B Broker skrev:
Nja. K2 har förborrning med i sin monterings video och en kraftig krok behöver inget stöd av ströläkten. Vare sig K2 eller Schletter bryr sig om att ha ströläkten som stöd.
Du har läkten kvar under kroken, man tar inte bort den.

Heco som tillverkar skruven åt K2 föreskriver ingen förborrning och alla deras tester är gjorda utan förborrning.
 
B Broker skrev:
Ok men med ditt resonemang så måste jag som skall sätta upp totalt 78 solceller i 3 väderstreck på 158 krokar vilka klarar 100-200 kg då sätta upp mellan 5-10 gånger så många krokar. Blir ju rätt jobbigt att sätta upp 780 eller vid större snölasten hela 1580 st krokar på taket…… eller hur??.
För 78 paneler så skulle det mycket väl kunna bli 100-talet krokar. Allt beror på vad för laster som måste hanteras och datan för materialet.
 
tttomten tttomten skrev:
Men blir inte det samma sak?
sitter inte plattan i läkten eller vad är det jag inte förstår?
Du har takstol-råspont-papp-läkt. Kroken sätt ovan allt detta, man tar inte bort något. Plattan på kroken är typ 15-20cm bred, läkaren 35mm om man har tur. Sitter inte läkten precis i en dal för pannan och kroken inte är justerbar i sidled på plattan så kan det bli så att plattan måste sättas förskjutet i sidled och blir utan stöd under. Då behöver man sätta en bit läkt som stöd under kroken.

Ex om det blå är strö som sitter på taket behöver man i detta fall sätta en bit läkt vid det orange strecket för att kroken inte skall tyckas ner mot vänster och knäcka plattan/skruvarna

Illustration av takfäste med markerade positioner för stödläkt och strö, blått och orange streck visar rätt placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Robert-san01 skrev:
Du har takstol-råspont-papp-läkt. Kroken sätt ovan allt detta, man tar inte bort något. Plattan på kroken är typ 15-20cm bred, läkaren 35mm om man har tur. Sitter inte läkten precis i en dal för pannan och kroken inte är justerbar i sidled på plattan så kan det bli så att plattan måste sättas förskjutet i sidled och blir utan stöd under. Då behöver man sätta en bit läkt som stöd under kroken.

Ex om det blå är strö som sitter på taket behöver man i detta fall sätta en bit läkt vid det orange strecket för att kroken inte skall tyckas ner mot vänster och knäcka plattan/skruvarna

[bild]
Tack, det var precis detta jag föreställde mig(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.