M miks62gbg skrev:
Min granne installerade solceller på sitt tak (radhus) för 4 år sedan, och får ca 2100 kW per år.
Jag beställde en offert av Svea Solar för ca ett halvår sedan och fick en kalkyl att deras solceller skulle producera ca 5600 kW trots att vi har samma storlek och väderstreck på båda taken.

Så jag litar inte på deras gläädjekalkyler och har inte beställt nåt.
Jag har inte undersökt med andra företag men misstänker att glädjekalkyler är "normalt" i branchen.
M Mawe85 skrev:
ok, nej vi har inte bytt papp. Varför var det nödvändigt på ditt hus? Hur såg pappen ut?
50 år gammal papp kan se bra ut, men kolla ut mot vindskivor mot nocken, runt ventilation och skorsten. Betänk sedan att solcellerna ska sitta där i 30 år eller mer.
Det är en stor risk att ta om det inte är helt tätt. Läkten ska också vara tillräckligt stark för att bära upp. I dag så sätter man 25*50 mm bärläkt. Det är risk att den är klenare på ett gammalt tak.
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Tobbe.A
En kollega till mig tog in offert från bland andra Svea solar, via Ikea. Det slutade med att Svea solar gav ett bättre pris om han körde helt via dem istället för Ikea. Min kollega blev ju nöjd med det, men det är kanske inte riktigt så deras samarbete är tänkt att fungera? :)
Han har inte haft något att klaga på gällande Svea solar.
 
  • Gilla
Permelite och 1 till
  • Laddar…
Fästet i inlägg Nr 70 ser väldigt klent ut, speciellt i knäet där det dessutom är borrat ett hål så det försvagas ytterligare. Lång hävstång också på takkroksarmen. Ser vanskligt ut. Hualigen! Det kanske är för länder utan snö, t.ex. Italien och Spanien och bara är vindlast det ska hålla för.

Fästena verkar även sitta glest, vid var 4:e panna, dvs 1200 mm avstånd mellan fästena.
 
B Broker skrev:
Att fästa i bärläkten känns svagt mot att skruva i takstol eller råspont. Men klart billigare delar. Har nu jagat runt efter Schletter vilket jag har på min tidigare anläggning hopplöst slutsålt och dyrt ca 75.000 för 78 celler. Blir Sellpower via Solar som min elektriker fixade för ca 43.000 kr.
Det finns för och nackdelar med båda skolorna.

Med dem som skruvas i takstolen gäller det att man träffar rakt i den. Missar man kan man spräcka regeln.
 
A Arnodt skrev:
Fästet i inlägg Nr 70 ser väldigt klent ut, speciellt i knäet där det dessutom är borrat ett hål så det försvagas ytterligare. Lång hävstång också på takkroksarmen. Ser vanskligt ut. Hualigen! Det kanske är för länder utan snö, t.ex. Italien och Spanien och bara är vindlast det ska hålla för.

Fästena verkar även sitta glest, vid var 4:e panna, dvs 1200 mm avstånd mellan fästena.
Har du inte sett en Esdec universal krok tidigare?

Den klämmer runt pannan och läkt och vilar mot pannan. Lyftande krafter tas av läkten och snölast av pannan.

De sätts med ca 30-80cm avstånd beroende på snö och zon på taket.
 
En hel del gnäll på Svea Solar i den här tråden, främst av Lindell.
Vi har anlitat dem, grannen och sonen likaså. Alla är jättenöjda.
Beträffande deras app, vi använder Solar Edge appen.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det finns för och nackdelar med båda skolorna.

Med dem som skruvas i takstolen gäller det att man träffar rakt i den. Missar man kan man spräcka regeln.
När stormen slår till så är det nog en fördel att det är skruvat i råsponten eller ännu bättre i takstolen. En bra hantverkare följer instruktionerna och förborrar i takstolen innan man skruvar och då är det ingen risk att den spricker.
 
  • Gilla
MRLINDELL
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har du inte sett en Esdec universal krok tidigare?

Den klämmer runt pannan och läkt och vilar mot pannan. Lyftande krafter tas av läkten och snölast av pannan.

De sätts med ca 30-80cm avstånd beroende på snö och zon på taket.
Så stormen lyfter av solcellerna och läkten eller snölasten spräcker pannan. Speciellt detta med snölasten är viktigt. Både Schletter och K2 varnar för för klena krokar och har olika för vilken snözon huset ligger i. Kroken kan svikta lite men skall aldrig trycka mot pannan.
 
