Snikvarianterna ... (det finns sådana platser)

1. Ladda 22kW AC på stan där laddning ingår i parkeringsavgiften 10-15:-/timme.
2. IKEA 7.4kW AC fritt.
3. LIDL 50kW DC fritt under öppettid.
4. Åka till en bilfirma med 50kW DC, plugga in i ledig stolpe och gå in och kika på bilar och ta en kaffe. Säljarna är alltid skitkåta och bla bla bla en halvtimme går fort. Kan vara intressant att se hur det ser ut i motorutrymmet och baksätet på andra bilar.
5. Ett salladsställe i närheten har laddstolpe 7.4 kW AC, jag har börjat äta en sallad då och då när det finns ledigt plats och behöver lite lunch.

... typ.

På vinterna får man söka sig till parkeringshusen, få lite värme till en kall bil och ladda där det kostar.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Eco körning är faktiskt viktigare med en elbil
Nja, det är väl en sanning med modifikation. Visst drar bilen mindre, men det går också långsammare. Av de tester jag sett lönar det sig oftast tidsmässigt att köra på och stanna lite oftare för laddning än att köra långsamt och spara batteri. Givet att det finns lämpliga laddare längs vägen.

Att ligga bakom en lastbil och slipstreama är säkert optimalt både energi- och tidsmässigt om man kör riktigt långt, men för min del skulle det sannolikt innebära att jag började hata bilkörning istället för att vara något jag tycker om.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Från uppsala till Ystad.
100% Från uppsala.
Laddning Nyköping 168 km 80%
Laddning Jönköping 226 km 80%
Laddning Kristiantad 229 km 80%
Sedan är man hemma efter 60 km.

Men det kräver marginaler.
Fulladdat för mig är 35 mil, på ett 64kW batteri.
Oavsett bilmärke med xx kW batteri och teoretisk körsträcka på det xx mil.
KIA e-niro lovar 45 mil. Många andra bilmärken lovar ännu mera.
Men sanningen/verkligheten är någon annan.

I runda slängar. Inte ställa bilen med mindre än 20% laddning.
Att det går relativt bra och i rimlig tid att ladda till 80% av floskel kapaciteten ALLA bilmärken har.
Att köra ca 25 mil med KIA e-niro fungerar helt utan problem. Det är där man hamnar på sommaren i vackert väder.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
Traden Traden skrev:
Ett typiskt uttalande som symboliserar okunskap. Du har nog rätt i att man kör ”lugnare” men oerhört fel att det inte skulle vara möjligt att hålla normal hastighet.
typiskt uttalande som symboliserar avsaknaden av läsförståelse som är typiskt från 5%-arna.
 
A
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Eco körning är faktiskt viktigare med en elbil, att man tar det lugnt och använder motorbroms "= generera energi".
Ligga bakom en lastbil i suget syns mera på en elbil i kW/100km än på t ex en bensinbil.
Det går att köra 35 mil med ett 64kWh batteri. På 75 mil blir det 3 stopp och laddning 30 minuter.
Beteendet blir inte annorlunda, man stannar ett antal ggr på långresa ändå.
vilken elbil kör du?
 
A
P Pin skrev:
Jo så är det i princip och kör du då lite snabbare kommer du betydligt kortare. Testade med Kia Eniro i 130 och då drog den över 2,5 kWh/mil. Dvs räckvidd under 20 mil mellan snabbladdningarna längs vägen.

Men ibehöver du tre laddstopp på 75 mil om du kör så försiktigt? Det blir ju 19 mil mellan stoppen samt att du borde kunna starta resan hemifrån med 100% och inte ca 80 % som du kommer upp med i snabbladdaren. Det är ju mina fortkörarsiffror :surprised:. Men tycker det är för lite att komma under två timmar motorväg innan det är dags att ladda. Kör du bakom en lastbil drar väl bilen långt under 2 kWh/mil?
Jag har en polare som i stort sett tömde batteriet i sin tesla på 12 mil, då han hade väldigt väldigt bråttom
 
  • Wow
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Man skall ju inte hamna under 7% laddning.
Full laddat 100% vid utresa. Ligga med cruse på 100 på storvägarna istf att hetsa.
Ha en tänkt rutt med bra laddning till vettigt pris på vägen. Men ser man att något skiter sig så får man ladda tidigare på något annat ställe. Priserna på snabbladdning skiljer minst 100% ibland.
Det är lätt att hitta rätt laddning med mobilapparna. Men jag tror största problemet i sommar blir att hitta ett "ledigt" laddställe när alla är ute och far. Det är trångt redan nu ont om bra laddstolpar.
Har 5 km till närmaste snabb laddstation, utanför Volvo, 4 portar 50kW, men ständigt upptagna av Volvobilar.
Räknar med ca 300:- el på 75 mil resan mot ca 800:- bensin på andra bilen.
Vilken elbil kör du?
 
