Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att nästa pandemi kan vara något med 10 % dödlighet, typ som SARS. Jag hoppas att du då kan förstå varför det kan vara bra att kunna införa mer långtgående krav för att samhället ska kunna fortleva. Precis som det finns krigslagar.
Men är det verkligen bra att ge regeringen utökade befogenheter? Vill du ha det som i Nya Zeeland med läger där alla som kan ha exponerats för smitta tvingas sitta i veckor?

Dessutom har ju dessa restriktioner och lockdown inneburit att dom rikaste blivit mångdubbelt rikare på dom fattigas bekostnad. Småföretag har gått i konkurs medan stora internationella företag blomstrat. Både i sverige och internationellt är det dom rikaste som skott sig på pandemin.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jasså! Den video du la in här och som gjorts av en person som endast sysslar med konspirationsteorier av allehanda slag gav du betyget "mycket bra dokumentär"....
Javisst. Jag har dålig koll på han som gjort videon. Men jag tyckte den var intressant.

Men får man svar om bögcirklar och annat så är det ganska låg nivå på diskussionen (vad är bögcirklar förresten?).
 
J
S SnickareHobb skrev:
Javisst. Jag har dålig koll på han som gjort videon. Men jag tyckte den var intressant.

Men får man svar om bögcirklar och annat så är det ganska låg nivå på diskussionen (vad är bögcirklar förresten?).
Dom som ivrar för exakt de konspirationer som din källa sprider har just den uppfattningen, så det är inte alls någon låg nivå. Googla qanon så får du se. Världen styrs tydligen genom dessa cirklar, enligt dom.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Men är det verkligen bra att ge regeringen utökade befogenheter? Vill du ha det som i Nya Zeeland med läger där alla som kan ha exponerats för smitta tvingas sitta i veckor?

Dessutom har ju dessa restriktioner och lockdown inneburit att dom rikaste blivit mångdubbelt rikare på dom fattigas bekostnad. Småföretag har gått i konkurs medan stora internationella företag blomstrat. Både i sverige och internationellt är det dom rikaste som skott sig på pandemin.
Jag hoppas att det aldrig blir nödvändigt men fruktar en situation där det blir så.
Vill du att det ska komma in folk som sprider en sjukdom där en stor andel av barn och vuxna dör?
Jag menar förstås inte om något som är i samma storleksordning som covid utan om något som är väldigt mycket värre.

Nej, det har inte varit så som du beskriver om företag och personer. Det finns en massa internationella företag som har haft mycket stora problem och avskedat mängder med anställda, vilket förstås inte leder till att deras ägare blir rikare utan tvärtom. Man kan inte generalisera på det sätt som du gör för det finns alldeles för mycket undantag. En rätt stor andel av alla småföretag går i konkurs varje år.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Nu hittar ni på igen, sorgligt för fan. Varför ska vi misstro siffror från Afrika, känns som ni har en rasistisk inställning.

Eller så är det så enkelt att siffrorna för Afrika stämmer men det går ju ihop med eran agenda att vaccin är den enda lösningen!
En anledning jag tror bidrar till den låga dödligheten generellt i Afrika är att befolkningen är ung och frisk.

I Tanzania är medianåldern under 18 år.
Man vistas utomhus i princip hela tiden, klimatet är varmt.
Välfärdssjukdomar existerar knappt, man är vältränad (att gå långa sträckor är extremt vanligt).
Det kan finnas genetiskt skydd (ACE-2 gene) .

Under pandemin tillbringade jag 2020/03/12 - 2020/10/08 samt 2021/02/26 - 2021/11/06 i Tanzania.

Jag har massor av släktingar där, min fru kommer därifrån.

Tro mig, om folk skulle dö som flugor skulle jag veta det.
När någon dör där blir det stor begravning, hela byn (och släktingar från hela landet) ska dit.

Inget sådant har observerats.

