MarcusRask MarcusRask skrev:
Det du säger är kanske sant i ett rum där man vistas stora mängder med tid så som kök och vardagsrum. Men på en toalett är man inte så ofta och därför kan man ljussätta lite som man vill. Dessutom finns de spottar med stor spridvinkel som gör att det motverkas med punktljus.
Min ex-fru och hennes barn tillbringade minst 3 timmar om dagen vardera i badrummen så det var tur att vi hade 2 badrum.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Varför är det självklart med spotar? De kan vara trevliga och bra på vissa ställen men en stor ljusarmatur centralt placerad i rummet ger bästa allmänljus vilket är bra bland annat för städning. Detta gäller för i stort sett alla typer av rum.
Du har helt rätt i att en stor, centralt placerad armatur ger ett bättre allmänljus. Ingen som helts tvekan om det. Men nu handlade ju tråden om antal spottar i ett badrum och då är den frågan hos TS redan avklarad.
Sedan är det en fråga om tycke och smak. Det mesta man väljer blir en kompromiss, där jag såväl som många andra kanske väljer bort den optimala ljuslösningen för en lösning vi tycker är designmässigt mer tilltalande. Men när det kommer till badrum så ska den fungera i många olika situationer, så det gäller att tänka till med belysning och kanske komplettera spottar med andra armaturer. Smaken är ju bekant som baken.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag håller precis nu på och installerar el i ett badrum som är ca 3,5 x 2,5 meter (något lite mindre tror jag det är). Där provar vi med 4 spottar, MD-99.

Nästa, eller nästnästa vecka kan jag berätta hur det blev.
Nu är det ljus där.
Badrummet var ca 1,7x3 meter, nu mätte jag.
4 md-99 spotlight på 5w vardera, 90° strålvinkel.

Hyggligt OK ljus, kunden tyckte det var bra (men hade ju bara en sån där porslinskula med 60w lampa i, tidigare).

Jag märkte att det hade inte blivit dumt med 6st spots heller. Som det nu är kommer dessa 4 troligen ofta stå nära max på dimmern.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det ljus där.
Badrummet var ca 1,7x3 meter, nu mätte jag.
4 md-99 spotlight på 5w vardera, 90° strålvinkel.

Hyggligt OK ljus, kunden tyckte det var bra (men hade ju bara en sån där porslinskula med 60w lampa i, tidigare).

Jag märkte att det hade inte blivit dumt med 6st spots heller. Som det nu är kommer dessa 4 troligen ofta stå nära max på dimmern.
Utifrån det borde 4 st i 2,5 x 2m med 5W funka? , eller hade du tryckt på mer även i den storleken utifrån din erfarenhet? Jag har dragit rör för 4 så lite meckigt, men inte omöjligt att utöka. inga hål tagna än....
 
Mikael_L
M mojjen skrev:
Utifrån det borde 4 st i 2,5 x 2m med 5W funka? , eller hade du tryckt på mer även i den storleken utifrån din erfarenhet? Jag har dragit rör för 4 så lite meckigt, men inte omöjligt att utöka. inga hål tagna än....
Själv hade jag nog kunnat nöja mig där, särskilt ifall det även finns någon belysning i spegeln/spegelskåpet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men många fel finns det i tråden.
Utan att samtidigt ange vilken spot det är, alternativt hur många lumen och strålningsvinkel den har så är det omöjligt att föreslå något antal på spots.
Och egentligen är väggarnas, taket och golvets färg, och även material/struktur i någon liten mån viktiga parametrar.

Du kan klara dig med allt från en spot till att du kanske bör ha över 100 stycken (tänk stjärnhimel).
Jag har tänkt 300lux+ och ingen särskild spot in mind. Är öppen för förslag. Men vill ha dimbara spottar som går kanske från 450lm st upp till 900 eller något. En måste vara i duschen/badet. Sen om det är 3 eller 5 spottar spelar mindre roll men de ska sitta symmetriskt i hela badrummet annars kommer vi bli dumma i huvudet.
Du verkar veta vad du snackar om när det kommer till detta så du kanske kan hjälpa mig med vilka spottar jag ska ha och hur många. :giggle:
 
Mikael_L
Jag är så tråkig att jag alltid sätter upp Malmbergs MD-99.
Anledningen är enkel, de har funkat bra för mig, aldrig haft någon som fallerat eller så.
Man bli ju liksom lite bekväm, orkar inte åka runt på garantiärenden som snor tid från viktigare och roligare saker (som att sitta och skriva på byggahus, antar jag ... :whistle:)

Hemma krävde dottern spots i deras badrum, huset är i övrigt befriat från den styggelsen. Där valde jag dock någon modell som man kan både dimra och ändra ljusfärg på. Bara för att hemma så blir ev garantiärende en helt annan sak.
Det är hemma och hos vänner/släktingar som de flesta tester/försök av nya skumma produkter sker, och hos kunder körs det med beprövat material.

Men jag ser nu efter att jag djupdykt lite mer i denna fråga, iom denna tråden, att 1 spot/kvm i badrum är inte så dum tumregel för MD-99.
Jag ska komma ihåg det.
 
Nä byta grejer vill man ju inte
Har halogenspots i mitt egna badrum, inte en lampa har blivit bytt på 15år.
Halogenlampan är av typen med 2 tunna ben.

Annars tyckte jag att man för 10-15år sen såg trasig lampor i var och var annat rum med spottar
 
M mojjen skrev:
Ledmegastore. men ännu bättre på Nordtronic Uni Install LED GU10 Inbyggningsspott, Rund, Matt vit | 1228 | VVSochBAD.se
129:- och rabatt vid fler.
Har du nåt tips på hur långt från vägg man ska sätta dom?
 
B
nino nino skrev:
Har du nåt tips på hur långt från vägg man ska sätta dom?
Fulrigga en tillfälligt och testa vad som känns bäst.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Fulrigga en tillfälligt och testa vad som känns bäst.
Jo jag tänkte det
 
nino nino skrev:
Har du nåt tips på hur långt från vägg man ska sätta dom?
Jag har hålat 50-60 cm från vägg. Jag har resonerat halv bredd mot vägg gentemot cc mellan spot. Det borde jämn fördelning. Svaret om jag tänkt rätt vet jag först om 2-3 månader.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Jag har hålat 50-60 cm från vägg. Jag har resonerat halv bredd mot vägg gentemot cc mellan spot. Det borde jämn fördelning. Svaret om jag tänkt rätt vet jag först om 2-3 månader.
Har 2.5m vägg och tänkt 4 spottar och kanske 25-30 ut, men ska koppla in en och se
 
Mikael_L
nino nino skrev:
Har du nåt tips på hur långt från vägg man ska sätta dom?
Det beror en del på strålningsvinkeln på spottarna man sätter i.
Men förstås personlig smak också, en del gillar att se ljuskägla på väggen, en del inte.
 
nino nino skrev:
Har 2.5m vägg och tänkt 4 spottar och kanske 25-30 ut, men ska koppla in en och se
Ganska likt mitt har 2,5x2m. Med 25cm från vägg så kommer dina spottar 2m från varandra. Mao en spot behöver täcka 1m in innan nästa tar vid. Min magkänsla är att det kan bli tunt i mitten. Men jag har inga belägg för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.