A
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Snikvarianterna ... (det finns sådana platser)

1. Ladda 22kW AC på stan där laddning ingår i parkeringsavgiften 10-15:-/timme.
2. IKEA 7.4kW AC fritt.
3. LIDL 50kW DC fritt under öppettid.
4. Åka till en bilfirma med 50kW DC, plugga in i ledig stolpe och gå in och kika på bilar och ta en kaffe. Säljarna är alltid skitkåta och bla bla bla en halvtimme går fort. Kan vara intressant att se hur det ser ut i motorutrymmet och baksätet på andra bilar.
5. Ett salladsställe i närheten har laddstolpe 7.4 kW AC, jag har börjat äta en sallad då och då när det finns ledigt plats och behöver lite lunch.

... typ.

På vinterna får man söka sig till parkeringshusen, få lite värme till en kall bil och ladda där det kostar.
I vilken batteribil har du upplevt detta?
 
Vägrar att ligga och snålköra i 20-30 km/tim under angiven hastighet på skylten, trots elbil. Står det 120 så kör jag 120. Och behaglig värme, inkl. stols-/rattvärme på alt AC på sommaren. Det ska vara trevligt att köra/åka bil. Med detta beteende kommer jag ändå drygt 35 mil på sommaren och 27-28 på vintern. Då är det ändå lagom med en paus.

Då väger ändå min bil över 2 ton. Och jag har bara lilla batteriet. Hade jag ofta kört långt så hade jag valt det större batteriet på nästan 100 kWh. Laddar 80% på snabbladdare och 100% hemma.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag var och tittade och provkörde lite imorse efter jobbet.

Tyvärr föll inte id.3 varken mig eller frugan i smaken.


Vi provkörde även Kona som vi gillade betydligt bättre.
Kändes mer som en "vanlig bil" och utan att allt måste vara tutch knappar och spaceig design.

Vi skulle vilja lägga ut någonstans under 400k helst.
Vad tycker ni man bör välja, helt ny bil med mindre batteriet och mindre utrustning eller en 2 år gammal med större batteri och lite mer utrustning?

Såklart en smaksak men finns det något speciellt på de nyare modellerna som motiverar att köpa en ny.?
Vad jag kunnat läsa mig till så hittar jag bara lite små design ändringar plus lite bättre ljudisolering.


Kan också passa på och fråga om det är några andra bilar under 400k man bör överväga innan köp?
2 år och större batteri
 
Har suttit timtals och funderat nu hur jag ska tänka så det är väl lika bra att rådfråga här.

Hade jag bara använt bilen från/till jobbet och skjutsa grabben på träning så hade jag förmodligen köpt Konan rakt av då jag tyckte den var helt okej för pengen

Men samtidigt kör jag rätt mycket skoter på vinter och då blir det ju farligt....lägger jag på 50k får jag det där och 50 till den där osv osv.

Känns som det drar iväg rätt rejält.

Hur hade ni tänkt , lägga till en stor slant extra och köpt typ en ioniq 5 eller Enyaq för att kunna transportera skotrarna utan att behöva ha en bensin/diesel dragbil för det.


Å ena sidan så är 90% av min körning utan släp till och från jobbet så för att slippa större delen av drivmedels kostnaden behöver jag inte en 500k plus bil som kan dra släp.

Å andra sidan så kommer jag då behöva ha en billigare dragbil för att släpa runt skotrarna.
Har en 530xd -07 idag som jag i så fall tänkte behålla och bara ha avställd resten av året då jag inte behöver den.

Vad jag gissar själv så har inte batterierna hunnit bli nog bra än för att palla en 30 mils resa till fjällen ens om man stannar och laddar 1 gång.?

Såg något test med släp då dom räknade med 90% mer batteriåtgång med släp så lägger man på en kall vinterdag på det så är det väl tveksamt att man tar sig halva resan ens?


Har funderat fram och tillbaka länge nu så kom med era åsikter!
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har suttit timtals och funderat nu hur jag ska tänka så det är väl lika bra att rådfråga här.

Hade jag bara använt bilen från/till jobbet och skjutsa grabben på träning så hade jag förmodligen köpt Konan rakt av då jag tyckte den var helt okej för pengen

Men samtidigt kör jag rätt mycket skoter på vinter och då blir det ju farligt....lägger jag på 50k får jag det där och 50 till den där osv osv.