COVID-19 pandemic: The African paradox
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7506193/
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att det aldrig blir nödvändigt men fruktar en situation där det blir så.
Vill du att det ska komma in folk som sprider en sjukdom där en stor andel av barn och vuxna dör?
Jag menar förstås inte om något som är i samma storleksordning som covid utan om något som är väldigt mycket värre.

Nej, det har inte varit så som du beskriver om företag och personer. Det finns en massa internationella företag som har haft mycket stora problem och avskedat mängder med anställda, vilket förstås inte leder till att deras ägare blir rikare utan tvärtom. Man kan inte generalisera på det sätt som du gör för det finns alldeles för mycket undantag. En rätt stor andel av alla småföretag går i konkurs varje år.
Jag tror att skulle det komma en sjukdom där 50% dör så behövs inga restriktioner. Folk skulle frivilligt isolera sig.

Men att dom rikaste tjänat på pandemin är det inga tvivel om. För Sveriges del kan du läsa t.ex. här:
https://omni.se/sveriges-mest-formogna-371-miljarder-rikare-under-pandemin/a/lVLm9L
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
En anledning jag tror bidrar till den låga dödligheten generellt i Afrika är att befolkningen är ung och frisk.

I Tanzania är medianåldern under 18 år.
Man vistas utomhus i princip hela tiden, klimatet är varmt.
Välfärdssjukdomar existerar knappt, man är vältränad (att gå långa sträckor är extremt vanligt).
Det kan finnas genetiskt skydd (ACE-2 gene) .

Under pandemin tillbringade jag 2020/03/12 - 2020/10/08 samt 2021/02/26 - 2021/11/06 i Tanzania.

Jag har massor av släktingar där, min fru kommer därifrån.

Tro mig, om folk skulle dö som flugor skulle jag veta det.
När någon dör där blir det stor begravning, hela byn (och släktingar från hela landet) ska dit.

Inget sådant har observerats.

COVID-19 pandemic: The African paradox
[länk]
Det har nyss publicerats en studie i The Lancet: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02796-3/fulltext
där man har studerat överdödligheten i 74 länder för att kunna uppskatta hur många extra som har avlidit pga. pandemin under 2020 och 2021, alltså man har jämfört antalet som avlidit under de två senaste åren jämför med flera år innan pandemin. Det betyder att man inte bara får med de som har avlidit av covid utan även folk som avlidit pga. att pandemin har gjort att de inte har fått vaccin, läkemedel, vård eller mat som vanligt, ökat antal självmord eller vad som nu har varit annorlunda under pandemin.

Det är förvånansvärt stor överdödlighet i delar av Afrika inkl. Sydafrika enligt rapporten:
gr2.jpg

Det är väl inte så att folk har dött som flugor någonstans. Att en på 1000 extra dör under ett år är knappast något man märker om man bara vet hur det är i en by och för släkten eftersom det normala är att det är mer än 10.
 
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Jag tror att skulle det komma en sjukdom där 50% dör så behövs inga restriktioner. Folk skulle frivilligt isolera sig.

Men att dom rikaste tjänat på pandemin är det inga tvivel om. För Sveriges del kan du läsa t.ex. här:
[länk]
Det fungerar tills folk börjar svälta eller inte har något vatten. Sen sprider sig paniken och folk går ut för att jaga rätt på vatten och mat, även om det innebär en smittorisk. Det är alltså viktigt att även i ett sånt skede försöka upprätthålla ett fungerande samhälle samtidigt som man begränsar spridningen.

Att de 10 numera rikaste har blivit rikare under tre år (alltså inkl. ett år innan pandemin) säger inte så mycket. Det kan ju ha varit några på listan för två år sen som nu har åkt ut i från den, alltså mycket rika som har blivit fattigare. Dessutom är det väl normalt att de rikaste blir rikare för varje år, pandemi eller inte, så länge som börsen går bra. Det betyder inte att de har blivit tjänat på själva pandemin. Även många vanliga människor i Sverige har blivit rikare därför att deras hus och aktiefonder har ökat i värde och/eller för att de inte har åkt på semester under pandemin som exempel.

