddning.
När du inte är där när du laddar kan du se i mobilen via InCharge eller Chargefinder hur långt laddningen kommit i %
Laddning
% kWh
100 64
90 57.6
80 51.2
70 44.8
60 38.4
50 32
40 25.6
30 19.2
20 12.8
Den här ladd, kWh, minuter är inte helt linjär.
Men hälften är hälften och fullt är fullt oavsett.
Man måste ha en mellan tummen och pekfingret om sin bil och ha en uppfattning om vad som är vad.
Bilarna räknar ju fram det här själv, bara att kika på instrumentpanelen.
Laddstation och bil kommunicerar vid laddning.
När du inte är där när du laddar kan du se i mobilen via InCharge eller Chargefinder hur långt laddningen kommit i %
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 500 inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du vill förmedla?MRLINDELL skrev:På KIA e-niro, 64kWh batteri, 45 mil säger tillverkaren.
Laddning
% kWh
100 64
90 57.6
80 51.2
70 44.8
60 38.4
50 32
40 25.6
30 19.2
20 12.8
Den här ladd, kWh, minuter är inte helt linjär.
Men hälften är hälften och fullt är fullt oavsett.
Man måste ha en mellan tummen och pekfingret om sin bil och ha en uppfattning om vad som är vad.
Bilarna räknar ju fram det här själv, bara att kika på instrumentpanelen.
Laddstation och bil kommunicerar vid laddning.
När du inte är där när du laddar kan du se i mobilen via InCharge eller Chargefinder hur långt laddningen kommit i %
[bild]
Blanda inte in minuter för det blir bara förvirrande med olika enheter och många har tillräckligt svårt att hänga med ändå.
En E-niro har den mediokra högsta laddhastighet 100kW och ett batteri på 64kWh, vilken laddhastighet (effekt) man får vid en snabbladdare beror mycket på laddnivå på batteriet och temperatur. Runt 70-80kW bör man väl kunna få i en e-niro under en längre stund. Så typ 20-80% SOC på en halvtimme?
Det är väl inte bara tillverkaren? Det är fundamental procenträkning, baserat på att 64 är 100%.MRLINDELL skrev:På KIA e-niro, 64kWh batteri, 45 mil säger tillverkaren.
Laddning
% kWh
100 64
90 57.6
80 51.2
70 44.8
60 38.4
50 32
40 25.6
30 19.2
20 12.8
Den här ladd, kWh, minuter är inte helt linjär.
Men hälften är hälften och fullt är fullt oavsett.
Man måste ha en mellan tummen och pekfingret om sin bil och ha en uppfattning om vad som är vad.
Bilarna räknar ju fram det här själv, bara att kika på instrumentpanelen.
Laddstation och bil kommunicerar vid laddning.
När du inte är där när du laddar kan du se i mobilen via InCharge eller Chargefinder hur långt laddningen kommit i %
[bild]
30 minuter och 50 kW innebär 25 kWh. När Kia anger 64 kWh. Vet du om det är batteriets nominella kapacitet eller vad som utnyttjas? Laddaren lär inte ge mer än sin nominella effekt. Men att 25 kW skulle motsvara halva batteriet verkar lite klent. Eller är det mer ungefärliga siffror?MRLINDELL skrev:
På ID4 har jag när jag jämfört laddstatus, räckvidd och vad laddstationen ansett sig ha stoppat i sett att siffrorna inte riktigt går ihop. Men jag har inte gjort några djupare analyser.
Byggveteran
· 2 322 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Jag brukar också nöja mig med andra laddare än Ionity, då jag oftast inte har mer bråttom än så, men Ionity har två stora fördelar:MRLINDELL skrev:
- De har alltid minst fyra laddare per station, vilket gör att sannolikheten att det är upptaget minskar.
- De kan ladda snabbt, vilket lätt halverar laddtiden mot en 50 kW-laddare.
Ifall man tycker att det är värt det får vara upp till var och en.
Ja om jag får för mig att leasa en bil blir den ju över. Jag ska försöka motivera leasing med omvänt resonemang att det är gratis då jag inte behöver köpa något. bara någon osynlig post på autogiro varje månad.A Argastesnickaren skrev:
Fast om du tror att bilen är gratis även om du får den av mig bedrar du dig. Som att få en hundvalp gratis. Den ska vaccineras, ha mat, rastas, till veterinären, den kissar på mattorna, biter sönder skorna….
Många märken har också en deal med Ionity där man laddar för 3:50/kW det första året. Efter det så bygger deras affärsmodell på att man tecknar ett abonnemang på årsbasis för att ladda så billigt. Det är troligen lönsamt främst för de som laddar ofta och kör långt.Nötegårdsgubben skrev:Jag brukar också nöja mig med andra laddare än Ionity, då jag oftast inte har mer bråttom än så, men Ionity har två stora fördelar:
- De har alltid minst fyra laddare per station, vilket gör att sannolikheten att det är upptaget minskar.
- De kan ladda snabbt, vilket lätt halverar laddtiden mot en 50 kW-laddare.
Ifall man tycker att det är värt det får vara upp till var och en.
Men Ionity är snabbt och effektivt, och det bästa laddnätverket för oss som inte har en Tesla.