B Broker skrev:
Så stormen lyfter av solcellerna och läkten eller snölasten spräcker pannan. Speciellt detta med snölasten är viktigt. Både Schletter och K2 varnar för för klena krokar och har olika för vilken snözon huset ligger i. Kroken kan svikta lite men skall aldrig trycka mot pannan.
Det är två helt olika konstruktionsprinciper. Pannorna tar idag ca 20-30kg i tryck per pannan vid full snölast. Sätter man många krokar fördelar man ut lasten. Med Schletter, K2, Van Der Valk, Novotegra mfl så tar var krok ca 100-200kg/st och då måste man ha lite spel mellan krok och panna för att den inte skall krossas.

Vad gäller vind så har du ca 12-15kg/m2 i egen vikt och ett platt tak på en vanlig villa i utsatt läge kan få en last upp mot 70-100kg/m3 i hörn och randzoner. Klarar var krok ca 20-30kg/krok behöver man då ca 3 st krokar /m2. Skulle kroken klara 200kg i lyft behövs inte mer än 1 krok/2,5m2.

Antalet krokar/fästen avgörs alltså av ett antal faktorer som måste stämma.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
B Broker skrev:
När stormen slår till så är det nog en fördel att det är skruvat i råsponten eller ännu bättre i takstolen. En bra hantverkare följer instruktionerna och förborrar i takstolen innan man skruvar och då är det ingen risk att den spricker.
Tror inte någon av de stora tillverkarna föreskriver förborrning längre. Modern montageskruv har borrspets.

För borrning är för den delen ingen garanti för att du träffar mitt i takstolen.

Stort problem man ofta stöter på är att ströläkten inte är centrerad över takstolen och då behöver man bredda läkaren för att kroken skall få ett ordentligt stöd att vila på.
 
R Robert-san01 skrev:
Stort problem man ofta stöter på är att ströläkten inte är centrerad över takstolen och då behöver man bredda läkaren för att kroken skall få ett ordentligt stöd att vila på.
Hur menar du här?
Om bärläkt ej har stöd av ströläkt så lägger du under (breddar ströläkten) så bärläkten får stöd?
 
tttomten tttomten skrev:
Hur menar du här?
Om bärläkt ej har stöd av ströläkt så lägger du under (breddar ströläkten) så bärläkten får stöd?
Det är kroken för solcellsskenorna som behöver stöd under sin platta, inte läkten. Den sitter ju redan där.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är kroken för solcellsskenorna som behöver stöd under sin platta, inte läkten. Den sitter ju redan där.
Men blir inte det samma sak?
sitter inte plattan i läkten eller vad är det jag inte förstår?
 
R Robert-san01 skrev:
Det är två helt olika konstruktionsprinciper. Pannorna tar idag ca 20-30kg i tryck per pannan vid full snölast. Sätter man många krokar fördelar man ut lasten. Med Schletter, K2, Van Der Valk, Novotegra mfl så tar var krok ca 100-200kg/st och då måste man ha lite spel mellan krok och panna för att den inte skall krossas.

Vad gäller vind så har du ca 12-15kg/m2 i egen vikt och ett platt tak på en vanlig villa i utsatt läge kan få en last upp mot 70-100kg/m3 i hörn och randzoner. Klarar var krok ca 20-30kg/krok behöver man då ca 3 st krokar /m2. Skulle kroken klara 200kg i lyft behövs inte mer än 1 krok/2,5m2.

Antalet krokar/fästen avgörs alltså av ett antal faktorer som måste stämma.
Ok men med ditt resonemang så måste jag som skall sätta upp totalt 78 solceller i 3 väderstreck på 158 krokar vilka klarar 100-200 kg då sätta upp mellan 5-10 gånger så många krokar. Blir ju rätt jobbigt att sätta upp 780 eller vid större snölasten hela 1580 st krokar på taket…… eller hur??.
 
R Robert-san01 skrev:
Tror inte någon av de stora tillverkarna föreskriver förborrning längre. Modern montageskruv har borrspets.

För borrning är för den delen ingen garanti för att du träffar mitt i takstolen.

Stort problem man ofta stöter på är att ströläkten inte är centrerad över takstolen och då behöver man bredda läkaren för att kroken skall få ett ordentligt stöd att vila på.
Nja. K2 har förborrning med i sin monterings video och en kraftig krok behöver inget stöd av ströläkten. Vare sig K2 eller Schletter bryr sig om att ha ströläkten som stöd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.