Det finns många internationella företag inom t.ex. flyg och turistbranschen som har gått väldigt dåligt under pandemin.

Du generaliserar för mycket.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
När det gäller officiella siffror i Afrika så tar jag dessa med en stor nypa salt. Inte för att jag tror att folk dör som flugor eller liknande. Utan så enkelt det är ett väldigt stort land med byar som inte har någon kontakt med de större städerna. Inget negativt i det. Men dessa tar hand om sina döda utan att rapportera allt till myndigheterna. Dock är jag övertygad om att de döda får en värdig begravning efter kultur och religion. Så för min del handlar det enbart om att många inte tänker på myndigheterna. på samma sätt med de som föds. Troligtvis har dessa byar ingen corona
 
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
När det gäller officiella siffror i Afrika så tar jag dessa med en stor nypa salt. Inte för att jag tror att folk dör som flugor eller liknande. Utan så enkelt det är ett väldigt stort land med byar som inte har någon kontakt med de större städerna. Inget negativt i det. Men dessa tar hand om sina döda utan att rapportera allt till myndigheterna. Dock är jag övertygad om att de döda får en värdig begravning efter kultur och religion. Så för min del handlar det enbart om att många inte tänker på myndigheterna. på samma sätt med de som föds. Troligtvis har dessa byar ingen corona
Jösses… du tror inte att det finns myndigheter som vill tysta ner pandemin?

I vissa länder dör folk ute i sina byar i lunginflammation och ”influensa”. När patienten ber om att få testa sig för Corona, säger läkaren ”det behövs inte”.

I Asien är detta vanligt, kan säkert vara så i Afrika också.
 
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Jösses… du tror inte att det finns myndigheter som vill tysta ner pandemin?

I vissa länder dör folk ute i sina byar i lunginflammation och ”influensa”. När patienten ber om att få testa sig för Corona, säger läkaren ”det behövs inte”.

I Asien är detta vanligt, kan säkert vara så i Afrika också.
Jag säger inte emot, men hur vet du det ?
 
BirgitS
Sittställning Forlowt skrev:
Jag säger inte emot, men hur vet du det ?
Jag vet inte hur det är/varit i Afrika och Asien i allmänhet men i Ryssland under 2020 var det rätt få som dog av covid men en explosion av folk som dog av lunginflammation. I Turkmenistan är ordet coronavirus förbjudet så det finns ingen covid där men många dör av lunginflammation. Nordkorea förnekar ju också att covid har spritts dit.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Forlowt skrev:
Jag säger inte emot, men hur vet du det ?
Jag har familjemedlemmar från Asien…
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja... Som jag sagt tidigare... Frågan är hypotetisk. Börja diskutera vad forskningen skulle handla om. Vad ville du vinna? Var det en känslig fråga? Fundera istället på hur folk som väljer att inte vaccinera sig bemöts illa?
Är det rätt? Är inte dessa människor med samma rättigheter som alla andra? Varför är de mindre värda?
Varför ska de ha samma rättigheter när inte bidragit till att bekämpa pandemin eller minska smittspridningen? (Såvida de inte har medicinska hinder för vaccination)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Campbell har kollat lite på dokumenten som domstolen beordrade Pfizer att lämna ut:


Drygt 1000 personer dog av vaccinet och det var tydligen känt av myndigheterna i USA, ändå bedömde de det som säkert. Campbell ifrågasätter varför dokumenten var hemligstämplade och undrar om de var kända av myndigheterna även i andra länder än USA , och han säger att det kommer att bli svårt att lita på myndigheterna som har hand om godkännande av läkemedel i framtiden.

Han tycker också att nyttan med vaccine jämfört med den nya varianten Omicrons framfart gör att man bör göra om bedömningen risk/nytta med att ta vaccin.

Ber om ursäkt om det länkats till videon tidigare:sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.