Känns som det drar iväg rätt rejält.

Hur hade ni tänkt , lägga till en stor slant extra och köpt typ en ioniq 5 eller Enyaq för att kunna transportera skotrarna utan att behöva ha en bensin/diesel dragbil för det.


Å ena sidan så är 90% av min körning utan släp till och från jobbet så för att slippa större delen av drivmedels kostnaden behöver jag inte en 500k plus bil som kan dra släp.

Å andra sidan så kommer jag då behöva ha en billigare dragbil för att släpa runt skotrarna.
Har en 530xd -07 idag som jag i så fall tänkte behålla och bara ha avställd resten av året då jag inte behöver den.

Vad jag gissar själv så har inte batterierna hunnit bli nog bra än för att palla en 30 mils resa till fjällen ens om man stannar och laddar 1 gång.?

Såg något test med släp då dom räknade med 90% mer batteriåtgång med släp så lägger man på en kall vinterdag på det så är det väl tveksamt att man tar sig halva resan ens?


Har funderat fram och tillbaka länge nu så kom med era åsikter!
En billig bil kostar också försäkring och behöver besiktas. Beroende på hur mycket du bärgar är hyrbil billigare.

Ioniq kostar ju inte så mycket mer än Kona. 80000 mer för varianterna med ett steg större batteri och går att gå upp ett steg till om du är orolig för att inte komma till fjällen (men med skoter bak lär du behöva ladda ändå). Om nu 750kg släp räcker (om jag minns vad ioniq får dra).
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har suttit timtals och funderat nu hur jag ska tänka så det är väl lika bra att rådfråga här.

Hade jag bara använt bilen från/till jobbet och skjutsa grabben på träning så hade jag förmodligen köpt Konan rakt av då jag tyckte den var helt okej för pengen

Men samtidigt kör jag rätt mycket skoter på vinter och då blir det ju farligt....lägger jag på 50k får jag det där och 50 till den där osv osv.

Känns som det drar iväg rätt rejält.

Hur hade ni tänkt , lägga till en stor slant extra och köpt typ en ioniq 5 eller Enyaq för att kunna transportera skotrarna utan att behöva ha en bensin/diesel dragbil för det.


Å ena sidan så är 90% av min körning utan släp till och från jobbet så för att slippa större delen av drivmedels kostnaden behöver jag inte en 500k plus bil som kan dra släp.

Å andra sidan så kommer jag då behöva ha en billigare dragbil för att släpa runt skotrarna.
Har en 530xd -07 idag som jag i så fall tänkte behålla och bara ha avställd resten av året då jag inte behöver den.

Vad jag gissar själv så har inte batterierna hunnit bli nog bra än för att palla en 30 mils resa till fjällen ens om man stannar och laddar 1 gång.?

Såg något test med släp då dom räknade med 90% mer batteriåtgång med släp så lägger man på en kall vinterdag på det så är det väl tveksamt att man tar sig halva resan ens?


Har funderat fram och tillbaka länge nu så kom med era åsikter!
Är det så att du klarar dig med en bil om du köper en lite fläskigare elbil? I så fall tror jag ändå att det är det vettigare alternativet.. Den där gamla BMWn lär väl kunna kosta lite i underhåll även om den mest står? Finns det bra laddare på vägen till fjällen och har du möjlighet att styra dina tider så du slipper trängas? I så fall tror jag det kommer funka fint.

Vi gjorde lite samma tankeresa för ett par år sedan. Tröttnade på att vänta på den perfekta elbilen som skulle klara allt, så det blev en begagnad e-up med lilla batteriet istället. Klarar 90% av vardagskörningen. Men vi har behov av två bilar i hushållet oavsett, så då har vi ju alltid den andra att tillgå när det skall dras släp och sånt.

Här är en länk till husvagnstester. Borde ju ge en hint:
https://elbil.no/se-video-kjorer-norges-vakreste-med-elbil-og-campingvogn/
 
S sjoelund skrev:
En billig bil kostar också försäkring och behöver besiktas. Beroende på hur mycket du bärgar är hyrbil billigare.

Ioniq kostar ju inte så mycket mer än Kona. 80000 mer för varianterna med ett steg större batteri och går att gå upp ett steg till om du är orolig för att inte komma till fjällen (men med skoter bak lär du behöva ladda ändå). Om nu 750kg släp räcker (om jag minns vad ioniq får dra).

Ioniq får dra 1600 men har inte hittat om det är med B eller BE kort
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Ioniq får dra 1600 men har inte hittat om det är med B eller BE kort
BE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.