Varför ska man betala för att tända sin brasa när man kan göra det för kostnaden av en tändsticka?
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Lite näver och en gaständare fungerar perfekt och kostar typ ingenting. Har man ingen näver funkar det nästan lika bra att ta de tunna stickorna som alltid blir när man hugger tändved, jag sparar alltid dem av just den anledningen.
 
E Eld skrev:
Varför ska man betala för att tända sin brasa när man kan göra det för kostnaden av en tändsticka?
För att det är bekvämt.
 
  • Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
3 påsar för 70 riksdaler, 216 st tändkuber (y)
Fast över dubbla styckepriset mot mina. :geek: Fast billiga ändå kan jag hålla med om.
 
P Paxman skrev:
Lite näver och en gaständare fungerar perfekt och kostar typ ingenting. Har man ingen näver funkar det nästan lika bra att ta de tunna stickorna
Fast har man slut på "naturligt material" är 15 öre för en tändkub prisvärt jämfört med andra alternativ. Näver är bara gratis om det finns tillgängligt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast har man slut på "naturligt material" är 15 öre för en tändkub prisvärt jämfört med andra alternativ. Näver är bara gratis om det finns tillgängligt.
Eller en mjölkkartong, kostar också gratis;) (synpunkter på materialet har redan avhandlats i denna och andra trådar).
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller en mjölkkartong, kostar också gratis;)
Absolut, om man har någon. Baserat på mina dryckesvanor testade jag med en ölburk men det gick sådär. :poop:
 
  • Haha
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
En uppsättning kartonger från Ikea-möbler utspridda på ett vardagsrumsgolv nära en kakelugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köper man möbler eller ett kök från Ikea så får man massor med kartong att tända brasor med. Det räcker hur länge som helst :D
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut, om man har någon. Baserat på mina dryckesvanor testade jag med en ölburk men det gick sådär. :poop:
Ölburken är ju värd en hel krona så det verkar vara ett dyrt alternativ.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Minns jag rätt användes eldvatten av pälsjägarna i Amerika;)
Minns inte om det fanns med i de små tecknande häftena om Davy Crokett, yngre generationen förstår nog inget nu:cool:
 
  • Haha
skoge
  • Laddar…
E Eld skrev:
Ölburken är ju värd en hel krona så det verkar vara ett dyrt alternativ.
Sant. Dumt av mig. :oops:

A AndersS skrev:
Minns jag rätt användes eldvatten av pälsjägarna i Amerika
Fast detta var ännu dyrare och dummare! :crysmile:
 
B
Jag eldar med magasin. Dvs tänder oppe på liggande och staplade ved I täta lager.

Då brinner det uppifrån och hela tiden med en lättvarint av sekundärförbränning och det brinner längre tid och sotar mindre.

Jag har kontakt och är bekant Wranglerstar sedan många år. Vi har snackat om just detta sättet att elda.
Han gjorde sedan en film om mitt sätt att elda kamin-spis/kakelugn.

 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Jag eldar med magasin. Dvs tänder oppe på liggande och staplade ved I täta lager.

Då brinner det uppifrån och hela tiden med en lättvarint av sekundärförbränning och det brinner längre tid och sotar mindre.

Jag har kontakt och är bekant Wranglerstar sedan många år. Vi har snackat om just detta sättet att elda.
Han gjorde sedan en film om mitt sätt att elda kamin-spis/kakelugn.

[media]
Såg den filmen när det begav sig häromveckan. Undrade varifrån han fick "Så här gör man i Skandinavien". Så var det du! :)

Har dock en liten vedspis och en rörspis med liten eldstad, så här finns ingen plats att elda "the Scaninavian way" - hos mig får man lägga på ny ved allt eftersom den gamla börjat brinna ut.

Hursomhelst. Allt trevligt bös med stickor och näver tog slut för mig i mitten av november. Jag eldar två gånger per dag. Veden är färdig, men jag späntar lite större trän varje dag som tändved. Men småböset och småstickor skulle jag behöva lägga fem-tio minuter varje dag för att stå ute i kylan och spänta fram. Samtididigt som hundarna står inne i torpet och skäller och undrar vad jag håller på med. Roligare kan man ha. Det är värt 28 öre om dagen.

Har inga som helst problem att göra upp eld på vanligt vis, men en femma i månaden för att spara ett par timmars arbete är bra investerade pengar för mig.

För övrigt brukar jag i olika frågor, fråga den gamla torparfamiljen som bodde här i huset mellan 1863 och 1949 hur de hade gjort. T.ex. "Är det okej om jag skippar koskiten i lerkliningen?" Eller: "Jag har hyvlat upp nya brädor till fönsterfoder eftersom era ruttnat bort - är profilen okej?"

Hade de använt en tändkub om nävern och fnösket tagit slut? -"Ja, varför inte. É du go eller?" svarade dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
En klassiker är att ha en plastburk med lock med sågspån blandat med lite diesel i.

En matsked eller 2 räcker för att kicka igång en liten eld.

/ATW
 
Tomture61
A ArneTW skrev:
En klassiker är att ha en plastburk med lock med sågspån blandat med lite diesel i.

En matsked eller 2 räcker för att kicka igång en liten eld.

/ATW
Låter dyrt ! Själv kör jag 1 st tändkub , kostar 43 öre / st (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.