A
E errakareby skrev:
Dragvikten är viktig, minst 2000kg o där går dom flesta elbilar bet tyvärr
Mitt släp har totalvikt på 1300kg så inte behöver jag några 2000kg dragvikt iaf.
 
Jo, att vi alla har olika behov har ju varit klart sen tråden startade. Mina två släp har totalvikterna 2500 resp 3500, så 2000 i dragvikt duger ju inte alls. Fast pendlarbilen borde ju bytas mot en elbil om det inte vore så dyrt.

/Andreas
 
E eal skrev:
Jo, att vi alla har olika behov har ju varit klart sen tråden startade. Mina två släp har totalvikterna 2500 resp 3500, så 2000 i dragvikt duger ju inte alls. Fast pendlarbilen borde ju bytas mot en elbil om det inte vore så dyrt.

/Andreas
Vad är det som är dyrt i din kalkyl?

Om du drar 3500 kg släp är det väl inte bil som i personbil utan någon sorts pickup, lastbil eller större skåpbil? Den är det för tidigt att byta ut, men pendlarbilen borde gå att byta. Beror ju på dina förutsättningar vilket avstånd du har mm, men pendla tänker jag är mellan två olika orter ett par mil enkel resa.
 
jag satt i en taxi-Tesla, den hade rullat 24k mil och batteriet mådde fortfarande bra enligt chauffören.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mitt släp får bara lastas med 600kg, har för mig att en Polestar väger 2 ton. Vet dock inte vad den får dra.
 
P Pin skrev:
Om du drar 3500 kg släp är det väl inte bil som i personbil
Mitsubishi Pajero. Du får väl klassa den som vad du vill, men jag ser den som en personbil.
 
Vem startar tråden:
”För sent att köpa dieselbil?”
 
  • Haha
  • Gilla
Bus1t och 5 till
  • Laddar…
T
Stefan N Stefan N skrev:
Fortfarande långt billigare än diesel.......:crysmile:
Nu ja men Europas ökande sug efter energi ihop med dålig produktion kommer ändra detta, det kommer bli dyrare.
Olja lär gå ner i pris allt efter att efterfrågan minskar.
 
T
J Jerald Stuartson skrev:
Sanktionerna mellan Väst och Ryssland visar än mer på att man bör satsa på ett drivmedel där man är mindre beroende av omvärlden. .
Då är nog cykel det ända du har att välja på..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Mitt släp får bara lastas med 600kg, har för mig att en Polestar väger 2 ton. Vet dock inte vad den får dra.
Beror på modell, Polestar 2 om jag minns jag rätt var det 1500 kg grannen nämnde som maxvikt.
 
ok
 
A AndersS skrev:
Detta är intressant diskussion. Jag förväntar mig inte annat än att det ska skötas med automatik den dagen en elbil finns inhandlad och att det görs på bästa sätt för både räckvidd och batteri.
Jag ska inte i förväg börja fundera över hur och när jag ska köra nästa gång. Problemet finnas även med fossilbilen men på mindre än 10 minuter kan jag tanka den fullt och komma ca 100 mil innan reserven tänds.
Dagens elbilar har inte samma räckvidd därför blir det att ansluta bilen till laddning när man tror sig kört det sista för dagen, sedan ska det skötas med automatik.
Vilket det också gör.
100% är inte "100%", tillverkaren har en marginal så du behöver inte stanna vid 90% osv
Även om du kör ned till "0%" så är inte batteriet tomt på ett skadligt sätt. MEN om du kör ned till 0 och sen låter bilen stå så länge så kan batterierna sjunka så lågt att det faktsikt blir skadligt, så man bör ladda upp dom innan man ställer en elbil så länge (månader- år)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
E eal skrev:
Mitsubishi Pajero. Du får väl klassa den som vad du vill, men jag ser den som en personbil.
Jo det är väl en personbil (y) , fast den ser inte ut som en ;). Snarare ”jeep” eller SUV med modernt språk. Men dessa är ju vanliga och ses som personbilar. I tråden har det ju klagats på att det inte finns kombibilar som elbil, utan bara SUV och MPV och liknande bokstavsdiagnoser :cool:.
 
  • Gilla
RYZKC
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jo det är väl en personbil (y) , fast den ser inte ut som en ;). Snarare ”jeep” eller SUV med modernt språk.
Ska man tro Wikipedia är den en terrängbil eller ett terrängfordon... :geek: Men "artikeln behöver källhänvisningar för att kunna verifieras" så ta det som ni vill... :geek:

Jeep i militär utförande parkerad framför en Mitsubishi Pajero samt text från Wikipedia-sida
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.