F fribygg skrev:
Använder du verkligen 2dl diesel (värde ca 5kr)till varje brasa?
A ArneTW skrev:
Sedan har jag ett par liter tändspån där det räcker med ett par matskedar för varje tändning...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det blir lite orättvist när du jämför en tändkub med en sats tändmedel som räcker till många brasor. ;)
Det kan vara jag som missuppfattade mängden;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det kan vara jag som missuppfattade mängden;)
No shit sherlock...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Använder du verkligen 2dl diesel (värde ca 5kr)till varje brasa?
Nej.

Jag blandar diesel och sågspån som jag förvarar i en plastburk med lock.

Vid varje tändning tar jag ett par matskedar av sågspån/dieselblandningen till att tända med...

/ATW
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Skulle tro att dieseln skulle kunna bytas ut mot random tändvätska om vill vara en aning miljövänligare...

/ATW
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Gör som Erik Bergsten på Tekniskt magasin + några andra nyttiga tips

[länk]
Tänk om någon har det där avsnittet av Tekniskt Magasin sparat !
Jag skulle vilja se eldnings-lektionen. Jag minns det där hur professorn vred papperet.
 
Skriver i en gammal tråd nu men är det bara min kamin som är nästan omöjlig att tända med normalgrov ved? Man kan göra det men då brinner det kasst, pyr och ligger kvar oförbränd ved när brasan slocknat.

Man måste använda ca 3kg tändved, eventuellt kan man ha några klenare "normalklabbar" i botten. Sedan kan man lägga på grövre ved på glödbädden. Men att tända den direkt med grövre ved blir nästan aldrig bra.
 
MG_88 MatGab skrev:
Skriver i en gammal tråd nu men är det bara min kamin som är nästan omöjlig att tända med normalgrov ved? Man kan göra det men då brinner det kasst, pyr och ligger kvar oförbränd ved när brasan slocknat.

Man måste använda ca 3kg tändved, eventuellt kan man ha några klenare "normalklabbar" i botten. Sedan kan man lägga på grövre ved på glödbädden. Men att tända den direkt med grövre ved blir nästan aldrig bra.
Torr ved brinner bättre än otorr…
 
MG_88 MatGab skrev:
Skriver i en gammal tråd nu men är det bara min kamin som är nästan omöjlig att tända med normalgrov ved? Man kan göra det men då brinner det kasst, pyr och ligger kvar oförbränd ved när brasan slocknat.

Man måste använda ca 3kg tändved, eventuellt kan man ha några klenare "normalklabbar" i botten. Sedan kan man lägga på grövre ved på glödbädden. Men att tända den direkt med grövre ved blir nästan aldrig bra.
Vad är det för ved du eldar, träslag?
 
A AndersS skrev:
Vad är det för ved du eldar, träslag?
Torr björkved.

Normalt förfarande för att jag ska få bra eld är alltså:

1. Ca 3kg tändved (i storleksordningen att jag klyver en normal klabbe i typ 3 bitar)
2. Tänder i toppen
3. Brinner med öppna spjäll häftigt ut till glöd
4. Lägger större klabbar på glödbädden som tänds upp inom en minut

Men vore ju schysst att kunna få bra fyr på större klabbar på en gång, för att slippa jobbet med att stå och finklyva tändved.

F FDT skrev:
Torr ved brinner bättre än otorr…
Ja, såklart. Men jag eldar inte med blöt ved. Brukar du göra det?
 
MG_88 MatGab skrev:
1. Ca 3kg tändved (i storleksordningen att jag klyver en normal klabbe i typ 3 bitar)
2. Tänder i toppen
3. Brinner med öppna spjäll häftigt ut till glöd
4. Lägger större klabbar på glödbädden som tänds upp inom en minut
Fortsätt som du gör, men vill du minska så halvera mängden tändved och lägga två stora i botten.
Tändved ingår i arbetet med vedeldning.:D
Jag har ingen speciell tändved utan min ved är i olika storlekar från början, så bara att starta med de mindre för att sedan lägga på större. Tar man hand om sly och grenar blir det tändved med automatik.
 
Redigerat:
Tomture61
MG_88 MatGab skrev:
Skriver i en gammal tråd nu men är det bara min kamin som är nästan omöjlig att tända med normalgrov ved? Man kan göra det men då brinner det kasst, pyr och ligger kvar oförbränd ved när brasan slocknat.

Man måste använda ca 3kg tändved, eventuellt kan man ha några klenare "normalklabbar" i botten. Sedan kan man lägga på grövre ved på glödbädden. Men att tända den direkt med grövre ved blir nästan aldrig bra.
Hur ofta sotas skorstenen ?
Hur mycket eldar du under en eldningssäsång , i kubik ?

Märker själv när det är dags att sota , brinner dåligt då vid första inlägget .
Har plåtskorsten med sidodragning på vinden .
En mycket bra sotfälla :D
 
MG_88 MatGab skrev:
Skriver i en gammal tråd nu men är det bara min kamin som är nästan omöjlig att tända med normalgrov ved? Man kan göra det men då brinner det kasst, pyr och ligger kvar oförbränd ved när brasan slocknat.

Man måste använda ca 3kg tändved, eventuellt kan man ha några klenare "normalklabbar" i botten. Sedan kan man lägga på grövre ved på glödbädden. Men att tända den direkt med grövre ved blir nästan aldrig bra.
Vad är det för någon kamin?
 
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Beroende på vilken eldstad.

Järnspis: papper tändes i askluckan för att driva ut kallpropp i skorstenen. Sen är det bara t fjutta på tändved och så småningom fylla på med grövre ved.

Kakelugn och rörspis: pagodeld (veden staplad som "timmerstuga") med tändved, näver papper etc ovanpå, tänder alltså ovanpå.

Perifal solo innova 30 kw: tändved (just nu rester av ett gammalt spåntak) och papper o bös tändes som förbrasa. När den tagit sig lägger jag i två ikeakassar med 50 cm ved. Värmer 200 kvadrat hus och varmvatten i några dar. DET kallar jag myseldning!
Låter som glesbygden och söndriga vitvaror på tomten
 
M Matslax skrev:
Låter som glesbygden och söndriga vitvaror på tomten
Varför det? Här i Kungsbacka kommun ser man hus med den utrustningen ibland, och ligger bara en mil från centralorten. Ok, de blir mer och mer sällsynta, men ute på landet finns de. Trasiga vitvaror tror jag de flesta kör iväg om man bara bor någotsånär när sopstationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.